مشهد - ایرنا - معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: در راستای حمایت از تولید و نظارت بر گردش کالا در سطح عرضه، طی دو ماهه امسال پس از انجام ۲۷۵۹ مورد بازرسی، ۶۴ پرونده کالای قاچاق به ارزش ۵۸ میلیارد کالای قاچاق در استان تشکیل شد.

محمدجواد ساعدی روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این در حالیست که طی دو ماهه مشابه سال گذشته طی انجام هفت هزار و ۲۳۱ مورد بازرسی،  ۱۰۴ پرونده قاچاق کالا به ارزش ۳۳۱ میلیارد ریال در استان تشکیل شده بود.

وی اظهار داشت: طرح مزبور مربوط به ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز است که توسط کمیسیونهای استانی هماهنگی و مبارزه با قاچاق کالا و ارز با همکاری دستگاه های اجرایی عضو این کمیسیون در گروه های کالایی مختلف اجرا می شود.

ساعدی بیان کرد: کمیسیون هماهنگی و مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی چند کارگروه دارد که مسئولیت کارگروه حمایت از تولید و نظارت بر گردش کالای آن برعهده سازمان صنعت معدن و تجارت است و مبارزه خود با قاچاق کالا را در حوزه هایی کالایی کیف و کفش، پوشاک و پارچه، مواد دخانی، لوازم یدکی خودرو، لوازم خانگی، لوازم التحریر به شکل عام دنبال می کند.

معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: کارگروه حمایت از تولید و نظارت بر گردش کالا در سال گذشته هشت نشست و در سال جاری سه نشست برگزار و به صورت ویژه با قاچاق کالای وارداتی و تولید داخلی مقابله کرده و کشفیات زیادی در این بخش ثبت کرده است.

وی بیان کرد: طبق دستورالعمل وزارت صنعت معدن و تجارت همه کالاهای وارداتی و تولید داخل باید از شناسه کالا و کد رهگیری برخوردار باشند، واردکنندگان باید کالاهای خود را در سامانه جامع تجارت و انبارهای خود را در سامانه جامع انبارها ثبت کنند در غیر این صورت کالاهای مزبور به عنوان قاچاق در نظر گرفته می شود.

ساعدی اظهار داشت: اصالت هر کالا از جمله لوازم خانگی را می توان با شماره گیری کد دستوری *۴*۷۷۷۷# و سپس وارد کردن کد ۱۶ رقمی درج شده بر روی کالا در سامانه مربوطه را ردیابی کرد و از غیرقاچاق بودن و اصالت آن مطمئن شد.

معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با بیان اینکه دو نوع قاچاق کالا از نوع وارداتی و صادراتی وجود دارد، گفت: از آنجا که فضای کشور همسایه ما (افغانستان) به نحوی است که قاچاق ورودی یا خروجی در آن کشور توجیه اقتصادی دارد، از این رو کالاهای یارانه ای مانند مواد غذایی و مواد سوختی از ایران به آن کشور قاچاق می شود.

ساعدی افزود: همچنین از افغانستان کالاهای قاچاقی مانند لوازم یدکی و قطعات مستعمل خودروهای خارجی و از مرزهای جنوبی ایران کیف، کفش و پوشاک مستعمل به ایران و سپس خراسان رضوی وارد می شود زیرا از توجیه اقتصادی قابل توجهی برخوردار است.

وی به ممنوعیت واردات لوازم خانگی از سوی دولت اشاره و بیان کرد: ممنوعیت واردات این لوازم از یک سو و قیمت بالای آن در کشور از سوی دیگر، قاچاق ورودی آن را به ایران مزیت دار کرده است، در این راستا اخیرا پرونده ۱۵ میلیارد تومانی مربوط به کولرهای گازی قاچاق در استان تشکیل شد.

ساعدی اظهار داشت: گاز کولر خودروها وارداتی است و ۹۰ درصد از آن از چین وارد می شود، از آنجا که واردات این قلم کالایی تعرفه پایینی دارد، نمی تواند عامل تعرفه را دلیلی برای قاچاق ورودی آن دانست اما هزینه های جانبی بویژه حمل و نقل و بیمه آن بسیار بالا بوده و بارگیری این کالا در حد زیادی انجام نمی گیرد و این عوامل بستر قاچاق ورودی این کالا را به کشور فراهم کرده است.

وی بیان کرد: در این راستا یکی از اولویت های امسال سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در حوزه مبارزه با قاچاق کالا، گاز کولر خودرو و لوازم یدکی است که نظارتها به شدت در این بخش افزایش یافته است.