پاکدشت - ایرنا - معاون صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر استان تهران گفت: با برنامه‌ریزی صورت گرفته، امسال ۱۷ هزار نفر از کشاورزان، روستائیان، عشایر و هنرمندان صنایع دستی ساکن در مناطق روستایی استان تهران عضو این صندوق می‌شوند.

محمد اکبری روز پنجشنبه در گفت‌ وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: فعالیت صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر از ۱۷ سال پیش آغاز شده و با مصوبه مجلس شورای اسلامی سهم کارفرما توسط دولت و از محل منابع یارانه‌های غیر نقدی پرداخت می‌شود.
وی افزود: بر اساس ماده ۵۷ احکام دائمی که در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده، کلیه کشاورزان، روستائیان، عشایر و ساکنین در شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر دارای سن ۱۸ تا ۵۰ سال به شرط آن که بیمه شده اصلی دیگر سازمان‌های بیمه‌ای، صندوق بازنشستگی کشور، تأمین اجتماعی و نیروهای مسلح نباشند، می‌توانند عضو این صندوق شوند.
این مسئول خاطرنشان کرد: فعالان صنایع دستی و قالی‌بافان به شرط سکونت در مناطق روستایی و عشایری و برخورداری از مجور فعالیت مرکز ملی فرش و یا مجوز صنایع دستی نیز می‌توانند عضو صندوق اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر شوند.
اکبری ادامه داد: با توجه به تعرفه تعیین شده در سال جاری، هشت سطح درآمدی برای افرادی که تمایل به عضویت در این صندوق دارند حداقل آن یک میلیون تومان و حداکثر ۲ میلیون و ۶۶۰ هزار تومان تعیین شده که از ۱۵ درصد حق تعیین شده بیمه از محل درآمد متقاضیان، ۱۰ درصد توسط دولت و پنج درصد توسط روستائیان، عشایر و هنرمندان پرداخت می‌شود.
این مسئول گفت: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، امسال در کل کشور یک میلیون نفر جدید به عضویت صندوق اجتماعی کشاورزان و روستائیان در می‌آیند که از این تعداد ۱۷ هزار نفر سهم استان تهران است که در تمامی شهرستان‌های استان و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر عضوگیری صورت می‌گیرد.
معاون صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر استان تهران اضافه کرد: یکی از دغدغه‌های متقاضیان عضویت در این صندوق، انتقال سوابق بیمه از سازمان تأمین اجتماعی به این صندوق بود که بر اساس مصوبه سال ۱۳۹۹ هیأت دولت، امکان انتقال از تأمین اجتماعی به صندوق و بر عکس، از صندوق اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر به تأمین اجتماعی فراهم و این نگرانی نیز به طور کامل برطرف شده است.
وی با اشاره به این که در حال حاضر ۱۰۰ هزار نفر مستمری از کارافتادگی و فوت دریافت می‌کنند: ارائه مستمری بازنشستگی، مستمری از کارافتادگی کلی و مستمری فوت برای بازماندگان به عنوان خدمت صندوق اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر است.
تشکیل صندوق اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر در ۱۲ بهمن سال ۱۳۸۳ به تصویب هیأت دولت رسید.