استان‌ها- ایرنا- خبرنگاران مراکز استانی ایرنا امروز (۱۷ خردادماه) بخشی از مطالب خبری خود را به جزئیات حادثه تیراندازی در ارومیه و تشریح وضعیت خشکسالی نقاط مختلف کشور در آستانه فصل تابستان اختصاص دادند.

به گزارش ایرنا، مرکز ارومیه در خبری به نقل از ناصر عتباتی رییس کل دادگستری آذربایجان‌غربی نوشت: ۶ نفر از عوامل اصلی تیراندازی شب گذشته در ارومیه که به دلیل اختلاف خانوادگی میان برخی اعضای ۲ طایفه صورت گرفت و چند نفر زخمی شدند، شناسایی و دستگیر شدند و این افراد جهت انجام تحقیقات تکمیلی و شناسایی سایر افراد احتمالی درگیر در این حادثه با قرار قانونی روانه زندان شدند.  

امروز مراکز اردبیل، گلستان، کهگیلویه و بویراحمد، کرمان، چهارمحال و بختیاری و کردستان به دنبال تداوم خشکسالی و روزهای کم بارش در بهار امسال، مواجهه کشور با بحران کم آبی همراه با افزایش دمای هوا و وضعیت آب سفره های زیرزمینی دست به قلم شده و بار دیگر از مشکلات و چالش های استان ها در این رابطه نوشتند که حاصل تلاش آنها را می توانید در ادامه بخوانید:

تامین آب آشامیدنی شهرستان گرمی؛ مشکل چندساله که همچنان ادامه دارد

زراعت گلستان در جدال نفس‌گیر با عفریت خشکسالی

بیم و امیدهای وضعیت آب سفره های زیرزمینی کهگیلویه و بویراحمد

چالش‌های کم‌آبی در قلعه‌گنج کرمان

زنگ خطر خشکیدگی جنگل‌های زاگرس و ضرورت آگاه‌سازی جوامع محلی

فیلم؛ کاهش سطح آب سد وحدت سنندج

آب مطالبه نخست اهالی روستاهای شهرستان باشت از مسوولان

در میان تولیدات مراکز استان ها با موضوع بحران آب و کم آبی، امروز مرکز فارس در گفت و گو با فرماندار ویژه داراب خبری منتشر کرد مبنی بر اینکه اهالی شهرک غدیر نوایگان در اقدامی جالب توجه با جمع آوری پول ۲ ماه یارانه همه اهالی، چاه آبی در مجاورت روستا حفر کردند تا آب سالم را به ساکنان این شهرک برسانند.

فرهاد سعدی افزود: شهرک غدیر نوایگان که در سال ۱۳۷۲ تاسیس شده است امروز شهرکی نمونه در کشور محسوب می شود و اجرای ۲۳ پروژه با اعتبار بیش از ۵۰ میلیارد تومان توسط خیرین این شهرک را زبانزد خاص و عام کرده است.
وی با اشاره به جمعیت ۴۰۰ خانواری و یک هزار و پانصد نفری شهرک غدیر نوایگان ادامه داد: تعدادی از اهالی روستای نوایگان به دلیل تکمیل ظرفیت این روستای تاریخی و کوهستانی به محل جدید واقع در ۳۵  کیلومتری مرکز شهر داراب جابجا شده و شروع به ساخت یک شهرکی نموده که امروز در کشور حرف برای گفتن دارد.
 

مرکز مازندران نیز در مطلبی با عنوان روایت همسایگی کاخ و کوخ در روستای «مصیب محله» گلوگاه از مشکلات مردم روستایی در ۱۱۰ کیلومتری ساری نوشته است، مردمانی سختکوش که به دلیل برخی مشکلات اداری و همراهی نکردن بخشدار منطقه اجازه نوسازی خانه های فرسوده و در حال ریزش خود را ندارند حال آنکه ۳۵ ویلای لاکچری توسط غیربومیان در داخل بافت و اطراف روستای مصیب محله ایجاد شده است.

مرکز گرگان هم امروز به مناسبت دهه کرامت گزارشی با عنوان عشق بی‌پایان ترکمن‌ها به «قزل امام»، دل‌شکستگان از طوس تهی‌دست بر نمی‌گردند، منتشر کرد و مرکز همدان نیز در مطلبی با عنوان میز خدمت؛ امتداد خدمتگزاری بی‌منت در ملایر به  اقدامات مدیران دستگاه های اجرایی در راستای رفع مشکلات مناطق کم برخوردار حاشیه شهر و روستاهای شهرستان ملایر اشاره کرده است.

از مرکز سنندج هم گزارشی بخوانید با عنوان توت فرنگی ملکه میوه‌های کردستان که در بخشی از آن آمده است: روستای توریور یکی از قطب های تولید توت فرنگی در کردستان است که مردم آن همه ساله با آغاز بهار، مثل طبیعت پر جنب و جوش کردستان، روزهای کار و تلاششان آغاز می شود و بعد از سه ماه زمستان سخت و برفی، با پیدا شدن آفتاب بهار، تن به گرمای جانبخش آفتاب بهاری می دهند و زنان ژاوه رود، که در همت و تلاش چیزی کمتر از مردانشان ندارند، سال هاست که از توانایی ذاتی خود برای پرورش این میوه بهره گرفته اند و توت فرنگی کردستان نام و آوازه خود را از دستان پرتلاش این زنان دارد.

این روزها که در تب و تاب چیدن ملکه میوه ها هستند، شاید اصلا به فکرشان هم نمی رسد اولین بار کی و چگونه کردستان به مهد تولید توت فرنگی تبدیل شد؛ چون مهم برایشان برداشت محصول است و کمی تعلل کنند حاصل زحمتشان به باد می رود.

دیگر تولیدات و حاصل تلاش خبرنگاران ایرنا در مراکز استان ها در قالب میزگرد خبری و گزارش نیز در ادامه می آید: 

شناسایی ۸۰۰ محوطه و تپه تاریخی در خراسان جنوبی

سرزمین ربات‌های قزوین، محلی برای پرورش نخبگان ‌و استعدادیابی کودکان و نوجوانان

نماینده مجلس: مردمی سازی یارانه‌ و افزایش حقوق کارگران و بازنشستگان در مسیر عدالت است

ضرورت‌های توسعه فرهنگ دانش بنیان

بازرسان تازه نفس در راه بازار مازندران/ عرصه بر گران‌فروشان تنگ‌تر می‌شود

بیمارستان ۳۲ تختخوابی بشرویه یک گام تا بهره‌برداری

طلسم ۱۷ ساله ساخت ورزشگاه ۱۵ هزار نفری زنجان شکسته می‌شود

دوگانه حفظ باغستان سنتی یا توسعه شهری قزوین

در توصیف زیبایی های نقاط مختلف کشور هم امروز فیلمی از مرکز اصفهان با عنوان نیاصرم، همپای زاینده‌رود تا شرق اصفهان و فیلم دیگری با عنوان گل نادر سوسن چلچراغ از مرکز رشت منتشر شد.

درباره سفر مسوولان به استان ها نیز مطلع شوید که امروز سیدعزت الله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به منظور بازدید از ظرفیت‌ها و پروژه‌های گردشگری و بررسی مسائل مشکلات چند شهرستان غرب مازندران به نوشهر و چالوس سفر کرد.

امروز همچنین "فرانسیسکوس یوهانس ماریا مولن" سفیر هلند در ایران و هیات همراه از موزه تاریخی آب یزد بازدید کرد.

در این بازدید، سفیر هلند با بیان اینکه این اولین بازدید من از یزد، موزه آب ، قنات ها و آب انبارها می باشد با ابراز خرسندی از این بازدید گفت: این بناهای تاریخی و عظیم حقیقتا ارزش آن را دارد که هرکس به یزد سفر کند.

خانه تاریخی کلاهدوزها که به موزه آب اختصاص دارد و یکی از منحصر به فردترین منازل مسکونی دوره قاجار، در چهار راه امیرچقماق یزد واقع شده است در سال ۱۲۶۶ هجری شمسی (۱۸۸۸ میلادی) به دستور حاج سید علی اکبر کلاهدوز که تاجری بلندآوازه بوده، بنا شده است.

پیکر مرحوم حجت الاسلام سید محمود دعایی نیز امروز پس از تشییع در موسسه اطلاعات، اقامه نماز بر پیکر آن مرحوم توسط یادگار امام حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی ، طواف در حرم بنیانگذار جمهوری اسلامی در صحن غربی آستان مقدس امام راحل آرام گرفت.

در این مراسم پیام مقام معظم رهبری در پی درگذشت حجت الاسلام و المسلمین دعایی قرائت شد.

کوتاهی نهادها در اجرای قانون جوانی جمعیت توسط سازمان بازرسی رصد می‌شود، ۴۴ درصد بیکاران کشور فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند، با هر خطای دشمن، تلاویو و حیفا را با خاک یکسان می‌کنیم، یک‌میلیون دانشجو توانایی ورود به بازار کار را ندارند و تکثیر شتابان جمعیت مرال‌های قرمز در مازندران / سمسکنده بهشت عیالوارها دیگر عناوین خبرهای امروز (17 خردادماه) را تشکیل می دهند.