بوشهر - ایرنا - نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر گفت: عشایر در راستای دفاع از انقلاب خوش درخشیدند و پشتیبان نظام و رهبر معظم انقلاب بوده اند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری روز چهارشنبه در نخستین یادواره ۷۲ شهید عشایر استان بوشهر افزود: جامعه عشایری نماد شجاعت، دیانت، پاکی، تلاش، خدمت و  مظهر مبارزه با استعمار و استکبار هستند.

وی اظهار کرد: عشایر در همه برهه های زمانی یار و یاور نظام بوده‌اند و بویژه در این شرایط تحریم در زمینه اقتصادی نیز تلاش جدی برای خدمت به مردم داشته اند.

صفایی بوشهری یادآور شد: نام‌های بزرگی از عشایر در تاریخ ایران مشاهده می‌شود اما ایل قشقایی جایگاه ویژه ای دارد و به عنوان ستاره پرفروغ و بی غروبی در تاریخ عشایر ایران شناخته شده و می‌درخشد.

وی اضافه کرد: ایل قشقایی در سپهر تاریخ ایران به عنوان ایل با فرهنگ با روحیه و رویه مقاومت در مقابل استبداد و استعمار و یک جمعیت بسیار با غیرت در عرصه‌های مختلف هستند که حماسه های بی نظیری در عرصه های مختلف انقلاب اسلامی خلق و شهدای زیادی تقدیم انقلاب اسلامی کردند.

صفایی بوشهری ادامه داد: تاریخ باشکوه عشایر استان بوشهر باید در عرصه‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی، معارف دینی، مقاومت، مبارزات ضد استبدادی و ضد استعماری معرفی شود.

امام جمعه بوشهر مبارزات ضد استبدادی و ضد استعماری عشایر را برشمرد و گفت: در آخرین تهاجم استعمار انگلیس به استان بوشهر عشایر نقش مهمی در شکست متجاوزان انگلیسی داشتند.

صفایی بوشهری بیان کرد: عشایر استان بوشهر به ویژه ایل قشقایی تا جان دارند در خدمت رهبر معظم انقلاب و انقلاب اسلامی هستند.

وی از حرکت بزرگ ایل قشقایی در جریان فتنه ۸۸ و پیمانی که با رهبر معظم انقلاب بستند یاد کرد و گفت: این اقدام عشایر نشان از بصیرت، ولایتمداری و مجاهدت عشایر دارد و ثابت کردند که همیشه و در هر شرایطی بسیجی وار در خدمت نظام هستند.

امام جمعه بوشهر یکی از آموزه‌های مهم یادواره شهدا را ترویج فرهنگ ایثار و شهادت دانست و افزود: ترویج فرهنگ جهاد و شهادت سبب مصون ماندن انقلاب اسلامی در برابر دسیسه و ترفندهای دشمنان می‌شود.

عشایر بیشترین خدمت را بدون چشم داشت به جامعه ارائه کرده اند

معاون بازرسی قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیاء گفت: عشایر بیشترین خدمت را بدون هیچ چشم‌داشتی به جامعه کرده‌اند و در همه صحنه‌ها به زیبایی درخشیده‌اند.

سردار سرتیپ محمدجواد اسدی افزود: عشایر غیور و سلحشور کشور برای دفاع از اسلام و انقلاب و ترویج آرمان‌ها همواره فعال و در صحنه بوده‌اند.

وی اضافه کرد: ایرانیان در جبهه‌های سیاسی، اقتصادی، نظامی، فرهنگی و روانی با آمریکا در حال مبارزه هستند و تا کنون دشمن را از رسیدن به هدف‌های خود ناکام گذاشته‌اند.

عشایر نماد دینداری و ولایتمداری هستند

فرمانده سپاه امام صادق(ع) استان بوشهر گفت: شهدای عشایر نماد دینداری و ولایتمداری هستند و رهبر انقلاب اسلامی همواره نام عشایر را در کنار دیگر نیروهای مسلح در دفاع از جمهوری اسلامی ایران به‌کار می‌برند که نشان‌دهنده اهمیت این قشر است.

سردار علی رزمجو افزود: عشایر باصفا در سنگر تقوا، ولایتمداری، عشق به میهن و آرمان‌های امام و شهدا فعال و کوشا هستند و همواره پیشگام دفاع از ایران و ارزش‌های دینی هستند.

مسئول سازمان بسیج عشایر استان بوشهر گفت: در زمان حاضر ۳۰ هزار نفر از عشایرساکن و کوچ‌رو ایلی و قبیله ای از ایل بزرگ قشقایی در قالب ۶هزار و ۱۲۵ خانوار از طوایف ترک زبان فارسیمدان، عمله، دره شوری، کشکولی و شش بلوکی هفت ماه از سال در شهرستان‌های دیلم، گناوه، دشتستان، دشتی، بوشهر، دیر و جم از توابع استان بوشهر حضور دارند.

سرگرد رضا حیدری راد افزود: عشایر استان بوشهر از همان روزهای اول پیروزی انقلاب اسلامی و بعد از آن نیز با شروع جنگ تحمیلی با عضویت در گروه‌های مردمی به کمک انقلاب و نظام اسلامی برخاستند و با مزدوران داخلی و بیگانگان خارجی شجاعانه پیکار کردند.

وی اظهار داشت: با توجه به نبود قشر بسیج عشایری در استان بوشهر، این عشایر بر حسب مناطق ییلاقی خود اقدام به عضویت در سپاه‌های عشایری استان‌های فارس، کهگیلویه و بویراحمد و اصفهان کردند که این عضویت تاکنون نیز ادامه دارد.

حیدری راد بیان کرد: فعالیت سازمان بسیج عشایر استان بوشهر از سال ۹۹ آغاز شده و در زمان حاضر چهار هزار نفر در قالب گردان‌های بیت المقدس، پایگاه‌های مقاومت و گروه‌های جهادی سازماندهی شده و امید است این جمعیت به ۵۰۰ هزا رنفر دراین استان افزایش یابد.

مسئول بسیج عشایر استان بوشهر در باره نقش عشایر در تأمین امنیت پایدار گفت: عشایر این استان با توجه به حضور در مراتع و کوهستان‌های صعب‌العبور و مرتفع و مسلح بودن به سلاح‌های دفاعی واگذارشده نقش بی‌بدیلی در پدافند غیرعامل و ایجاد امنیت پایدار در این استان ایفا می‌کنند.

وی ادامه داد: عشایر ۲ درصد جمعیت کشور را دارا هستند اما پنج درصد شهدای کشور مربوط به عشایر هستند و این نشان می‌دهد عشایر متعهد و پایبند به نظام جمهوری اسلامی هستند.

در این مراسم از خانواده های شهدای عشایر استان بوشهر تجلیل شد.