«مهرداد آهکی» روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا پیشرفت فیزیکی این طرح را حدود ۷۹ درصد و برآورد هزینه انجام شده با در نظر گرفتن نرخ تورم در این پروژه را نیز یک هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: برای تکمیل این پروژه به اعتباری بیش از یک هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال نیاز است.
وی محور اسلامآبادغرب –پلدختر را بخشی از کریدور ، شمال غرب به جنوب کشور دانست و گفت: انتقال کالای ترانزیتی از بزرگراه کربلا به استان خوزستان و جنوب کشور از طریق این محور انجام می شود.
مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه در ادامه توضیح داد: این مسیر به طول ۵۷ کیلومتر (در حوزه استان کرمانشاه) از خروجی شهر اسلام آباد غرب به سمت پلدختر شروع شده و پس از عبور از شهر حمیل به انتهای حوزه استحفاظی استان کرمانشاه در گردنه «شاهبداغ» می رسد و در ادامه مسیر پس از عبور از پل سیمره به شهر پلدختر متصل می شود.
وی تصریح کرد: جمیع این موارد منجر به افزایش ترافیک محور و آمار ترافیکی بسیار بالا( چهار میلیون و ۴۰۰ هزار خودرو در سال که حدود ۳۱ درصد آن ترافیک سنگین است) و در نتیجه افزایش تصادفات منجر به فوت شده است لذا توسعه راه موجود به بزرگراه در دستور کار این اداره کل قرار گرفت.
آهکی ادامه داد: مسیر به ۲ قطعه اسلام آباد – حمیل به طول ۲۶ کیلومتر و حمیل – شاهبداغ به طول ۲۸ کیلومتر تبدیل شده که ۲ کیلومتر از مسیر نیز از داخل شهر حمیل عبور می کند.
وی در ادامه گفت: طی سالهای گذشته ۲۱ کیلومتر از قطعه یک اسلام آباد - حمیل ( فرودگاه ) و ۲۰ کیلومتر از مسیر قطعه ۲ حمیل - شاهبداغ تکمیل و به بهره برداری رسیده است.
به گفته وی پنج کیلومتر باقی مانده قطعه اول در حال تکمیل است و عملیات اجرایی هفت کیلومتر از قطعه دوم به زودی آغاز خواهد شد.
استان کرمانشاه با بیش از ۲ میلیون نفر جمعیت بیش از هشت هزار و ۱۰۰ کیلومتر راه اصلی، فرعی و روستایی دارد.