به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از وزارت علوم، محمدعلی زلفیگل در جلسه ۲۰۱ کمیسیون دائم شورای عالی عتف افزود: با توجه به اهمیت رشتههای علوم پایه، در بسیاری کشورها تا یکچهارم بودجه پژوهشی صرف این رشتهها میشود و ما در دورههای پسادکترا می توانیم با پذیرش بیشتر در این رشتهها، از انجام تحقیقات در این حوزه بیشتر حمایت کنیم.
وی در ارتباط با دستور دوم جلسه امروز کمیسیون دائم عتف در خصوص ایجاد شبکه ملی آزمایشگاههای علمی با اشاره به نقش ایجاد این شبکه در دسترسی محققان به تجهیزات آزمایشگاهی گفت: یکی از فواید این کار بحث درآمدزایی است و اگر از تجهیزات و امکانات به موقع استفاده نشود، با پیشرفت تکنولوژی، تجهیزات قدیمیتر کارکرد خود را از دست میدهند و سرمایه ملی به هدر میرود.
زلفی گل افزود: با ایجاد شبکه ملی آزمایشگاهی، تحقیقات مشترک رونق میگیرد، محققان از جاهای مختلف میتوانند کار مشترک و پژوهشهای بنیادی انجام دهند و تحقیق و پژوهش گروهی تقویت شود.
وزیر علوم تأکید کرد: باید برای آزمایشگاههایی که وارد این شبکه ملی شوند امتیازاتی هم در نظر گرفته شده که در تلاش هستیم اعتباراتی به همین منظور اختصاص دهیم.
حمایت مالی از تشکیل شبکه ملی آزمایشگاهها
دبیرکل شورای عالی عتف نیز در این نشست گفت: برای آغاز کار، وزارت علوم به میزان ۲۰۰ میلیارد ریال و معاونت علمی و فناوری به میزان ۵۰۰ میلیارد ریال از شبکه ملی آزمایشگاههای علمی حمایت مالی میکنند.
دکتر پیمان صالحی هدف از ایجاد شبکه ملی آزمایشگاههای علمی را شناسایی تجهیزات آزمایشگاهی در سراسر کشور و ایجاد عدالت در دسترسی همه محققان به این تجهیزات اعلام کرد و افزود: در این طرح برای استفاده از تجهیزات علمی هزینه دریافت میشود و مالکیت تجهیزات هم محفوظ است.
ایجاد دورههای پسادکتری
دبیرکل شورای عالی عتف در خصوص ایجاد دوره های پسادکتری گفت: هدف از ایجاد این دوره استفاده از ظرفیت دانش آموختگان دانشگاهها برای انجام فعالیت های پژوهشی است و برگزاری این دوره ها در دنیا مرسوم و رایج است.
وی افزود: در دوره پسا دکتری به فرد مشمول این دوره، ماهانه حدود ۱۰۰ میلیون ریال حقوق داده و برای فرد سابقه بیمه تامین اجتماعی لحاظ می شود.
صالحی، امکان طی خدمت سربازی به شکل امریه و کسب تجربه و تقویت رزومه علمی و پژوهشی را از دیگر مزایای دوره پسادکتری دانست و گفت: در جذب اعضای هیئت علمی کسانی که دوره پسا دکتری را کسب کرده اند در اولویت خواهند بود.
معاون پژوهشی وزارت علوم تاکید کرد: دوره پسادکتری یک دوره آموزشی رسمی نیست و مدرک تحصیلی محسوب نمیشود بلکه هدف این دوره انجام پروژه های پژوهشی و فناوری کاربردی است.
گزارش معاون فناوری از سامانه نان
معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم نیز در این نشست با اشاره به رونمایی از سامانه نان در اردیبهشت ماه گذشته گفت: ایجاد یکپارچگی بین سامانه های مختلف پژوهشی در کشور و تهیه نقشه نیازها و توانایی های علمی کشور با استفاده از هوش مصنوعی از اهداف این سامانه است.
علی خیرالدین با بیان اینکه سامانه نان میان دانشگاه ها و پارک های علم و فناوری پیوند همکاری ایجاد میکند، گفت: تاکنون ۴۸۰۰ نیاز فناورانه و پژوهشی در این سامانه ثبت شده است.
وی راهاندازی سامانه نان را در راستای انجام وظیفه قانونی وزارت علوم مطابق مصوبه ایجاد سکوهای ملی علمی تربیتی شورای عالی انقلاب فرهنگی و تبصره ه بند ۹ قانون بودجه ۱۴۰۱ دانست و گفت: برای پیوستن دستگاه های اجرایی به سامانه نان، مکاتبات لازم صورت گرفته است.
در این نشست، ایجاد دورههای پسا دکتری و شبکه ملی آزمایشگاههای علمی به تصویب کمیسیون دائم شورای عتف رسید و برای تایید نهایی به شورای عالی عتف ارائه میشود.