بیرجند - ایرنا - استاندار خراسان جنوبی گفت: تعامل خوب بین مدیران استانی و شهرستانی سبب شد در حادثه قطار مشهد - یزد زمان به‌خوبی مدیریت شود و زمان طلایی در این بحران رعایت شد.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی، جواد قناعت روز پنجشنبه در نشست ستاد بحران شهرستان طبس که با حضور نماینده مردم فردوس، طبس، بشرویه و سرایان در مجلس شورای اسلامی برگزار شد، افزود: تعامل و هم‌افزایی بین مدیران استانی و شهرستانی و مجموعه‌های انتظامی و سپاه در این سانحه قابل تقدیر است.

وی ضمن تسلیت به هموطنان به‌ویژه مردم استان یزد، از اقدامات دستگاه‌ها در مدیریت بحران و مجموعه‌های انتظامی و سپاه تشکر کرد و گفت: از همان ابتدای کار به جهت اینکه بنده در ماموریت تهران بودم، به‌صورت تلفنی سه موضوع انتقال مسافران، انتقال اجساد و انتقال مصدومان اولویت‌بندی شد و در دستور کار دستگاه‌های متولی قرار گرفت.

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: اگرچه بدون فوت وقت و به محض رسیدن به بیرجند، راهی طبس شدیم اما نکته جالب توجه اینجا بود که وقتی رسیدیم منطقه حادثه به‌صورت کامل پاکسازی شده بود، مسافران با قطار به طبس و از آنجا به وسیله ۱۰ دستگاه اتوبوس به یزد منتقل شده بودند، جسدی روی زمین نبود و تمامی مصدومان به بیمارستان منتقل شدند.

وی تصریح کرد: با وجود بعد مسافت، گرمای شدید هوا، صعب‌العبور بودن مسیر، عمق حادثه و سایر موارد کاری ارزشمند در این بحران رقم خورد.

قناعت گفت: اینکه با وجود همه موانع و مشکلات، نیروهای امدادی، عملیاتی، انتظامی، بسیج و سایر عوامل کمتر از ۴۰ دقیقه بعد از وقوع حادثه در محل حضور داشته‌اند، کاری بسیار ارزشمند صورت گرفته است.

وی متذکر شد: آنچه باید همیشه برای مقابله با آن آمادگی داشته باشیم، حادثه است چرا که بی‌خبر و بدون توجه به امکانات و وقت ما پیش می‌آید.

نماینده عالی دولت در خراسان جنوبی با اشاره به گفت و گوی خود با رئیس جمهور و وزیر کشور افزود: در این گفت و گوها سرعت عمل مدیریت بحران استان در حادثه قطار مورد تقدیر قرار گرفت همچنین رئیس جمهور بر مراقبت از خانواده‌های داغدار و مسافران این قطار تاکید کرد.

وی از اقدامات انجام شده توسط تیم‌های‌های امدادی و عملیاتی تشکر کرد و گفت: با وجود همه نقاط قوت قابل تحسین در این حادثه تلخ، نقاط ضعفی هم داشتیم که همه آنها باید احصا شود و برای رفع آنها برنامه‌ریزی کنیم.

قناعت تصریح کرد: یکی از اقداماتی که باید در شرایط فعلی و با استفاده از شرایط پیش آمده در دستور کار قرار گیرد، احصای برخی مطالبات و درخواست‌های کلیدی است که بتوانیم رفع آنها را در تهران پیگیری کنیم.

وی افزود: مسائلی مانند تامین روشنایی فرودگاه طبس برای ایجاد بستر امن در پروازهای شبانه، افزایش مجتمع‌های بین راهی به جهت تاثیری که در کاهش آمار تصادفات جاده‌ای دارند از جمله موارد کلیدی است که باید به‌طور ویژه دنبال شوند.

استاندار خراسان جنوبی گفت: همچنین با دستور رئیس مجلس شورای اسلامی، برخی از اعضای کمیسیون عمران و چند نفر از کارشناسان حقوقی مجلس امروز مهمان استان هستند تا ابعاد حادثه قطار را ارزیابی کنند.

حوالی ساعت ۵:۲۲ بامداد چهارشنبه ۱۸ خرداد هنگام عبور قطار مسافری مشهد به مقصد یزد، در بلاک عباس‌آباد در منطقه طبس به دلیل برخورد قطار با بیل مکانیکی که در کنار خط بود، چند واگن از خط خارج شد.

بنابر اعلام دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ۸۶ مصدوم این حادثه به بیمارستان طبس منتقل شدند و براساس آخرین آمار ۲۲ نفر جان باختند. اکثر مصدومان از بیمارستان طبس ترخیص و به یزد منتقل شدند.

وزیر کشور و وزیر راه و شهرسازی ظهر چهارشنبه برای بررسی حادثه خروج قطار مسافری از ریل در محل حادثه حضور یافته و سپس برای بررسی روند درمان مصدومان در بیمارستان طبس حاضر شدند.

ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران هم دیروز با حضور وزرای کشور و راه و شهرسازی در طبس برگزار شد.

مرکز شهرستان طبس در ۲۷۰ کیلومتری غرب بیرجند است و در مسیر ارتباطی چند استان از جمله یزد به مشهد مقدس قرار دارد.