قم ـ ایرنا ـ استاندار قم، در بازدید از بازار قدیمی شهر قم خواستار تسریع در مرمت و بهسازی سقف آسیب‌دیده این مکان تاریخی شد.

به گزارش ایرنا به نقل از روابط‌عمومی استانداری قم، سید محمدتقی شاهچراغی در حاشیه برگزاری جلسه کمیته فرش دستباف استان قم در تیمچه بزرگ بازار شهر قم، از بخشی از این بازار قدیمی، تاریخی و سنتی بازدید و با تعدادی از مغازه‌داران آن گفت‌وگو کرد.

وی در این بازدید، بر مساله ترمیم و بهسازی این بازار، از جمله بخشی از سقف چهارسوق بازار مذکور که ریزش کرده است، توسط اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تاکید کرد.

همچنین وی در پایان جلسه کمیته فرش، با تعدادی از دست اندرکاران صنف فرش استان قم و تعدادی از بافندگان قالی که در این مکان مشغول بافت فرش دستباف بودند، گفت وگو کرد و آن‌ها نیز به صورت مستقیم دیدگاه ها، پیشنهادها، درخواست ها و مشکلات خود را با استاندار در میان گذاشتند.

به گزارش ایرنا، بازار قدیم شهر قم از شاهکارهای معماری ایران به شمار می‌رود و متشکل از راسته، چهارسوق، سرا و تیمچه بزرگ است و ورودی‌های آن در خیابان‌های طالقانی (آذر) و ۱۹ دی (باجک) قرار دارد.

این مجموعه در بافت قدیمی این شهر قرار دارد؛ «تیمچه بزرگ» این بازار، بزرگ‌ترین سقف ضربی را در سراسر کشور دارد و هر کدام از بخش‌های بازار مذکور، برخوردار از معماری ناب و مثالزدنی ایران است که اصول معماری سنتی ایرانی را با توجه به کویری بودن منطقه به خوبی در ساخت آن به ‌کار برده‌اند.

هر بخش از بازار قدیمی قم در دوران مختلفی ساخته و به مرور بر وسعت آن افزوده شده و قدمت بازار قم متعلق به دوران سلجوقیان، ایلخانیان، صفویان، قاجاریان و پهلوی است.

این مجموعه تاریخی با ۲ قسمت «بازار کهنه» و «بازار نو» در تاریخ ۱۶ آذر سال ۱۳۷۶ هجری خورشیدی با شماره ثبت ۱۹۳۷ به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید و یکی از مکان‌های دیدنی و مرکز خرید استان قم برای گردشگران محسوب می‌شود. 

به گزارش ایرنا، نخستین بزرگداشت روز ملی فرش دستباف با هدف، شناسایی پیشینه تاریخی، ابعاد و ویژگی‌های منحصربه‌فرد فرش دستباف ایران به نسل جدید و استفاده از ظرفیت جوانان، تشویق و ترغیب تولیدکنندگان و فروشندگان به تولید و عرضه فرش‌های بااصالت و باکیفیت، از ۲۰ تا ۲۷ خردادماه جاری برگزار می‌شود.

امسال روز ۲۰ خردادماه همزمان با روز جهانی صنایع ‌دستی برای نخستین بار به‌ عنوان روز ملی فرش دستباف در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران نامگذاری شد.