قم ـ ایرنا ـ معاون قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: برون سپاری خدمات ثبتی به دفاتر اسناد رسمی ظرفیت بسیار خوبی است که سردفتران باید برای انجام هرچه بهتر آن کمک و مشارکت کنند.

حسن بابایی چهارشنبه شب در نشست هم اندیشی با جمعی از سردفتران اسناد رسمی و ازدواج و طلاق استان قم افزود: برای رفع مشکلات و نیازمندی دفاتر باید برنامه و راهبرد مشخص داشته و وضعیت موجود و تهدیدها و فرصت ها را به خوبی بشناسیم.

وی نبود ساختار منسجم را یکی از مشکلات اساسی دفاتر دانست و گفت: سردفتران نباید نسبت به پیش نویس قوانین، آیین نامه و نظام نامه‌ها انفعال داشته باشند، بلکه باید برای برطرف کردن مشکلات و چالش های پیش رو مشارکت و همکاری جدی داشته باشند.

وی با اشاره به اهمیت توسعه اسناد رسمی در کشور، از تشکیل کمیته‌های متعدد تخصصی برای احصاء و برطرف کردن مشکلات خبر داد و گفت: تنظیم اسناد توسط مشاوران املاک و خودرو نباید انجام شده و به زودی در استان همدان به عنوان پایلوت، ثبت اسناد در اختیار دفاتر خواهد بود.

وی با بیان اینکه با روند کنونی نقل و انتقال خودرو با برگ سبز، مسؤولیت حقوقی و کیفری نقل و انتقالات متولی مشخصی ندارد، گفت: این مسأله بار دیگر طرح و پیگیری خواهد شد تا از تشکیل پرونده‌های حقوقی و کیفری بسیار در مجامع قضایی جلوگیری شود.

بابایی با بیان اینکه افزایش تعرفه‌های دفاتر اسناد و ازدواج و طلاق در قالب اصلاحیه محقق خواهد شد، خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش تورم و مشکلات اقتصادی درکشور، ما در این رابطه احساس مسؤولیت کرده و به دنبال رفع مشکلات معیشتی سردفتران هستیم.

وی در پایان با اشاره به قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، وجود رقابت بازاری میان دفاتر را موجب فساد دانست و گفت: قرار نیست هر کسی مجوز تأسیس دفاتر را داشته باشد، از سوی دیگر مشکلات دفاتر ازدواج و طلاق نیز همچون نداشتن کانون و صندوق، باید با مشارکت خود آنها برطرف شود.