اردبیل- ایرنا- سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل بیماری‌های قلبی و عروقی را مهمترین علت مرگ و میر در این استان اعلام کرد و گفت: ۳۹ درصد فوتی ها در استان اردبیل مربوط به نارسایی‌های قلبی و عروقی است.

دکتر علی محمدیان اردی روز شنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا، توجه به بیماری‌هایی مانند فشار خون، دیابت، چاقی و اضافه وزن را بسیار در تشخیص به موقع بیماری‌های قلبی و عروقی بسیار بااهمیت دانست و بر رعایت اصلاح سبک زندگی جهت پیشگیری از بیماری‌های زمینه‌ای تاکید کرد.

وی در ادامه در تشریح مصوبات هفته گذشته سفر وزیر بهداشت به اردبیل، کمبود شاخص تخت‌های بیمارستانی و امکانات آموزشی، پژوهشی، درمانی و بهداشتی را از جمله مشکلات موجود حوزه سلامت این استان عنوان کرد و افزود: همه مسائل و نیازهای استان در این سفر مطرح شد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل بیان کرد: با توجه به کمبود فضای آموزشی دانشگاه و در جهت توسعه آن، مصوب شد که با کمک وزارت بهداشت، استانداری و خیرین سلامت، خرید ساختمان‌های آماده آموزشی، توسعه فضای آموزشی دانشکده پزشکی و پیراپزشکی، راه‌اندازی کتابخانه مرکزی، افزایش ظرفیت سلف دانشجویی و ساماندهی پاویون و محل اسکان رزیدنت‌ها و انترن‌ها در دستور کار قرار گیرد.

وی اظهار کرد: تسریع در احداث بیمارستان خیریه ۵۰۰ تختخوابی نجف زاده، تکمیل و آماده‌سازی سریع بخش خون کودکان و داروخانه در بیمارستان بوعلی با کمک خیرین، اضافه کردن ۲۰ دستگاه دیالیز و نیز تکمیل مسکن متخصصان در شهرستان‌ها از جمله مصوباتی بود که در جریان سفر وزیر بهداشت به استان اردبیل انجام ‌شد.

دکتر محمدیان اردی همچنین با اشاره به تهیه ۲ دستگاه ام.آر.آی برای شهرستان‌های پارس‌آباد و مشگین‌شهر از طریق هیات امنای صرفه جویی ارزی گفت: این تجهیزات در اولین فرصت بعد از ترخیص از گمرک، در محل‌های تعیین شده نصب و راه‌اندازی خواهد شد.

وی اضافه کرد: تامین تجهیزات مورد نیاز در حوزه قلب و ماموگرافی برای شهرستان مشگین‌شهر، دستگاه رادیولوژی برای شهرستان‌های سرعین و اصلاندوز و ایجاد بخش جدید ای.پی.اس و جذب دوره تخصصی قلب در بیمارستان امام خمینی‌(ره) اردبیل از دیگر مصوبات جلسه مشترک با وزیر و معاونان وزارت بهداشت بود.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل، بازسازی و تجهیز آمبولانس‌ها، آزمایشگاه مواد غذایی، مراکز ناباروری، تکمیل انبار دارویی، خرید ۱۰ دستگاه امحای زباله، دستگاه طب هسته‌ای، دستگاه رادیوتراپی دوم، تجهیز و آماده‌سازی ۲۰ خانه، پایگاه و مرکز بهداشت در سطح استان را از دیگر مصوبات سفر وزیر بهداشت به اردبیل اعلام کرد.