به گزارش ایرنا، جواد هدایتی روز پنجشنبه در بازدید از پایانه مرزی جلفا (نخجوان) بر اهمیت مرز جلفا و نقش آن در افزایش ترانزیت کشور تاکید کرد و گفت: عمده ترانزیت انجام شده در این مدت در حوزه کریدور شمال - جنوب رخ داده و از کشورهای امارات، عراق، افغانستان، آسیای میانه و قفقاز بیشتر این ترانزیت انجام شده است.
وی گفت: همچنین حجم ترانزیت جادهای در سال گذشته به ۹.۳ میلیون تن رسید که افزایش دو برابری را نسبت به سال قبل از آن نشان میدهد.
هدایتی افزود: این افزایش در حالی رخ داد که مرزهای ترکمنستان بسته بود و مسیر اصلی ترکیه به آسیای میانه در دسترس نبود، همچنین میزان ترانزیت افغانستان به دلیل شرایط سیاسی و اقتصادی کاهش یافته بود، اگر این دو اتفاق رخ نداده بود قطعا سال گذشته رکورد سال ۹۳ که معادل ۱۲.۳ میلیون تن بود شکسته میشد.
مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری خاطر نشان کرد: همچنین با توجه به سفیر اخیر مقامات ایرانی به روسیه و در صورت باز شدن این مسیر جذب ۱۰ میلیون تن بار روسیه طی سال جای پیشبینی میشود.
هدایتی ادامه داد: در حال حاضر بیشترین افزایش ترانزیت بار در مسیر عراق به امارات است، بنابراین وضعیت ترانزیت عراق در حال حاضر برای ما اهمیت زیادی دارد و خبرها نیز حاکی از آن است که مقررات ترانزیت مسیر عراق به زودی ابلاغ میشود.
وی افزود: این فرصت طلایی است که بتوان مسیر شرق و غرب یعنی سوریه و دریای مدیترانه را نیز بازگشایی کنیم که به عنوان جایگزین کانال سوئز، مسیری حساس و با اهمیت خواهد بود و میتواند جایگزین مسیر ترکیه نیز بوده و دسترسی ایران را به مدیترانه و برخی کشورهای اروپایی تسهیل کند تا مستقیم به بنادر ایتالیا، فرانسه و آلمان متصل شویم.