تهران- ایرنا- مسکو در واکنش به تحریم‌های تازه اوتاوا، ورود ۴۱ کانادایی دیگر را به روسیه ممنوع کرد.

به گزارش روز جمعه ایرنا از روزنامه فرانسوی «لو فیگارو»، وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای از ممنوعیت ورود ۴۱ کانادایی دیگر به این کشور خبر داد و این اقدام را «تدبیری در واکنش به تحریم‌های تازه اعلام شده اوتاوا علیه مسکو» عنوان کرد.

در این بیانیه آمده است: این افراد که رهبران سازمان‌های حامی نیروهای ملی‌گرای افراطی در اوکراین و همچنین مقامات ارشد نظامی را شامل می‌شود در پاسخ به تحریم های تازه کانادا علیه مسکو در فهرست ممنوعیت ورود قرار گرفته اند.

پیشتر در ۸ مه (۱۸ اردیبهشت) دولت کانادا تحریم هایی را علیه مقامات وزارت دفاع، ارتش، مدیران و نمایندگان جامعه تجاری اعلام کرد.

بر پایه این گزارش، تعدادی از این ۴۱ کانادایی عضو سازمان‌های مرتبط با اوکراین هستند؛ مانند کنگره اوکراینی کانادایی، که خود را نماینده جامعه اوکراینی در دولت کانادا معرفی می کند.

از آغاز جنگ در اوکراین و در پی آن تحریم‌های غرب علیه مسکو، روسیه ورود بیش از ۶۰۰ کانادایی را به خاک این کشور ممنوع کرده است.

در ۱۹ مه (۲۹ اردیبهشت) نیز مسکو در پاسخ به اقدام کانادا در ممنوعیت فعالیت گروه رسانه ای «آر تی» روسیه، از بسته شدن دفتر رادیو تلویزیون کانادا در مسکو و لغو مجوز فعالیت و روادید خبرنگاران کانادایی خبر داد. اوتاوا همچنین بیش از یک هزار شخصیت حقیقی و حقوقی در روسیه و بلاروس را به دلیل جنگ اوکراین تحریم کرده است.

به گزارش ایرنا، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.  

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.  

امروز ۱۰۰ روز از آغاز جنگ در اوکراین می‌گذرد و واکنش‌ها به تهاجم روسیه، ارسال تسلیحات به این کشور و بروز تبعات تازه آن در زمینه‌های سیاسی، نظامی، اقتصادی و اجتماعی همچنان ادامه دارد.