امیررضا مافی در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا درباره اولین رویداد پیچ انیمیشن رویازی اظهار داشت: رویازی به عنوان اولین رویداد پیچ انیمیشن در ایران به دوره چهارم خود رسیده است؛ رویدادی که اولین و مهمترین دستاورد آن، جذب سرمایه برای طرحهای جذاب است و زمینه ایجاد ارتباط عادلانه میان تولیدکننده و سرمایهگذار را فراهم میکند.
وی با بیان اینکه سال ۹۶ مرکز انیمیشن سازمان سینمایی سوره با برگزاری جلسات متعدد در زمینه آسیبشناسی صنعت انیمیشن ایران، به رویداد «پیچ» رسید، بیان کرد: اگر بخواهیم پیچ را تعریف کنیم، باید بگوییم که پیچ شیوهای دقیق برای معرفی یک طرح یا محصول است که به صورت شفاهی یا تصویری و با هدف جذب هزینه تولید و یا عرضه انجام میشود. ارایهدهندگان در جلسه پیچ، بستهای تولیدی شامل اطلاعات کلی طرح فراهم میکنند و آن را در اختیار سرمایهگذاران بالقوه قرار میدهند.
مافی ادامه داد: پیچ به عنوان یکی از موثرترین راههای پیشرفت صنعت انیمیشن، اگر ارایه تاثیرگذار، دقیق و مدونی پیشروی سرمایهگذاران قرار بگیرد میتواند در مراحل مختلف تولید برای جذب سرمایه پیش برود.
دبیر چهارمین رویداد «رویازی» توضیح داد: پس از گذشت یکسال، اولین رویداد پیچ انیمیشن در ایران با عنوان رویازی، با ارایه بیش از ۱۰۰ طرح انیمیشن در سال ۱۳۹۷ برگزار شد. در سال ۱۳۹۸ دومین دوره این رویداد در ۲ بخش انیمیشن و کاراکتر با ارایه ۱۰ طرح نهایی در هر کدام برگزار شد.
مافی یادآور شد: «رویاهایت را زندگی کن!» شعار سومین دوره این رویداد بود که به دلیل شیوع ویروس کرونا با یکسال تاخیر در سریال ۱۴۰۰ و با شرایط متفاوتی برگزار شد. آموزشهای آنلاین و آفلاین برای تیمهای شرکتکننده یکی از اتفاقات این دوره بود. همچنین در این دوره جلسات منتورشیپ پیچ طی ۱۲ روز با برگزاری دورههای عمومی و اختصاصی برای هر طرح و به منظور آمادهسازی تیمها برای انجام یک ارایه استاندارد در مقابل سرمایهگذاران انجام شد.
وی خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین دستاوردهای سومین دوره رویازی حضور تیمهایی از خارج از تهران بود. در حقیقت ۴۲ طرح که بیش از نیمی از آنها متعلق به استانهایی غیر از تهران از جمله اردبیل، اصفهان، البرز، خراسان جنوبی، زنجان، قزوین، قم، کردستان و کرمان بودند، در این رویداد ثبتنام کردند.
مافی اضافه کرد: سومین دوره رویازی اگرچه در شرایط متفاوت و با یکسال تاخیر برگزار شد اما ۲ طرح از ۱۰ طرح حاضر در پیچ نهایی با نامهای رویاشهر و چهل پله زیر زمین توانستهاند با جذب مشارکت، وارد مرحله تولید شوند.
ارتقاء صنعت انیمیشن مهمترین هدف رویازی
دبیر چهارمین رویداد «رویازی» گفت: رویازی که اولین و مهمترین دستاوردش، جذب سرمایه برای طرحهای جذاب است، با هدف ارتقای صنعت انیمیشن و ایجاد فضایی عادلانه و شفاف، در مقام یک بسترساز، زمینه ایجاد ارتباط عادلانه میان تولیدکننده و سرمایهگذار را فراهم میکند.
مافی افزود: شناسایی و تامین خواستهای محتوایی سرمایهگذاران و خریداران، شفافسازی اقتصاد صنایع خلاق، کمک به تامین و تولید محتوا، تبیین ظرفیتهای اقتصادی، تجاریسازی مدلهای کسبوکار صنایع خلاق در اقتصاد کشور، شناسایی و آموزش تخصصی تیمهای مستعد و فعال در حوزه صنایع خلاق برای ارایه طرحهای خود و شبکهسازی متخصصان و مربیان و تسهیل در توسعه بازارهای بینالمللی طرحهای کسب و کار از دیگر اهداف رویازی محسوب میشود.
وی تصریح کرد: مرکز انیمیشن سازمان سینمایی سوره به عنوان برگزار کننده رویداد «رویازی» و ناظر کیفی پروژهها این ضمانت را میدهد که با داوری طرحهای کلی ارایه شده پس از اعلام فراخوان، طرحهایی را پیش روی سرمایهگذاران قرار میدهد که از استانداردهای اولیه برخوردار هستند و از آثار تا رسیدن به سر منزل مقصود حمایت میکند.
مافی ادامه داد: ۲۸ فروردینماه در خبر رسمی اعلام شد، چهارمین دوره این رویداد کلید خورده است. براساس زمانبندی صورت گرفته، اعلام فراخوان و ثبتنام در خردادماه انجام میشود که تا مردادماه ادامه دارد. همچنین آموزشهای رویازی از تیر تا شهریور، پیش پیچینگ در مهر و چهارمین دوره رویداد در آبانماه برگزار میشود.
تاثیر کرونا بر دومین دوره رویازی
دبیر چهارمین رویداد «رویازی» با بیان اینکه سال ۹۷ و ۹۸ اولین و دومین دوره «رویازی» در دوره مدیریت احسان کاوه برگزار شد، گفت: رویازی، ترجمه یک رویدادیست که دوستان درباره آن مطالعه و مشاهده کرده و آن را به آنچه که ما در دوره اول و دوم این رویداد دیدیم که مبنایش حضور افراد در کارگاهها و کلاسهای آموزشی به صورت حضوری بود، تبدیل کردند. اما کرونا به عنوان یک امر ناشناخته و مجهول توانست همه فعالیتها از جمله رویداد «رویازی» را متوقف کند چراکه افراد نمیدانستند چگونه باید با این ویروس منحوس برخورد کنند در حقیقت انسان با چیزی که تجربه نکرده است، سخت برخورد میکند و تا به این مساله برسد که باید چه واکنشی نشان بدهد، زمان نیاز دارد.
مافی افزود: اگر بخواهم از معایب و محاسن کرونا و تاثیر آن روی رویداد رویازی بگویم باید به این مساله اشاره کنم که یکی از معایب این ویروس منحوس این بود که رویازی یکسال برگزار نشد اما کرونا امکان توزیع عادلانه دانش را در این رویداد فراهم کرد بهگونهای که برخط شدن کلاسها را در دانشگاهها و مجامع تجربه کردیم و باورمان شود که به صورت آنلاین نیز میتوانیم کار را پیش ببریم. هماکنون کلاسها روی سایت بارگذاری شده است و افراد میتوانند از آنها بهرهمند شود. اگرچه من معتقدم ارتباط رخ به رخ تاثیرگذاری بیشتری دارد اما این اتفاق مانع برگزاری سومین رویداد «رویازی» نشد. همچنین کرونا این فرصت را برای ما فراهم کرد تا یکسال با تیم جدید، رویداد «رویازی» را مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار دهیم.
وی ادامه داد: ما از امکاناتی که به واسطه کرونا برایمان به وجود آمد و همچنین از تجربه دورههای پیشین استفاده میکنیم. نکته مهم دیگر اینکه مانند دوره سوم با ایجاد بسترهایی مانعی که برای حضور افراد در تهران وجود دارد، مرتفع میکنیم.
رویکرد ما در رویداد رویازی توزیع عادلانه منابع است
دبیر چهارمین رویداد «رویازی» بیان کرد: شعار این رویداد در دوره اول و دوم شفافیت بود؛ شفافیت در عرصه اقتصاد انیمیشن که برای من هم اولویت دارد اما توزیع عادلانه منابع اولویت اول من است و به این مساله معتقدم که عدالت باید شعار ما باشد. ناگفته نماند که ما سیاستهای دوره اول و دوم رویازی را پذیرفته بودیم و کمی اولویتها را جابهجا کردیم.
مافی گفت: در اولین و دومین رویداد رویازی حرکت به این سمت بود که رابطهای میان استودیوهای حرفهای و درجه یک تولیدکننده و سرمایهگذاران با هنر و صنعت انیمیشن برقرار شود. در سومین رویداد رویازی من به این مساله فکر کردم که حضور استودیوهای درجه یک یا به تعبیر من استودیوهایی که ساختار تولیدشان ساختار سازمان یافتهای دارد، به دلیل آنکه میتوانند سرمایهگذار پیدا کنند، لزومی ندارد اگرچه ما مانع حضور آنها نشدیم اما تلاش کردیم از استودیوهای خط ۲ که کوچک هستند، تلاش میکنند سازمان بسازند و سرمایه برای آنها اهمیت بیشتری دارد، حمایت کنیم. از سوی دیگر تولید اثر برای استودیو خط ۲ به نوعی حیاتی و به منزله نفس کشیدن سازمان و سیستم است. همچنین شاید بتوان گفت این استودیوها انگیزه بیشتری دارند و دقیقتر عمل میکنند. نفس «رویازی» این است که ما استودیوهای خط ۲ را در مسیر قرار دهیم. البته بسیاری از افراد به ما ایراد گرفتند و گفتند که رویازی در حال تبدیل شدن به استارتاپ است اما اینگونه نیست و تعریف و مکانیسم آن روشن است.
کیفیت آثاری رویازی باید ارتقاء یابد
دبیر چهارمین رویداد «رویازی» اذعان داشت: معتقدم کیفیت آثاری که به رویازی ارایه میشوند، باید بالاتر برود. همچنین باید جدیت صاحبان آثار بیشتر و تعداد سرمایهگذاران واقعی افزایش یابد.
مافی با بیان اینکه ما هنوز نتوانستیم این فرهنگ را به اصطلاح جا بیندازیم که یک سرمایهگذار و شرکت و سازمان خصوصی موظف است برای فرهنگ دست به اقداماتی بزند، گفت: همچنین ما با آسیبشناسی که انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که مشکلی که در سینمای رئال وجود دارد، در انیمیشن نیز صدق میکند و آن پرداخت درام است یعنی پرداخت درام بخش ضعیف «رویازی» بود و طرحها به لحاظ دراماتیک به مرحله پختگی نرسیده بودند.
وی افزود: ما در چهارمین دوره رویازی قصد داریم دورهای ویژه این موضوع برگزار کنیم تا ایدهها پختهتر شود. تاکید میکنم که ما در سوژه و محتوای ایده دخالت نمیکنیم بلکه با برگزاری این دوره قصد داریم به پرداخت بهتر برسیم تا کسانی که ایدهها را مطرح میکنند نسبت به آثارشان اعتماد به نفس بیشتری داشته باشند.
حوزه هنری به دنبال سرمایه گذار برای طرح های برگزیده سال گذشته است
دبیر چهارمین رویداد «رویازی» در پاسخ به این پرسش که آیا سرمایهگذاران برای حضور در این رویداد گزینش میشوند، نیز گفت: خیر. اینگونه مسایل با گزینش حل نمیشود چراکه یک مساله فرهنگی و نیازمند گفت و گوهای مکرر است. همچنین باید ادبیات خود را برای این مسایل داشته باشیم اما متاسفانه ما برای بسیاری از مسائل ادبیات بومی نساختیم و در مرحله ترجمه هستیم در حالی که اگر قرار است تاثیر بگذارد، باید دست به تولید ادبیات زد. در حقیقت هر علم و دانشی با ترجمه جابهجا میشود اما اگر در سطح ترجمه باقی بماند، از بین میرود. سرعت تولید مفاهیم در جهان جدید بیش از جهان قدیم است پس با کپی کردن نمیتوانیم کار را پیش ببریم و باید در مسیر تکامل قرار بگیریم.
مافی توضیح داد: در پیچ نهایی سومین رویداد رویازی بدون آنکه اولویتی برای استانها قائل شویم، هشت طرح از استانهای مختلف و ۲ طرح از استان تهران انتخاب شد البته این اتفاق خوب مبتنی بر سیاست فرا تهران حوزه و خوشایند است. همچنین ۲ طرح از ۱۰ طرح در این دوره از «رویازی» سرمایهگذار جذب کردند که یکی از آنها طرح سینمایی «رویاشهر» از کاشان است و قدمی رو به جلو برای تیم تولیدش که سینمایی «بنیامین» را ساختهاند، محسوب میشود. طرح دیگر با نام قبلی «موزه انقراض» مربوط به گروهی از استان قزوین است که بعدها اسم آن به «چهل پله زیر زمین» تغییر یافت. ناگفته نماند که پرونده هشت طرح دیگر بسته نشده و حوزه هنری در تلاش است برای آنها سرمایهگذار جذب کند.