حسن نوری زاده روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این قطار باربری روز چهارشنبه گذشته (۱۸ خرداد) از ریل خارج شده است و به دلیل زمانبَر بودن بارگیری و تخلیه این قطار باربری، بررسی کمیسیون سوانح و حوادث راه آهن و فرایند بررسی بیمه، مقداری بررسی این ماجرا طول کشیده است.
وی بدون اعلام جزئیات دقیق از مکان بروز حادثه و میزان خسارت وارده به قطار باربری و خط آهن ترانزیتی و بین المللی مشهد-سرخس گفت: پیش از این تردد قطار مسافربری مشهد-سرخس محدود شده بود اما فعلا برای امروز و فردا تا رفع آسیب دیدگی خط آهن حرکت این قطار مسافربری محلی لغو شده است.
سرپرست فرمانداری سرخس گفت: وقوع پدیده ریزگردها و همزمانی آن با بارندگی های اخیر موجب افزایش رسانایی خط آهن شده و وقوع حادثه در مسیر دارای پیچ و اختلاف سطح ریل و سطح زمین موجب خسارت بیشتر در این حادثه به خط آهن شده است.
اداره کل راه آهن خراسان تاکنون درخصوص حادثه ریلی یاد شده اطلاع رسانی نکرده است.
مدیر کل راه آهن خراسان پیش از این در قالب گزارش سالانه گفته بود: با ثبت جابهجایی یک میلیون و ۳۷۹ هزار تن کالا از مرز ریلی سرخس با کشور ترکمنستان در سال ۱۴۰۰، رکورد ۲۵ ساله ترانزیت کالا در این مرز بینالمللی شکسته شد.
مصطفی نصیری ورگ افزود: حمل این میزان انواع محموله های ترانزیتی با بیش از ۲۳ هزار دستگاه واگن نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴.۴ برابر شده است.
مطابق آمار سال ۱۴۰۰، علاوه بر تردد روزانه ۲ رام قطار مسافربری به ظرفیت ۲۰۰ مسافر در مسیر ریلی سرخس -مشهد، بر اساس اعلام مدیرکل راه آهن خراسان روزانه ۱۲۰ واگن ورودی و ۱۲۰ واگن خروجی از پایانه ریلی سرخس بین ایران و ترکمنستان تردد دارند.
شهر مرزی سرخس در ۲۰۲ کیلومتری شمال شرق مشهد قرار دارد.
خراسان رضوی با هزار و ۴۰۰ کیلومتر راهآهن، معادل ۱۴ درصد از مجموع ۱۰ هزار کیلومتر شبکه ریلی کشور را در خود جای داده است.
این استان رتبه نخست جابهجایی مسافر را نیز در ناوگان ریلی ایران دارد.