تهران – ایرنا – نخست وزیر استرالیا روز دوشنبه طی سفر به جاکارتا، در دیدار با رئیس جمهوری اندونزی پیرامون تقویت همکاری هند – اقیانوسیه، مسائل امنیتی و تغییرات آب و هوایی گفت و گو کرد.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز، «آنتونی آلبانیز» نخست وزیر استرالیا در این سفر همچنین پیشنهاد کانبرا درخصوص اختصاص ۲۰۰ میلیون دلار برای شراکت اقلیمی میان دو کشور را مطرح کرد.

آلبانیز روز دوشنبه با «جوکو ویدودو» رئیس جمهوری اندونزی دیدار کرد تا سطح مناسبات دو همسایه تقویت شود.

نخست وزیر استرالیا همچنین کمک های فنی برای پایتخت جدید سبز و با فناوری پیشرفته اندونزی را پیشنهاد داد.

همکاری های اقتصادی دو کشور اندونزی و استرالیا رو به پیشرفت است. شراکت راهبردی جامع سال ۲۰۱۸ میان اندونزی و استرالیا بیانگر توسعه تعهدات مشترک و بهبود روابط دو جانبه بوده است. اندونزی و استرالیا تلاش کردند تا از طریق گفت و گوهای اقتصادی همکاری های خود را تقویت کنند. با وجود اینکه منافع گفت و گوهای اقتصادی مشخص و آشکار است آنها باید همچنین کار گروه های مشاوره ای غیردولتی برای تمرکز بر انجام روابط مالی و اقتصادی داشته باشند.  

از نظر تاریخی این دو کشور پیشینه گفت و گوهای اقتصادی داشته اند. در سال ۲۰۱۷  "گفت و گوی سیاستگذاری در سطوح عالی" در پاسخ و واکنش به بحران اقتصاد جهانی میان دو کشور شکل گرفت. این کارگروه به عنوان سکویی عالی برای دو کشور درباره مسائل مشترک اقتصادی، توسعه سیاسی و مشارکت سیاستگذاری چارچوب ها تشکیل شد.

در توافقنامه ای که سال گذشته میان این دو کشور منعقد شد، دو طرف به آغاز فعالیت های تجاری، اقتصادی و جلسه های وزیران دو طرف برای سرمایه گذاری و همکاری دو جانبه ابراز امیدواری کردند. همچنین هر دو طرف تعهد کردند تا برنامه های جلسات سالانه از سال ۲۰۲۰ را تکمیل کنند.