تهران - ایرنا - سرپرست سازمان نهضت سوادآموزی گفت: مفهوم سواد باید باتوجه‌به نیازهای جامعه تغییر کند.

به گزارش خبرنگار گروه جامعه ایرنا، علیرضا عبدی امروز در بخش دوم گردهمایی معاونان سوادآموزی آموزش‌وپرورش استان‌های کشور اظهار کرد: در سال‌های گذشته در نهضت سوادآموزی اقدامات مفیدی انجام شده است، هرچند که خطاهایی هم دیده شده که این موضوع طبیعی است چراکه  در همه سازمان و حوزه‌ها نیز اشتباهاتی صورت می‌گیرد.

وی افزود: طرح‌های اجرایی گذشته را با اصلاحات قرار است که ادامه دهیم. به طور مثال مراکز یادگیری محلی قرار است که یک مرحله ارتقا یابد. براین‌اساس یک مرکز یادگیری محلی مسئله‌محور  ایجاد می‌شود که اگر درست پیش رود، انجمن اولیاومربیان مدارس را هم متحول می‌کند.

سرپرست سازمان نهضت سوادآموزی با بیان اینکه موضوع عدالت آموزشی و تحقق هرکدام باید موردتوجه قرار گیرد، ادامه داد:  به طور مثال در موضوع سیستان و بلوچستان ۲۵ هزار دانش‌آموز ترک تحصیل شده داریم که تمایلی به ادامه تحصیل ندارند، امسال باید برای سوادآموزی این افراد تدابیری اندیشیده شود.

عبدی خاطرنشان کرد: در چند حوزه باید شاهد تحولاتی باشیم، اما این تحولات باید گام‌به‌گام صورت گیرد.

وی با بیان اینکه سن سوادآموزی از ۴۹ به ۶۰ سال افزایش یابد، خاطرنشان کرد: همچنین باتوجه‌به اینکه با نیازهای جدیدی در جامعه  روبه‌رو هستیم، باید مفهوم سواد هم تغییر داد.

عبدی  به‌ضرورت پالایش و پایش آمار بی‌سوادی در کشور اشاره کرد و گفت:  باید سامانه‌های خود را به‌روزرسانی کنیم. اهتمام ما در سال جاری به‌کارگیری نیروهای دانش‌آموزی در این زمینه است. عبدی افزود: در این برنامه، دانش‌آموز وارد سامانه می‌شود و وضعیت سواد اعضای خانواده از جمله والدین خود را مشخص و وارد سامانه می‌کند. همچنین دانش‌آموزان در رقابت‌های سوادآموزی به میدان می‌آیند.

وی با تاکید براینکه هماهنگی‌هایی با معاونت پرورشی، دانشگاه فرهنگیان و دیگر مراجع مرتبط برای تحقق این امر در حال انجام است، عنوان کرد: البته مدارک  متولدان ۱۳۸۴ به بعد در آموزش و پرورش ثبت شده، اما اطلاعات سایرین باید به روز رسانی شود.

سرپرست سازمان نهضت سوادآموزی افزود: همچنین لازم است فرآیندها و قید و بندهای بروکراتیک  در این سازمان کاهش یابد.

وی افزود: سواد موضوع حاکمیتی است، بنابراین باید نقشه پیشرفت سواد تهیه شود.

عبدی با اشاره به چرخش‌های تحول آفرین سازمان نهضت سواد آموزی در سال ۱۴۰۱ گفت: باید مفهوم سواد از خواندن، نوشتن، حساب کردن بر مبنای نیازهای جدید باز تعریف شود و موضوع نصیب برابر آموزشی در مناطق محروم مرزی،  حاشیه نشین و افراد بازمانده از تحصیل اجرا شود.

وی راهبرد نهضت سوادآموزی در سال پیش رو را در قالب شتاب بخشی به فعالیت‌های سوادآموزی،  ریشه‌کنی بی‌سوادی، تمرکز و هدایت فعالیت تبلیغی و ترویجی، تدوین و تصویب برنامه عملیاتی برای بی‌سوادی عنوان کرد.