تهران – ایرنا - سوریه و ایران برنامه اجرایی یادداشت تفاهم مشترک امضا شده در تهران در ماه نوامبر ۲۰۲۱ (آبان ۱۴۰۰) با هدف تقویت همکاری ها در زمینه آموزش عالی و تحقیقات علمی و انعقاد قراردادهای خواهرخواندگی مستقیم بر اساس مقررات جاری در دو کشور را امضا کردند.

به گزارش امروز (سه شنبه) ایرنا به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، امضای برنامه اجرایی یادداشت تفاهم مشترک همکاری ها ایران و سوریه در زمینه آموزش عالی و تحقیقات علمی عصر دیروز در سفر بهرام عین اللهی به دمشق و دیدار با همتای سوری وی انجام شد.

 بر اساس مفاد این تفاهم نامه که به امضای «بسام ابراهیم» وزیر آموزش عالی و تحقیقات علمی سوریه و «بهرام عین اللهی» وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جمهوری اسلامی ایران رسید، دو طرف در زمینه تبادل بورسیه و کرسی های تحصیلی برای مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا و برگزاری بازدیدهای مشترک دانشجویان برای شرکت در فعالیت های علمی، فرهنگی، ورزشی و هنری همکاری می کنند.

بر اساس این تفاهم نامه، ایران و سوریه به منظور انجام تحقیقات علمی و پزشکی برای موسسه های آموزش عالی از جمله بیمارستان های آموزشی و همچنین تبادل کتب و مجلات علمی داوری، اطلاعات، تجربیات و آموزش های لازم در زمینه آموزش تخصصی پزشکی و دارویی پیشرفته مانند جراحی مغز و اعصاب، آندوسکوپی، جراحی های ارتوپدی، قلب و زنان، پیوند کبد، علوم زیست پزشکی و فناوری های بنیادی سلولی و لیزر و غیره تبادل نظر خواهند کرد.

وزیر آموزش عالی سوریه با ‌قدردانی از روابط علمی مستحکم میان سوریه و ایران و برنامه های مختلف همکاری علمی، فرهنگی و تحقیقاتی دو طرف، خاطرنشان کرد: ایران و مراکز علمی و تحقیقاتی آن در بسیاری از زمینه ها به ویژه پزشکی و همچنین فناوری نانو و سلول های بنیادی گام های بلندی برداشته اند.

وی با اشاره به اینکه تسهیلاتی در خصوص موضوع معادل سازی گواهی اعطا می شود، گفت: دانشکده های پزشکی و بیمارستان های آموزشی دو کشور برای نخستین بار همایش های مشترک پزشکی برگزار خواهند کرد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش عالی ایران نیز با اشاره به اهمیت تبادل تخصص و تجربیات، گسترش روابط علمی، بر آمادگی کامل برای همکاری با طرف سوری در زمینه‌ های مختلف به ویژه پزشکی، درمانی و آموزشی بر اساس مشترکات فرهنگی و تاریخی دو کشور تاکید کرد.

در این دیدار، «مهدی سبحانی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در دمشق نیز حضور داشت.

پیش از این نیز، وزیر بهداشت جمهوری اسلامی ایران و نخست وزیر سوریه بر گسترش همکاری در زمینه های صنایع دارویی، تجهیزات پزشکی و پژوهش های علمی تاکید کردند.

بهرام عین اللهی وزیر بهداشت و هیات همراه روز دوشنبه با «حسین عرنوس» نخست وزیر سوریه دیدار و گفت و گو کردند.

در این دیدار دو طرف درباره گسترش همکاری ها در زمینه های صنایع داروسازی، تجهیزات و محصولات پزشکی، پژوهش های علمی، گردشگری سلامت، تبادل دانشجو و استاد در سطح دانشگاه ها و مراکز پژوهشی، برگزاری همایش های مشترک و گشودن افق های جدید در روابط دوجانبه بویژه در مقابله با تحریم ها و محاصره اقتصادی گفت و گو کردند.

نخست وزیر سوریه در این دیدار گفت: دولت سوریه از هر اقدامی به منظور بهبود وضعیت بهداشتی درمانی دو کشور از جمله در زمینه تاسیس شرکت های داروسازی مشترک برای تامین نیازهای دوکشور و زدودن موانع در این مسیر حمایت می کند.

عرنوس بر ضرورت همکاری مشترک برای توسعه آزمایشگاه های تحقیقاتی و استفاده از فناوری های حیاتی و تجربه های ایران به منظور توسعه بخش های بهداشتی و درمانی و تحقیقاتی سوریه تاکید کرد.

وی افزود: همکاری های مشترک در این زمینه بویژه در سایه وجود چالش های بهداشتی موجود در جهان، باید مورد توجه و اهتمام مسئولان بخش بهداشت و درمان دو کشور باشد.

بهرام عین اللهی نیز با شرح برخی از پیشرفت های جمهوری اسلامی ایران در زمینه صنایع دارویی، تجهیزات و تولیدات پزشکی گفت: جمهوری اسلامی ایران در چارچوب روابط  ممتاز دو کشور در همه زمینه ها، خواستار همکاری دوجانبه در بخش های بهداشتی و علمی و تبادل تجربیات به منظور ایجاد نتایج مثبت و عملی به سود دو ملت ایران و سوریه است.

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی روز دوشنبه با «حسن الغباش» وزیر بهداشت سوریه نیز دیدار و دو طرف راه های تقویت همکاری های دو کشور در بخش بهداشت و درمان و ارائه و تبادل تجربیات پزشکی را بررسی کردند.