به گزارش خبرنگار ایرنا، لباس یکی از مهمترین نیازهای بشر بوده که احتیاج به آن در طول زمان نه تنها کمتر نشده، بلکه روز به روز در حال افزایش است به گونهای که امروزه شاهد وجود لباسهای مخصوص برای گروهها و اقشار مختلف جامعه هستیم.
همین امر موجب شکل گیری طراحی های مختلف لباس برای کودکان، ورزشکاران، بانوان و مشاغل مختلف شده است.
طراحی لباس یکی از صنایع مهم و پربازده در جهان امروز بهشمار میرود و طراحان این حوزه با استفاده از طرح و رنگ روی پارچههای مختلف برای ارائه طرحهای خاص و نو تلاش می کنند تا طیف وسیعی از سلایق مختلف را به خرید محصول خود ترغیب نمایند.
طراحان لباس با طراحیهای بدیع خود یا با تغییر در طرحهای موجود، در یک دوره خاص زمانی برای ایجاد نوعی تغییر در سبک و سلیقه پوشش مردم تلاش می کنند.
در کنار طراحی لباس، خیاطی نیز از جمله هنرهای فردی است که باید همه افراد در حد دوختن یک دکمه برای پیراهن یا کوک ساده از آن سر رشته داشته باشند اما متأسفانه این روزها به دلیل برخی تبلیغات اشتباه، این هنر میان مردم به ویژه دختران جوان مهجور مانده است.
خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) استان قزوین با توجه به این موضوع به سراغ پروانه رحمنی طراح لباس و هنرمند جوان قزوینی و مدرس دانشگاه رفته که به تازگی نمایشگاه طراحی لباس کودک با عنوان کویر را در قزوین به نمایش گذاشته و با او پیراموان فعالیتهای این رشته هنری به ویژه در حوزه طراحی و دوخت لباس گفت و گو کرده است.
اشاعه فرهنگ و هنر اصیل ایرانی و ترویج مدهای ایرانی ـ اسلامی، یکی از مهمترین اهداف این طراح جوان برای کارآفرینی در این بازار است.
وی معتقد است: یکی از مهمترین ویژگیهای یک طراح لباس این است که در کنار خیاط بودن طراح هم باشد و این موضوع یعنی از عهده طراحی یک طرح و الگو به بهترین کیفیت و شکل برآید.
ایرنا.چطور شد که به طراحی لباس علاقه مند شدید؟
از سال ۸۱ به صورت رسمی در حوزه طراحی الگو و دوخت فعالیت دارم، در مدت این سالها به عنوان مربی و کمک مربی در آموزشگاهها مشغول بودهام و از سال ۹۶ به عنوان مدرس الگو و دوخت وارد جهاد دانشگاهی شدم و به صورت کاملاً تخصصی، آموزش این رشته را آغاز کردم.
ایرنا. درزمینه طراحی لباس آیا تحصیلات آکادمیک دارید یا خودتان به صورت تجربی این کار را یاد گرفتید؟
در این رشته، دارای مدرک کاردانی و کارشناسی طراحی و فناوری دوخت هستم البته ناگفته نماند که تجربه کاری در موفقیتم بی تأثیر نبوده است.
ایرنا. مشوق شما برای فعالیت در این حرفه چه کسی بود؟
خانواده من اولین و بزرگترین مشوق من بوده و هستند که همیشه قدردان آنها هستم و از کودکی علاقه وافری به هنر طراحی دوخت داشتم.
ایرنا. درباره فعالیت خود توضیح دهید و بگویید آیا این نوع طراحی (طراحی روی لباس) ویژه کودکان به عنوان کویر برای اولین بار در کشور در حال انجام است؟
بله، اگر چه خیاطی به دلیل نیازهای اولیه انسان شغلی است که از قدیم تاکنون وجود داشته ولی داشتن خلاقیت در این زمینه بسیار موثر است تا بتوان اثری خلق کرد که بزرگی و شکوه ایران را هرچه بیشتر از قبل نمایان کند.
ارتباط طراحی پارچه و نقاشی جدا نشدنی است بنابراین ما نیز به سراغ نقاشیهایی با موضوع کویر رفتیم، در نهایت آثار کاهگلی استاد پرویز کلانتری را انتخاب کردیم، بعد از انتخاب متوجه شدیم که استاد تصویرساز کودک است و تصویرسازیهای بسیاری از کتابهای کودک نیز توسط او انجام شده است؛ کلانتری در آثارش به دنبال تصویرسازی یک آرمانشهر می باشد و این همان چیزی است که ما دنبال میکنیم.
در این کار از رنگدانههای طبیعی مثل مازو، نیل و تمشک استفاده کردیم، الگو را از طریق اسکن وارد نرمافزار کردیم و با استفاده از فتوکلاژ و نقاشی دیجیتال از آثار استاد کلانتری الهام گرفتیم؛ در نهایت مجموعه ۶ تایی با تلفیقی از تکنیکهای دستی و تکنیکهای دیجیتال بهصورت پیراهن کودک طراحی شد.
ما با توجه به نیازهای پوشاک کودک و نوجوان در رده سنی ۹ تا ۱۴ سال که لباسی مناسب این سن در بازار موجود نیست تصمیم گرفتیم برای اولین بار شروع به طراحی و تولید لباس برای این رده سنی داشته باشیم که این لباسها معرف هنر ایرانی نیز باشد.
ایرنا. بیشترین تغییری که در روند طراحیها ایجاد می کنید چه چیزی است؟
ما برای اولین بار با طراحی لباس که از آثار کاهگلی مرحوم پرویز کلانتری الهام گرفتیم لباسی بسیار زیبا خلق کردیم و حقیقتاً نشان دادیم هنر ایرانی همواره در همه زمینهها اعم از لباس بسیار عالی و چشمگیر خواهد شد.
در این رشته سعی میکنم طراحی و دوخت لباس را به سمت هنر ایران تغییر و سوق دهم.
ایرنا. اولین لباسی را که طراحی کردید به یاد دارید؟
طراحی و دوخت لباس های بسیاری از صفر تا صد را انجام داده ام اما یکی از آنها را خیلی دوست دارم، لباسی که ایده آن را از نقوش هندسی ایرانی گرفتم و آن طرح را به صورت کاملاً حرفهای (الگوسازی و دوخت) در قالب لباسی که معرف هنر ایرانی است اجرا کردم.
ایرنا. به نظر شما پوشش ایرانی باید دارای چه ویژگیهایی باشد؟
پوشش ایرانی باید کاملاً معرف هنر ایرانی باشد زیرا تمام هنرهای ایرانی داری رنگها و نقوش بسیار شاد و پرانرژی هستند که تأثیر مستقیمی روی شاد زیستن مردم دارد.
ایرنا. مشکلات و موانع این رشته هنری در قزوین چیست؟
با توجه به اینکه من مدرس الگوسازی و دوخت در دانشگاه فنی و حرفهای دختران قزوین و جهاد دانشگاهی (علمی کاربردی) هستم و از نزدیک شاهد دغدغههای دانشجویان و هنرجویان بودهام متوجه شدهام که بزرگترین موانع پیشرفت آنها آشنا نبودن با این رشته است که باعث میشود به سمت کپی کردن کارها پیش بروند یا اینکه حمایت مالی دریافت نکند.
ایرنا. وامهای خوداشتغالی و کارآفرینی هم دریافت کردید؟ چقدر در موفقیت شما تأثیر داشته است؟
خیر در ابتدا بدون دریافت وام، شروع به فعالیت کردم، منظورم این است که حتماً نباید سرمایه خیلی زیادی در این حرفه داشته باشیم ولی اخیراً وام خوداشتغالی دریافت کردم که کمک زیادی در گسترش فعالیتم داشته است.
ایرنا. به نظر شما یک خانم چگونه میتواند در اقتصاد خانواده سهم داشته باشد؟ آیا حتماً باید شاغل در ادارات و شرکتها و سازمانها باشد؟
به نظر من یک خانم میتواند سهم بسزایی در تأمین اقتصاد خانواده ایفا کند به شرطی که برنامه ریزی درست و حمایت مالی کافی داشته باشد، یک خانم میتواند با استفاده از هنر و خلاقیت خود در بستر خانه و خانواده یک زن توانمند باشد و حتماً نباید به صورت یک کارمند در ادارات دولت مشغول باشد.
ایرنا. برای طراحان جوان چه توصیهای دارید؟
توصیه من به طراحان جوان این است که این هنر بسیار گرانبها را قدر بدانند و آن را به صورت کاملاً عمیق و حرفهای دنبال کنند و کاملاً با تاریخ لباس ایران و جهان آشنا باشند تا بتوانند اثری خلق کنند که معرف ایران و هنر ایرانی در جهان باشد.
کلام آخر:
عمیقاً معتقدم که این رشته مانند اقیانوسی است که هیچگاه تمامی ندارد و برای عاشقان واقعی همواره بی پایان است.
در کنار عشق به کار، صبر و حوصله نیز نقش مهمی در پیشرفت در این کار دارد و جوانان ما اگر با صبر و حوصله به دنبال استعدادهای نهفته در وجود خود باشند مطمئنا میتوانند فردی موفق باشند.