«غلامحسین حسینی نیا» در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا اظهار داشت: این طرح بهمنظور ارتقای شأن و منزلت حرفهای، هویتبخشی و افزایش سطح توانمندی مربیان شاغل در سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور و افزایش اثربخشی و کارایی باکیفیت بخشی به آموزشهای مهارتی و اعتباربخشی به گواهینامههای مهارتی سازمان، طرح ساماندهی مربیان سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور (با صدور کد شناسایی مربیان،ID) ، تهیه و تدوین شده است.
وی افزود: مربیان ارکان اصلی آموزش، پشتیبان و مجری آموزشهای مهارتی هستند که در راستای توانمندسازی مخاطبان نقش کلیدی را ایفا مینمایند.
رییس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور با اشاره به توسعه، تحولات فناوریها و تنوع نیازهای آموزشی بازار کار گفت: نیازهای مهارتی در صنایع و بنگاههای اقتصادی این سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور را با طیف گستردهای از تقاضاهای جدید مواجه کرده است.
وی ادامه داد: تأمین این تقاضاها مستلزم تدوین برنامه آموزشی و تدارک مؤلفههای اصلی برای ارائه خدمات آموزشی است که یکی از مهمترین آنها تأمین و تربیت مربیان دارای صلاحیتهای حرفهای است که برایناساس سازمان در نظر دارد ضمن شناسایی و هویتبخشی به همه مربیان، استادکاران و علاقهمندان به حرفه مربیگری مربیان آموزشهای مهارتی را سطحبندی نماید.
حسینی نیا بیان داشت: تعیین سطوح مختلف آموزشی برای مربیان به نحوی است که هر مربی متناسب با توانمندیهای تخصصی، حرفهای و شایستگیهای فردی و اجتماعی میتواند در یکی از سطوح (مربی پایه، مربی سطح ۳، ارشد مربی و استاد مربی) قرار گیرد.
وی با تاکید بر اینکه مبنای سطحبندی بر اساس سند حرفه مصوب سازمان فنی و حرفهای کشور است گفت: در این سند طبقهبندی استانداردهای آموزشی سازمان به ترتیب بر اساس خوشه، گروه، حرفه، شغل و شایستگی صورتگرفته است.
معاون وزیر کار، اضافه کرد: پس از سطحبندی به هر مربی کد شناسایی (ID) اختصاص داده میشود. کاربری است که بهصورت الکترونیکی و یا کاغذی توسط مرکز تربیت مربی و پژوهشهای فنی و حرفهای بهمنظور شناسایی، سطحبندی، بهرهمندی از خدمات و مزایای مدنظر جهت مربیان در چهار سطح تعیین شده صادر میگردد. دارندگان این کد میتوانند در صورت نیاز در همه واحدهای آموزشی وابسته به سازمان (دولتی و غیردولتی) بر اساس قوانین و مقررات بهکارگیری شوند.
وی گفت: با صدور کد شناسایی مربیان (ID) برای آنان، بانک اطلاعاتی منسجم و یکپارچهای را برای درج مشخصات فردی و قابلیتهای حرفهای مربیان ایجاد نماید تا مجریان آموزش و بنگاههای اقتصادی، صنایع و صنوف بتوانند از این اطلاعات برای اجرای مطلوب دورههای آموزش مهارتی بهرهبرداری نمایند.
حسینی نیا با اشاره به صلاحیتهای مربیگری گفت: این طرح شامل کلیه مربیان با وضعیت استخدامی رسمی، پیمانی، حقالتدریس، تابع قانون کار، قراردادی، درون و برونسازمانی و مربیان فعال در آموزشگاههای آزاد، استادکاران و کارشناسان و صاحبنظران صنایع و صنوف (مشاغل آزاد) که تمایل دارند صلاحیتهای آنها برای مربیگری سنجیده شده و کد شناسایی مربی (ID) را دریافت کنند.
وی بیان داشت: اجرای این طرح، منجر به ایجاد وحدت رویه در شناسایی، سطحبندی و انتخاب مربیان مراکز دولتی و آموزشگاههای آزاد، ساماندهی مربیان بر اساس قابلیتهای تخصصی و حرفهای با ایجاد بانک اطلاعات مربیان، پاسخگویی به نیازهای جدید بنگاههای اقتصادی با شناسایی و معرفی ظرفیتهای متنوع مربیگری، زمینهسازی اجرای طرح رتبهبندی مربیان سازمان از طریق سطحبندی مربیان، استقرار و توسعه نظام شایستگی مربیان، آموزشپذیری، افزایش انگیزه شرکت در دورههای آموزشی و ارتقای توانمندیهای علمی و مهارتی مربیان، توسعه مشارکت مربیان در فرایندهای بهسازی برنامههای آموزشی، پژوهشی و فرهنگی سازمان و ساماندهی دورههای آموزشی مرکز تربیت مربی متناسب با مسیر ارتقای حرفهای مربیان، خواهد شد.
رییس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور خاطرنشان کرد: ثبتنام از طریق سامانه سام به آدرس مرکز تربیت مربی و پژوهشهای فنی و حرفهای - صفحه نخست (itcsam.ir) که توسط مرکز تربیت مربی و پژوهشهای آموزش فنی و حرفهای طراحی شده است صورت میگیرد.