بوشهر - ایرنا - مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: حیات وحش این استان دارای تنوع بالایی است که از این میان هفت گونه در معرض خطر انقراض و نیازمند حمایت و حفاظت ویژه هستند.

فرهاد قلی‌نژاد روز سه شنبه در گفت‌وگو با ایرنا، بیان کرد: استان بوشهر با داشتن گونه‌های متعدد جانوری در دریا و خشکی، تنوع حیات وحش بسیار خوبی دارد اما امروز چهار گونه در معرض خطر انقراض قرار گرفته‌اند و سه گونه نیازمند حفاظت و حمایت ویژه هستند.

وی عنوان کرد: سه گونه لاکپشت پوزه عقابی، زیتونی و سبز و پلنگ ایرانی از گونه‌های در معرض انقراض استان بوشهر هستند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر افزود: دلفین گوژپشت از گونه‌هایی است نیازمند حفاظت ویژه و کوسه ماهیان نیز از زیستمندان حمایت شده دریایی هستند.

قلی‌نژاد اضافه کرد: از میان گونه‌های حیات وحش استان بوشهر در خشکی نیز آهو از گونه‌های حمایت شده به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه برنامه‌هایی برای افزایش این گونه‌ها طرح ریزی و اجرایی شده است، توضیح داد: گونه‌های در معرض انقراض به دلیل تعداد کم یا تغییرات اقلیمی در این دسته جای گرفته‌اند و گونه‌های نیازمند حمایت ویژه هرچند تعداد آنها کم شده است اما هنوز به اندازه گونه‌های در آستانه انقراض نرسیده‌اند.

مدیرکل حفاظت محیط زست بوشهر اظهار کرد: استان بوشهر برای حفاظت از گونه‌های گیاهی و جانوری متنوع خود با کمبود شدیدی در نیروی محیط‌بان مواجه است.

قلی‌نژاد گفت: ۷.۵ درصد از اراضی استان بوشهر را مناطق حفاظت شده تشکیل می‌دهند و مجموع این مناطق به همراه مناطق شکار ممنوع به ۱۷.۵ درصد می‌رسد.

وی افزود: به رغم این گستردگی منطقه‌ها و داشتن ۱۲ ایستگاه محیط بانی، تنها ۶۵ محیط بان حفاظت از تنوع گیاهی و جانوری استان بوشهر را به عهده دارد که نیازمند افزایش است.

 مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر یادآور شد: پارک‌های ملی دریایی نایبند و دیر نخیلو، اثرهای طبیعی کوه نمک و خارگو، پناهگاه حیات وحش خارگ و منطقه‌های مند، حله و کوه بیرمی از مناطق حفاظت شده و کوه‌های مند، کوه سیاه و شاهزاده ابراهیم و تنگ باهوش از مناطق شکار ممنوع استان بوشهر هستند.

دومین روز هفته محیط زیست امسال با عنوان محیط زیست، تنوع زیستی و گونه‌های گیاهی و جانوری در معرض انقراض نام‌گذاری شده است.