بوشهر - ایرنا - نماینده ولی فقیه در استان بوشهر گفت: تدوین بانک اطلاعاتی نیازهای ملی در یک افق ۵۰ ساله ضروری است تا شرکت‌های دانش بنیان معطوف به تامین این نیازها شوند و در این مسیر مورد حمایت قرار گیرند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری روز سه‌شنبه در نشست با شرکت‌های دانش بنیان استان بوشهر، اظهار کرد: این سند ۵۰ ساله باید در قالب برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تنظیم شود با برنامه ریزی معطوف به شرکت‌های دانش بنیان بتوانیم علاوه بر تامین نیازهای ملی و خودکفایی کشور با پیدا کردن قدرت رقابت به جایگاه مرجعیت جهانی در تامین نیاز دیگر کشورها دست یابیم.

وی در این راستا از مسئولان پارک علم و فناوری استان بوشهر خواست سمت و سوی افق ۵۰ ساله بوشهر بررسی و دیده شود تا واحدهای فناور و دانش‌بنیان در همان مسیر هدایت شوند.

امام جمعه بوشهر ادامه داد: این استان این توانمندی را دارد که در عرصه جغرافیای آمایشی خود، نیاز ملی را تامین و جایگاه خود را در عرصه علم و فناوری حوزه کرانه و انرژی پیدا کند.

وی با اشاره به ظرفیت‌های بالای استان بوشهر بویژه در عرصه کرانه و زیست بومی، گفت: لازم است بر اساس اطلاعات دقیق درباره ظرفیت‌ها، توانمندی‌ها و نیازهای این استان، سامانه‌ای شفاف، پویا و شیوا ایجاد شود تا هم نیازهای استان در بخش‌های کشاورزی، دارو، بهداشت و درمان و دیگر حوزه‌ها شناسایی شود و هم ظرفیت‌های دانش‌بنیان بوشهر مشخص و به عرصه ملی و بین‌المللی معرفی شود.

صفایی بوشهری با اشاره به سند توسعه دانش‌بنیان بوشهر به عنوان نخستین سند مصوب، تاکید کرد: مسئولان این استان باید بدانند که  اگر پیشرفت می‌خواهند، این ترقی وابسته به حمایت از پارک علم و فناوری و شرکت‌های دانش بنیان است.

وی افزود: بوشهر ۱۲ تا ۱۵ سال آینده به استانی فوق صنعتی در عرصه‌های استراتژیک تبدیل می‌شود و اگر واحدهای فناور و دانش‌بنیان بومی مورد حمایت قرار نگیرند، نیازهای آینده این استان را دیگران تامین خواهند کرد.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر با اشاره به جایگاه این استان به عنوان پایتخت انرژی و تولید ۸ درصد از گاز جهان، اعلام کرد: برای ایجاد پارک علم و فناوری گاز و پتروشیمی تقاضا شده است که در صورت تحقق در ایران بی‌نظیر است.

صفایی بوشهری گفت: امروز گاز و پتروشیمی از عرصه‌های مهم جهانی هستند و رویکرد حوزه انرژی به سمت گاز و صنایع میان دستی مانند پتروشیمی است که استان بوشهر در این زمینه جایگاه ویژه‌ای دارد.

امام جمعه بوشهر بیان کرد: منظومه پیشرفت، توسعه و ایجاد تمدن بستگی مستقیم به علم و فناوری دارد و زنده سازی، زنده مانی و قدرت در عرصه حیات تولید به علم وابسته است.

صفایی بوشهر تاکید کرد: بنابراین اگر ما به دنبال ایجاد تمدنی قدرتمند، پیشرفت و توسعه کشور در همه شاخص‌ها هستیم، باید توجه ویژه‌ای به تولید دانش  و فناوری داشتیه باشیم که در همه بخش‌ها به صورت متوازن، استراتژیک و راهبردی، قوی باشد.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر با اشاره به اهمیت شعار سال، افزود: تردیدی نیست که بخش بزرگی از استقلال کشور به استقلال علمی و دانش و فناوری وابسته است و توانایی رقابت در سطح بین المللی به این مهم بستگی دارد.

وی اذعان کرد: مشکلات زیرساختی، اختصاص تسهیلات، کمک‌های اداری و مسائل اجرایی نیازهای اولیه شرکت‌های دانش بنیان است و شایسته نیست که ذهن نخبگان ما درگیر این امور باشد بلکه آنها باید توان فکری خود را برای تولید علم و تبدیل آن به فناوری و محصول و بازاریابی و بازار سازی داخلی و بین المللی به کار گیرند.

صفایی بوشهری با بیان اینکه باید در استان بوشهر به سوی اقدامات بزرگ در عرصه علم و فناوری حرکت کنیم، تاکید کرد: مسئولان باید این مشکلات اولیه فعالیت دانش‌بنیان‌ها و واحدهای فناور مستقر در استان را حل کنند.

در این نشست برخی از شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان مجموعه پارک علم و فناوری استان بوشهر مشکلات و دغدغه‌های خود را با آیت الله صفایی بوشهری در میان گذاشتند و در پایان، نماینده ولی فقیه در استان بوشهر از رئیس پارک علم و فناوری خلیج فارس درخواست کرد تا همه مسائل و مشکلاتی مطرح شده را تنظیم و دسته بندی کنند تا در جلسه‌ای در این پارک با حضور مسئولان مرتبط پیگیری و تعیین تکلیف شود.