تهران- ایرنا- دولت سری‌لانکا که با بدترین بحران مالی طی یک دهه اخیر دست و پنجه نرم می‌کند، اعلام کرد که تعداد روزهای کاری کارکنان بخش عمومی را به چهار روز کاهش خواهد داد تا با کمبود سوخت کنار آمده و آنها را تشویق به تولید مواد غذایی بکند.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا، روزنامه داون پاکستان در گزارشی نوشت: کشور جزیره‌ای سری‌لانکا حدود یک میلیون نفر کارمند در بخش دولتی دارد ولی با کمبود شدید ارزی روبه‌روست و این موضوع باعث شده تا برای واردات کالاهای حیاتی مانند سوخت، غذا و دارو با مشکل مواجه شود.

جمعیت ۲۲ میلیونی این کشور ناچارند ساعت‌ها در پمپ بنزین‌ها صف بکشند و ماه‌هاست که قطعی برق طولانی مدت را تحمل کرده‌اند.

براساس مصوبه‌ای که اواخر روز دوشنبه به تصویب دولت سری‌لانکا رسید، برای سه ماه آینده، روز جمعه در سری‌لانکا بعلاوه روزهای شنبه و یکشنبه تعطیل خواهد بود. این موضوع به کاهش مصرف سوخت به دلیل کاهش رفت‌وآمد منجر خواهد شد و همچنین کارکنان فرصت بیشتری برای تولید مواد غذایی خواهند داشت.

اداره اطلاعات دولتی در بیانیه‌ای گفت: به کارکنان دولتی یک روز کاری مرخصی داده می‌شود تا به فعالیت‌های کشاورزی در حیاط خلوت خود یا جاهای دیگر مشغول شوند. این موضوع راه حلی برای کمبود مواد غذایی قابل انتظار است.

براساس این گزارش، کاهش ارزش پول، افزایش قیمت جهانی کالاها و سیاست معکوس شده برای ممنوعیت کودهای شیمیایی، تورم مواد غذایی در سری‌لانکا را در آوریل به ۵۷ درصد رساند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا نیز پس از تماس تلفنی با رانیل ویکرمسینگه نخست وزیر اواخر روز دوشنبه گفت که واشنگتن نیز آماده کمک است.

بلینکن در توییتر خود نوشت: در این زمان‌های چالش‌برانگیز اقتصادی و سیاسی، آمریکا آماده همکاری با سری‌لانکا در هماهنگی نزدیک با صندوق بین‌المللی پول و جامعه بین‌المللی است.