به گزارش ایرنا ، سیدغنی نظری روز دوشنبه در نشستی با مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان اردبیل اظهار کرد: برغم تلاشهای صورت گرفته برای ارتقای آسفالت راههای ارتباطی خلخال هنوز شاخص بهرهمندی روستاییان این شهرستان از راه آسفالته ۴۸ درصد است و این میزان در مقایسه با شاخص استانی بسیار پایین است.
وی با بیان اینکه وسعت ۲ شهرستان خلخال و کوثر یک سوم کل مساحت استان اردبیل است ، افزود: برخلاف وسعت منطقه سطح برخورداری مردم منطقه بویژه خلخال از راههای روستایی آسفالت بسیار پایین است.
عضو کمیسیون اقنصادی مجلس شورای اسلامی به پوشش آسفالت ۳۰۰ کیلومتر از مجموع راههای روستایی موجود خلخال اشاره کرد و گفت: با توجه به وجود ۶۸۰ کیلومتر راه روستایی در این شهرستان آسفالت تنها ۳۰۰ کیلومتر از مجموع این راهها به هیچ عنوان قابل قبول افکار عمومی شهرستان با قدمت بالای خلخال نیست.
نظری با بیان اینکه خلخال تنها شهرستان استان اردبیل است که بیشتر راههای روستایی با جمعیت بالای ۲۰۰ خانوار آن هنوز خاکی است، خاطرنشان کرد: هماکنون راه روستای ۲۲۷ خانواری تیل در بخش شاهرود و روستای میانرودان با ۲۲۰ خانوار فاقد آسفالت است.
وی گفت: سفر سال گذشته ریاست جمهوری به استان اردبیل و اختصاص اعتباری جداگانه برای آسفالت راههای روستایی ، امید به گرهگشایی مشکل کم اعتباری این شهرستان برای آسفالت جادههای روستایی را افزایش میدهد.
وی با اشاره به اینکه تخصیص ۱۰۰ درصدی اعتبارات آسفالت راههای روستایی استان از محل سفر ریاست جمهوری، میتواند بخشی از مشکلات خلخال را حل کند، افزود: مبلغ ۱۶۵ میلیارد تومان اعتبار برای ساخت و توسعه راههای روستایی بالای ۵۰ خانوار در نظر گرفته شد که این اعتبار میتواند ۶۵ درصد از راههای روستایی خاکی این شهرستان را شامل شود.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان اردبیل نیز گفت: امسال یک هزار میلیارد ریال برای مرمت ، بهسازی ، اجرای پروژههای آسفالت راههای روستایی و روکش آسفالت محورهای بینشهری خلخال هزینه خواهد شد.
کلیمالله وثوقی اظهار کرد: در شرایط فعلی اقتصادی کشور هزینه آسفالت یک کیلومتر راه روستایی ۳۰ میلیارد ریال برآورد شده است و با توجه به هزینههای سنگین آسفالت راهها پیمانکاران مجری تولید و توزیع آسفالت به راحتی حاضر به عقد قرارداد برای اجرای طرحهای آسفالت راههای روستایی نیستند.
وی بیان کرد: توقف آسفالت راه روستایی بویژه در جنوب استان که از کارخانههای آسفالت بخش خصوصی کمتری نسبت به مناطق دیگر استان برخوردار است ، موجب شده تا بسیاری از راههای روستایی آماده برای آسفالت از جمله راه ۲ روستای بالای ۲۰۰ خانوار این شهرستان برغم گذشت بیش از دو سال از تخصیص اعتبار تاکنون اجرایی نشود.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان اردبیل افزود: با همه این مشکلات در سال گذشته موفق به اجرای چهار پروژه راه روستایی به طول ۱۲ کیلومتر در خلخال شدیم که راه اندبیل به آقبلاغ کرد از جمله این راهها است.
او اظهار کرد: در سال جاری علاوه بر اجرای آسفالت ۳۵ کیلومتر از محورهای خاکی روستایی این شهرستان، بخشهایی از محورهای بینشهری این منطقه زیرپوشش روکش جدید آسفالت میرود.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان اردبیل گفت: امسال برای نخستین بار ۴۰ میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات واگذاری معادن به بخش خصوصی از سوی اداره کل صنعت ، معدن و تجارت استان اردبیل در اختیار اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای این استان قرار گرفته تا برای اجرای روکش آسفالت راههای تخریب شده ناشی از تردد کامیونهای حامل مصالح معدنی از جمله سنگ ، شن و ماسه استحراج شده از معادن خلخال مورد استفاده قرار بگیرد.
وثوقی اظهار کرد: امسال راه چهار روستایی خلخال از جمله کهران ، چلنبر ، طویستان و سجهرود از توابغ بخشهای مرکزی و خورشرستم این شهرستان با مشارکت مالی بنیاد علوی استان اردبیل زیرپوشش آسفالت خواهد رفت.
وی اجرای پروژههای راه سازی مسیر ۱۳ کیلومتری هشجین به سرچم،آسفالت راه روستاهای سجهرود ، اهو، مرهجین ، سوسهاب ، لرد ، میانرودان ، طویستان با استفاده از اعتبارات مناطق محروم کشور و تکمیل پروژه دوبانده راه منطقه گردشگری ازناو و ۲.۵ کیلومتر از مسیر خیابان کمربندی سی متری قدس شهر خلخال را از برنامههای این اداره کل در سال ۱۴۰۱ در خلخال اعلام کرد که در صورت آماده شدن کارخانههای آسفالت و عقد قرارداد با پیمانکاران تولید و مجری آسفالت این امر محقق خواهد شد.
پایین بودن شاخص بهرهمندی اهالی روستاهای خلخال از راه آسفالته بارها در جلسات مختلف و با حضور مسئولان شهرستانی ، استان و ملی مطرح و مورد بررسی قرار گرفته ولی همچنان فاصله شاخص راههای آسفالت روستاهای این شهرستان با دیگر مناطق استان اردبیل و کشور حفظ شده و برای کاهش فاصله این شاخص مردم خلخال نیازمند توجه جدی مسئولان امر و تامین اعتبارات اجرای پروژههای آسفالت راههای روستایی هستند.