مشهد- ایرنا- دبیر کل مجمع شهرداران کلان‌شهرهای ایران گفت: با توجه به مشکلات ارزی، خرید تجهیزات مستعمل و دست دوم در حوزه فنی و عمران شهری می‌تواند هزینه‌های شهرداریها را کاهش دهد که این موضوع نیازمند صدور مجوز از سوی دولت است.

 احسان متولیان روز سه‌شنبه در سی‌ و دومین نشست معاونین فنی‌ و عمران شهرداریهای کلان‌شهرها در مشهد، افزود: لذا معاونین فنی‌و عمران شهری با همکاری و رایزنی با مدیران استانی و نمایندگان مجلس می‌توانند این موضوع را عملیاتی کنند.

وی بیان کرد: استفاده از فناوری‌های نوین در راهسازی و حوزه فنی‌ و عمران شهری ضروری است، نحوه بهتر خرید و تامین مصالح و ماشین‌آلات نیز باید مورد توجه باشد.

او اضافه کرد: ایجاد روز شمار برای دوره مدیریتی از اقداماتی است که مدیران فنی‌ و عمران باید انجام دهند تا در پایان چهار سال شاهد فعالیت‌های انجام‌ شده باشند.

متولیان افزود: انتقال تجربیات و مستند نگاری کاری است که در بسیاری از شهرها انجام نمی‌شود و اگر بتوانیم به‌صورت جدی در پروژه فنی‌ و عمران این کار را انجام دهیم، کمکی برای آیندگان خواهد بود.

دبیر کل مجمع شهرداران کلان‌شهرهای ایران ادامه داد: همچنین یکی از تجربه‌های تهران بهینه‌سازی راه‌ها و گذرگاه‌ها است که سبب کاهش مصرف سوخت می‌شود و سایر کلان‌شهرها نیز می‌توانند از این تجربه استفاده کنند.

رییس گروه فنی‌ و عمران مجمع شهرداران کلان‌شهرهای ایران نیز در این نشست اظهار کرد: یکی از اتفاقات مهمی که در یک ماه اخیر رخ‌داده، تشکیل دبیرخانه گروه فنی و عمران کلان‌شهرهای کشور در شهر شیراز و ایجاد مدیریت دانش است.

محمد امین افزود: هدف اصلی این دبیرخانه ایجاد بانک اطلاعاتی و بستر تعاملی است.

وی خاطر نشان کرد: انتشار اولین گاهنامه تخصصی ‌از دیگر اقدامات است و بر اساس آن فضایی آماده‌ شده تا کلان‌شهرها، ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های خود را معرفی و به اشتراک بگذارند.

امین افزود: جشنواره ایده‌ها و تجربیات موفق نیز دی‌ماه ۱۴۰۱ برگزار خواهد شد، در این جشنواره تجربیات و دانش کسب‌شده توسط مجمع کلان‌شهرها ارائه می‌شود.

معنویت محصور در حصار عمران

شهردار مشهد نیز در این نشست با طرح پرسش هایی در زمینه مدیریت شهری در کلانشهر مذهبی مشهد اظهار کرد: جایی مانند مشهد و شهرهای مشابه ارتباط بین معنویت و عمران شهری باید چگونه باشد؟

سید عبدالله ارجائی افزود: توسعه اماکن پیرامونی مضجع امام هشتم از فضای بسیار کم در سده گذشته، امروز به بنای فاخر قابل استناد و مباهات برای کشور از نظر وسعت و سبک معماری تبدیل شده است.

وی اضافه کرد: اگر گیت‌های ورودی حرم مطهر به جای میدان بیت المقدس در چهارراه دانش واقع می‌شد ما کدام در و دیوار را می‌بوسیدیم؟ چرا معنویت را در حصار عمران محصور می‌کنیم؟ چطور دلمان می‌آید امام رضا (ع) را محدود به گیت‌های آستان قدس رضوی کنیم؟

شهردار مشهد افزود: دوره ششم مدیریت شهری، مشهد را حرم شهر می‌داند و هر فعالیت عمرانی باید با این فلسفه ذاتی همخوانی داشته باشد، درحال حاضر حرم کانون کالبدی شهر نیست و شهرسازی و عمران مطابق با فلسفه ذاتی شهر پیش نرفته است.

ارجائی خاطر نشان کرد: برخی معتقد به افزایش عرض خیابان، ساخت تقاطع‌های غیرهمسطح در راستای تسهیل عبور و مرور هستند همچنین مانع ورود خودرو شخصی به مرکز شهر هستند، آیا تسهیل زیارت شرط است یا رعایت دستورالعمل‌های خارجی در شهر؟

وی اضافه کرد: گاهی گرفتار تقدم سرعت بر دقت و کیفیت می‌شویم که آفت بزرگ در شهرداری‌ها است، فداکردن کیفیت، دقت و مطالعات برای سرعت چیزی است که آیندگان ما را نخواهند بخشید. 

شهردار مشهد گفت: موضوع بعدی ایمنی در فعالیت‌های عمرانی است که در این زمینه مشکلات قانونی وجود دارد، امروز مردم بین حرف‌های متناقص ما درگیر هستند.