بجنورد- ایرنا- علما و روحانیون اهل سنت خراسان شمالی، وحدت را ماندگارترین هدیه امام خمینی(ره) به مسلمانان عنوان کردند که به برکت آن برادران شیعه و سنی در کشور فارغ از هر دیدگاهی به شکلی مسالمت‌آمیز با یکدیگر زندگی می‌کنند.

به گزارش ایرنا، امام خمینی (ره) تنها به عنوان سیاستمداری توانا در جهان معاصر مطرح نبود بلکه رهبری دینی بود که به عنوان پیشوای کبیر در دل و جان مردم تا ابد جای خاصی دارد زیرا در  در روزگاری که قرآن و دین مبین اسلام در مهجوریت قرار داشت، امام پرچم دین را به دست گرفت و اسلام و مسلمانان را از زیر یوغ استبداد و استکبار نجات داد.

اما در این میان آنچه پس از حیات پر برکت امام (ره) و در این سال‌ها برای همه دلسوزان امت اسلام اهمیت بیشتری داشته، هدیه ارزشمند وحدت به مسلمانان است به گونه ای که امروزه بسیاری از علمای اهل سنت خراسان شمالی، وحدت را ماندگارترین هدیه وی به مسلمانان کشور می دانند که هنوز هم بعد از گذشت بیش از سه دهه از رحلت جانسوز این شخصیت محبوب به ذکر خدمات وحدت آفرین وی می پردازند.

روحانیون اهل سنت خراسان شمالی رمز این برادری موجود بین شیعیان و اهل سنت کشور و این استان که زبانزد خاص و عام است ناشی از نگاه وحدت آفرین امام خمینی می دانند به گونه ای که زیرسایه وحدت، هیچ‌گاه تفاوت مذهبی سبب نشد تا صلح میان شیعه و سنی استان مخدوش شود؛ دلیل این مدعا آنکه تاکنون هیچ اختلاف و منازعه ای، که ریشه در تفاوت مذهبی داشته باشد در این خطه گزارش نشده است.

 وحدت بعد از انقلاب جانی دوباره گرفت

امام جمعه مسجد خاتم الانبیا (ص) اهل سنت بجنورد در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اینکه وحدت بعد از انقلاب جانی دوباره گرفت، می گوید: مسلمانان هیچ‌گاه خدمات ماندگار امام خمینی(ره) را فراموش نخواهند کرد زیرا که این شخصیت تاریخی انقلاب، وحدت و انسجام برگرفته از قرآن کریم و آموزه‌های رسول اکرم (ص) را از خیال به واقعیت بدل کرد.

آخوند آتا داوری با بیان اینکه پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام راحل (ره) تحول عظیمی در توجه به اقلیت های مذهبی ایجاد کرد، می افزاید: بعد از پیروزی انقلاب نه تنها شاهد هیچ منعی برای آموزش دینی اهل سنت در کشور نیستیم، بلکه بسترها و امکانات لازم برای تعلیم و تربیت دینی  و گسترش حوزه های علمیه اهل سنت نیز مهیاتر شده است.

وی با اشاره به اینکه امام (ره) بسیاری از سنت های فراموش شده اسلامی را احیا کرد، می گوید: قبل از انقلاب اسلامی بسیاری از سنت ها از جمله نماز جمعه فراموش شده بود، که در این بین به برکت پیروزی انقلاب به رهبری امام راحل اکنون شاهد برگزاری فریضه الهی نماز جمعه اهل سنت در تمامی نقاط کشور هستیم.

 نگاه برابر امام راحل(ره) به تمامی شهروندان 

مدیرحوزه علمیه هدایتی اهل سنت رازوجرگلان خراسان شمالی می گوید: امام راحل نگاه برابری به تمامی شهروندان ایرانی داشت به گونه ای که بارها در سخنان خود بر ایجاد شرایط مطلوب زندگی برای همه اقلیت های قومی، نژادی و مذهبی تأکید داشتند.

آخوند خال محمد سرفراز با گرامیداشت سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) امی افزاید: ایشان بر این باور بودند حقوق شهروندی و برابر هدیه ای از جانب پروردگار یکتا به افـرادی است که در دل حکومتی واحد زنـدگی مـی کننـد و هـیچ کسی نمی تواند افراد را از این حق طبیعی خود محروم سازد.

وی ادامه می دهد: در واقع ایشان معتقد بودند که تفـاوت در نوع نژاد، زبان و یا قومیت در کیفیت و کمیت این حقوق نـدارد و همـه افـراد با وجود تمام تفاوتها از حقوق برابر برخوردارند.

آخوند سرفراز با اشاره به آزادی انجام فرایض دینی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی می گوید: امام خمینی(ره) اقلیت های مذهبی را در نظام سیاسی دینی در انجام کلیه فرایض عبادی، مذهبی و اجتماعی، آزاد گذاشت و معتقد بود که تمام اقلیت های مذهبی در ایران برای اجرای آداب دینی و اجتماعی خود آزادند.

این کارشناس ارشد معارف اسلامی می افزاید: در این میان در عرصه برابری و آزادی‌های اجتماعی، سیاسی و مذهبی انصاف حکم می‌کند که اعتراف کنیم اوضاع نسبت به دوره رژیم پهلوی بسیار بهتر شده است به گونه ای که به برکت انقلاب اسلامی و با استقرار مردم سالاری دینی شاهد برابری در بسیاری از عرصه ها هستیم.

وی روز قدس یادگار ارزشمند امام خمینی در تقویت وحدت اسلامی دانست و تاکیدکرد: حمایت‌های این شخصیت بزرگوار از مسلمانان در جهان اسلام و دیگر مردم مظلوم جهان گواهی بر اندیشه های وحدت مدارش است که باید همه علما و روحانیون حافظ آن باشند.

امام(ره) آموزه های قرآنی وحدت را اجرایی می کرد

امام جمعه اهل سنت شهر یکه سعود رازوجرگلان نیز با بیان اینکه اندیشه های امام راحل(ره) برگرفته از آموزه های قرآنی است، می گوید: وحدت، تاکید برپایی واجبات دینی، کمک به مظلومان و برادران دینی همگی از دستورات قرآنی و اسلامی است که امام خمینی در طول زندگی پر برکتش اجرایی می کرد.

آخوند رحیم صمدی می افزاید: همچنین در آموزه های اسلامی بر ظلم‌ستیزی، حمایت از مظلوم و ایستادگی در مقابل ظالم سفارش شده است که امام خمینی(ره) با درایت و دوراندیشی آخرین جمعه ماه رمضان را به روز قدس نامگذاری کرد تا ملت‌های مسلمان جهان با همبستگی و اتحاد در برابر ظلم بپاخیزند و اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی را محکوم کنند.

وی با بیان اینکه امام خمینی(ره) روحیه خودباوری را در جامعه اسلامی احیا کرد، می گوید: امام راحل(ره) با تقویت خودباوری به مسلمانان آموخت که اگر به خداوند اتکال داشته باشند و دست برادری به یکدیگر بدهند می‌توانند در برابر انواع توطئه‌ها پیروز شوند.

آخوند صمدی می افزاید: در واقع امام با رهنمودهای حکیمانه خود باور «ما می‌‏توانیم» را در کشور زنده کرد به گونه ای که آنچه ما را در جنگ هشت ساله تحمیلی پیروز کرد، ایثار و فداکاری جوانان با اخلاصی بود به توانایی های خود باور کرده بودند.

امام جمعه اهل سنت رازوجرگلان با بیان اینکه گرامیداشت یاد امام راحل(ره) و شهدای انقلاب وظیفه همه مسلمانان است، تاکید کرد: همه باید قدردان زحمات و تلاش امام خمینی (ره) در به ثمر رسیدن این انقلاب باشیم و برای حفظ و گسترش آرمان های مقدس انقلاب از دستورات رهبر فرزانه پیروی کنیم.

حضرت امام خمینی (ره) الگوی عالم عامل، وقت شناسی، مدیریت، شجاعت، خوش رفتاری، مردمداری، پارسایی و ساده زیستی ساعت ۲۲ و ۲۰ دقیقه شب سیزدهم خرداد ۱۳۶۸ به علت عارضه قلبی در سن ۸۷ سالگی چشم از جهان فروبست.

بیش از ۱۰ درصد از جمعیت ۸۶۳ هزار نفری خراسان شمالی را ترکمن های اهل سنت تشکیل می دهند که در شهرستان های راز و جرگلان، مانه و سملقان و بجنورد سکونت دارند.