تهران- ایرنا- قائم‌مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در امور بین‌الملل گفت: امضای تفاهم‌نامه همکاری‌های علمی و فناوری ایران و عمان در سفر اخیر رییس جمهور به آن کشور در راستای تقویت ظرفیت دیپلماسی علمی ایران و کشورهای همسایه صورت گرفت.

به گزارش گروه علم و ‌آموزش ایرنا،  وحید حدادی اصل افزود: تبادل بورس تحصیلی، همکاری برای امور مربوط به اعضای هیات علمی، همکاری مشترک پژوهشی و برگزاری نمایشگاه های پژوهشی و فناورانه، ایجاد تسهیلات برای حضور در همایش‌های علمی و حمایت از تدریس زبان فارسی و عربی در ۲ کشور از جمله مفاد این تفاهم‌نامه است.

وی اظهار داشت: همکاری مشترک در پژوهش‌های کاربردی، تبادل کارشناس و متخصص در امور علمی، دانشی و فناوری‌های نوین، گسترش همکاری در زمینه انتقال و بین‌المللی‌سازی طرح های فناوری، شتاب‌دهنده‌های کسب و کار و کارآفرینی از دیگر مفاد تفاهم‌نامه همکاری ایران و عمان است.

قائم‌مقام وزیر در امور بین‌الملل یادآور شد: با توجه به مناسبات حسنه میان ۲ کشور، تاکنون هفت نشست کمیته مشترک علمی ایران و عمان در تهران و مسقط برگزار شده و مقدمات برگزاری هشتمین نشست در دست اقدام است. انجام طرح‌های مشترک تحقیقاتی، تبادل دانشجو، همکاری در حوزه تبادل فناوری، راه‌اندازی دوره‌های مشترک نیز از جمله محورهایی بوده که مقدمات لازم آنها در دست اقدام است.

براساس گزارش وزارت علوم، دولت سیزدهم با محوریت دیپلماسی علمی و فناوری، توجه ویژه‌ای به جهان اسلام و همسایگان کرده و یکی از دستور کارهای دائم مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی، ارتقای روابط علمی و فناوری با کشورهای منطقه و جهان اسلام است.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رییس جمهوری اسلامی ایران در تداوم دیپلماسی همسایگی دولت مردمی و برای گسترش تعاملات اقتصادی، سیاسی و فرهنگی، به دعوت رسمی «هیثم بن طارق آل سعید» سلطان عمان دوم خرداد در صدر هیأتی بلندپایه به عمان سفر کرد.

در این سفر ۱۲ سند همکاری میان مقامات ارشد دو کشور در حوزه‌های انرژی، سیاسی، حمل و نقل، همکاری‌های دیپلماتیک، روابط تجاری و اقتصادی، علمی، محیط زیست و ورزشی امضا شد.

این اسناد توسط وزیران امور خارجه، صنعت، معدن و تجارت، نفت، راه و شهرسازی و رییس سازمان توسعه تجارت ایران و همتایان عمانی آنها به امضا رسیده است.