کرمان - ایرنا - استاد علوم سیاسی و دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی بافت گفت: مهمترین رکن نگاه سیاسی امام خمینی (ره) و کلید واژه ایشان در سیاست و کشورداری، قائل بودن جایگاه ویژه برای مردم بود.

مهدی حسنی  باقری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا  افزود: امام خمینی (ره) برای مردم در سیاست و به طور کلی حکومت اسلامی نقش و جایگاه بسیار والایی قائل بود و مشروعیت نظام سیاسی و فقیه حاکم را وابسته به آن می دانست.

وی با بیان اینکه برای درک معنا و تعریف امام راحل از سیاست، باید به آثار مکتوب و سخنان ایشان مراجعه کرد اظهار داشت: سالها قبل از پیروزی انقلاب، ایشان طی سلسله درسهایی در نجف، مبانی نظام سیاسی مورد نظر خود را در قالب نظریه ولایت فقیه تبیین کردند.

مدرس و استاد علوم سیاسی خاطر نشان کرد: این نظریه در سطح کلان به معنای مدیریت جامعه اسلامی و به منظور اجرای احکام اسلامی و تحقق ارزشهای دینی است که در فقه سیاسی شیعه این مهم در زمان غیبت امام زمان (عج) بر عهده فقیه جامع‌الشرایط است.

وی ادامه داد: علاوه بر این، مفهوم سیاست نزد امام خمینی(ره) را می توان با توجه به مفهوم اسلام سیاسی از دیدگاه ایشان نیز دریافت و اسلام سیاسی مفهومی است که در مقابل مفاهیمی چون اسلام سَلَفی و اسلام سکولار قرار می گیرد.

حسنی باقری با اشاره به مبنای الهی سیاست امام(ره) تاکید کرد: از دیدگاه ایشان در سطح تصمیم سازی نیز جایگاه و نقش مردم در نظام و حکومت اسلامی کلیدی و اساسی است.

وی بیان کرد: مردم در اندیشه سیاسی بنیانگذار جمهوری اسلامی دارای چنان جایگاهی هستند که تمام مقام های عالی نظام، مستقیم و یا غیر مستقیم توسط آنها انتخاب می‌شود و در مواردی نیز در قالب رفراندوم امکان مراجعه مستقیم به مردم در مسائل خاص وجود دارد.

 استاد علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی بافت تصریح کرد: در نگاه سیاسی امام (ره) تکیه بر رای و نظر مردم در قالب شورا و یا مشورت با نمایندگان مردم که نمودهای آن در قانون اساسی در چارچوب انتخاب رییس جمهور و نمایندگان مجلس شورای اسلامی و خبرگان و شوراهای اسلامی شهر و روستا آمده است.

وی گفت: این نگاه نظام سیاسی شیعه را در شکل جمهوری اسلامی، واجد عنوان مردم سالاری دینی کرده است. عنوانی که می توان آن را مهمترین دستاورد امام خمینی(ره) در تاریخ اندیشه سیاسی در ایران دانست.

حسنی باقری افزود: همین نگاه ویژه به مردم باعث شد تا در تمامی حوادث و فراز و نشیب های قبل و پس از پیروزی انقلاب اسلامی، مردم حول محور زعامت امام راحل پای آرمان های انقلاب بایستند و آن را تثبیت و یاری کنند.