اهواز - ایرنا - معاون علمی و فناوری رییس جمهور گفت: ابلاغ قانون جهش تولید دانش بنیان چشم انداز ۲۰ سال آینده کشوردر حوزه اقتصاد دانش بنیان و نتیجه سه سال تلاش در ۲ مجلس است.

به گزارش ایرنا سورنا ستاری یکشنبه درجمع واحدهای پژوهش وفناوری دانشگاه ها در مهمانسرای شهید رجایی استانداری خوزستان اظهار داشت: این قانون همه زیرساخت های کشور را در حوزه دانش بنیان متمرکز می کند.

وی افزود: براساس این قانون اختیارات خاصی به حوزه های مختلف واگذار شده و اتفاقات خوبی در راه است اما اجرایی کردن آن ممکن است کمی دشوار باشد.

ستاری ادامه داد: به عنوان مثال به دانشگاهها و موسسه های پژوهشی دانشگاه آزاد اختیار راه اندازی سازمان های توسعه ای داده شده است.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور گفت: این قانون ۱۲ آیین نامه دارد و ریل ۲۰ سال آینده کشور در حوزه اقتصاد دانش بنیان را در خود جای داده است.

وی با تاکید بر سرمایه گذاری بخش خصوصی در این زمینه بیان کرد: برای حل مشکلات استان خوزستان نیاز به محصول داریم که حاصل سرمایه گذاری بخش خصوصی در پژوهش است.

ستاری تاکید کرد: داشتن این تصورکه با پول دولت می توانیم با تحقیقات محصول به مردم ارائه کنیم اشتباه و غیر ممکن است.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور گفت: این تصور یکی از مشکلات بزرگ در تفکر پژوهشی بود و پایه تمام سیستم ها از جمله پارک علم و فناوری و مراکز نوآوری، سرمایه گذاری بخش خصوصی در پژوهش است.

وی اضافه کرد: در شهرهای بزرگ که پارک های علم و فناوری به شکل خصوصی ایجاد شده موفق تر از دولتی عمل کرده اند.

ستاری ادامه داد: در استان خوزستان فرهنگ کارآفرینی دچار اختلال جدی شده است و تصوربر این است که همه چیز باید توسط دولت حل شود اما دولت نیز توانی دارد.

آمادگی معاونت علمی رییس جمهور برای اجرای چند مگاپروژه در خوزستان

معاون علمی و فناوری رییس جمهور با بیان اینکه پایه اقتصاد دانش بنیان بر مبتای اعتبارات دولتی نیست گفت:  اعتبار دولت برای پژوهش های پایه است و در جایی هزینه می شو  که بخش خصوصی نمی تواند ورود کند.

وی در با بیان اینکه باید در استان خوزستان اتحاد بیشتری وجود داشته باشد و امکانات را به اشتراک گذاشت گفت:معاونت علمی و فناوری ریاست جمهور نیز آمادگی همکاری با چند مگاپروژه را دارد.

درخواست تشکیل دبیرخانه ویژه دانش بنیان در خوزستان

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان نیز گفت: خوزستان هنوز در بخش خصوصی توانمند نشده است و در بخش دولتی پتانسیل بالایی دارد.

آقا رضا فتوحی افزود: استان خوزستان را ویژه ببینید چون پتانسیل بالایی برای کل کشور دارد.

وی از معاونت علمی و فناوری رییس جمهور خواست دبیرخانه ویژه با عنوان دانش بنیان یا کار آفرینی در سه کارگروه آموزش و پژوهش و انرژی وکشاورزی ، بهداشت و نفت و گاز راه اندازی شود و ماهانه میزان پیشرفت کار گزارش شود.

خوزستان ۱.۵ برابر دولتی تر از استان های دیگر است

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان نیز اظهار داشت: خوزستان ۱.۵ برابر دولتی تر  از استان های دیگر است در نتیجه فعالیت های دانش بنیان سخت تر پیش می رود.

مهرداد نیکو ادامه داد: در خوزستان تمایل داریم از بودجه های دولتی برای شرکت های دانش بنیان و زیرساختها اعتبار اختصاص داده شود اما دستورالعمل ها اجازه نمی دهند که البته مشکل همه کشور است.

وی درخواست کرد این امکان فراهم شود تا  اعتبارات استانی به زیرساخت های پارک علم و فناوری اختصاص یابد.

معاون علم و فناوری رئیس جمهور امروز یکشنبه از طریق فرودگاه بین المللی شهید سردار قاسمی اهواز وارد خوزستان شد.

ستاری همچنین از ساختمان اداره کل بنیاد نخبگان در اهواز که ۲ شب گذشته بر اثر انفجار گاز دچار ریزش شده بود بازدید کرد.