همدان-ایرنا- مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فامنین از آغاز عملیات اجرایی گلخانه هیدروپونیک (آب‌کشت) و افتتاح مزرعه اسطوخودوس در سومین روز از هفته جهاد کشاورزی در این شهرستان خبر داد.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی جهاد کشاورزی استان همدان، «منصور خزایی» روز دوشنبه در آیین کلنگ زنی گلخانه هیدروپونیک، توسعه سطح گلخانه‌ها را از مهمترین برنامه‌های جهاد کشاورزی دانست و اظهار داشت: این گلخانه در زمینی به مساحت ۳۲ هزار و ۴۰۷ متر مربع احداث می شود.

به گفته وی با بهره برداری از این گلخانه در سال آینده، سالانه هزار و ۱۳۰ تن سبزی و صیفی تولید و زمینه اشتغال برای ۳۳ نفر فراهم می شود.

خزایی کل سرمایه گذاری پیش بینی شده این طرح را ۸۸۰ میلیارد ریال برشمرد که قرار است با هزینه شخصی و بدون دریافت تسهیلات بانکی اجرایی شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فامنین همچنین به افتتاح پروژه ۲ هکتاری مزرعه گیاه دارویی اسطوخودوس در حومه فامنین اشاره کرد و افزود: مبلغ کل هزینه احداث هر هکتار این مزرعه ۴۵۰ میلیون ریال است.

خزایی با اشاره به اینکه اشتغال زایی مستقیم و غیر مستقیم این مزرعه ۱۵ نفر است خاطرنشان کرد: میزان عملکرد این مزرعه بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ کیلوگرم گل خشک به همراه ۲ تا سه تن برگ خشک (۲ تا سه چین) و البته از سال سوم به بعد است.

وی با بیان اینکه گیاه دارویی اسطوخودوس مصارف پزشکی و بهداشتی دارد اظهار داشت: نوع کشت این مزرعه نشایی بوده است (۲۰ هزار نشا در هکتار) و تولید محصول زیر نظر کارشناسان کشت گیاهان دارویی در راستای مصرف بهینه انواع کودها و پایش احتمالی آفات و بیماری ها و تولید محصول سالم است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فامنین از افتتاح دفتر نمایندگی تراکتور سازی ایران همزمان با هفته جهاد کشاورزی در این شهرستان خبر داد و گفت: برای این پروژه صد هزار میلیون ریال توسط بخش خصوصی هزینه شده است.

خزایی، میزان اشتغالزایی نمایندگی تراکتور سازی ایران در شهرستان فامنین را پنج نفر به طور مستقیم و چندین نفر غیر مستقیم برشمرد و گفت: مدت زمان تکمیل این پروژه از سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۱ بوده است.

بخش کشاورزی ۲۹ درصد اشتغال و ۲۵ درصد ارزش افزوده فعالیت های اقتصادی استان را به خود اختصاص داده است.

همچنین بخش کشاورزی استان همدان ۵.۴ درصد از تولیدات و ۴.۳ درصد از ارزش افزوده بخش کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

بخش کشاورزی این استان دارای ۱۱۷ هزار بهره بردار است.