به گزارش خبرنگار ایرنا علی تهوری روز یکشنبه در جمع خبرنگاران افزود: از آغاز اجرای طرح مردمیسازی و توزیع عادلانه یارانهها در اردیبهشت ماه تاکنون ۲۷ هزار و ۵۱۰ مورد بازدید و بازرسی در این استان انجام شده که تشکیل ۲۷۱ پرونده تخلف به ارزش ۲۶ میلیارد و ۹۳۷ میلیون ریال را در پی داشته است.
وی گفت: در این مدت درج نکردن قیمت، ارایه ندادن فاکتور خرید و ظن به قاچاق و احتکار بیشترین تعداد پروندههای تخلف را به خود اختصاص داده است.
معاون بازرسی و حمایت از مصرفکنندگان اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی بیان کرد: از ۱۷ اردیبهشت با اجرای طرح مردمیسازی یارانهها ۶۵ تیم بازرسی توسط اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان بر وضعیت بازار و اصناف استان نظارت داشتند و بازرسیها تا عادی شدن شرایط و وفور کالاها در سطح استان با شدت ادامه داشت.
وی افزود: از ابتدای امسال طرحهای نظارتی نوروز و ماه مبارک رمضان با اولویت رصد، پایش و رسیدگی به شکایات مردمی آغاز شد و این نظارتها همزمان با اجرای طرح مردمیسازی یارانهها شدت گرفت.
تهوری با بیان اینکه از ابتدای امسال ۳۷ هزار بازدید و بازرسی از واحدهای صنفی و غیرصنفی انجام شده است تصریح کرد: در این مدت ۶۶۵ پرونده تخلف به ارزش ریالی ۳۳ میلیارد و ۴۹۲ میلیون ریال تشکیل و به تعزیرات حکومتی استان ارسال شده است.
وی اولویت نظارت را پایش انبارها عنوان کرد و گفت: تمامی اماکنی که به عنوان انبار شناسایی میشوند باید در سامانه جامع انبارها ثبت باشند.
معاون بازرسی و حمایت از مصرفکنندگان اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی ادامه داد: از ابتدای امسال تاکنون ۱۳ انبار کشف شد و پرونده تخلف آنها به ارزش ۲۲ میلیارد و ۶۰۷ میلیون ریال برای طی کردن مراحل قانونی به تعزیرات حکومتی ارسال شده است.
وی گفت: موضوع نظارت بر کالاهای اساسی مانند برنج، آرد، نان و گندم به جهاد کشاورزی واگذار شده است لذا همیاران بازار در راستای تکالیف قانونی آموزشهای لازم را فرا گرفته و در حال رصد بازار هستند.
تهوری یادآور شد: سال گذشته در راستای نظارت بر زنجیره تولید تا توزیع و حمایت از حقوق مصرفکنندگان و جلب رضایت مردمی، بیش از ۹۴ هزار و ۵۰۰ مورد بازرسی از انبارها و واحدهای اقتصادی استان انجام شد.
وی افزود: این بازرسی و نظارتها منجر به تشکیل هزار و ۶۴۹ فقره پرونده تخلف به ارزش ۳۳۰ میلیارد ریال برای واحدهای متخلف شد.
معاون بازرسی و حمایت از مصرفکنندگان اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی از راهاندازی و افتتاح پیشخوان پاسخگویی به عنوان مرکزی برای پیگیری مطالبات مخاطبان سازمانی در زمینه تسهیل دسترسی ذینفعان به خدمات و پاسخگویی شایسته به مردم و تکریم ارباب رجوع همچنین متمرکز ساختن سامانه ۱۲۴ به عنوان یکی از اقدامات شاخص در حوزه صمت استان خبر داد.
وی با بیان اینکه نظارت و بازرسیها در حال هوشمندسازی است اظهار داشت: درج شناسه کالا و کد رهگیری در حال عملیاتی شدن است و همه واحدها مکلف به اخذ و درج کد شناسه هستند تا اصالت و گردش کالا قابل رصد باشد.
تهوری گفت: در این زمینه اپلیکیشن طراحی شده که هفته آینده رونمایی خواهد شد و با اجرای این طرح شناسایی کالاهای قاچاق و اصالت کالا مشخص و جلوی بسیاری از تخلفات گرفته خواهد شد.