تهران-ایرنا-سفیر جدیدآمریکا در پاکستان که همچنان درانتظار تقدیم استوارنامه خود به رئیس جمهور کشور میزبان است و شنیده‌ها از عدم اختصاص وقت ملاقات توسط ریاست جمهوری پاکستان برای دیپلمات ارشد واشنگتن حکایت دارد، مدعی شد که ایالات متحده قصد خروج از جنجال در روابط با پاکستان و تلاش برای ترمیم آن دارد.

به گزارش ایرنا، رسانه‌های پاکستانی روز سه‌شنبه اعلام کردند که «دونالد آرمن بلوم» اولین سفیر تمام عیار ایالات متحده است که پس از چهار سال نبود سفیر این کشور در اسلام‌آباد، منصوب شده اما با وجود اینکه نزدیک به یکماه از حضور وی در پاکستان سپری می‌شود، تاکنون نتوانسته برای دیدار با رئیس جمهوری پاکستان جهت ارائه استوارنامه خود وقت ملاقات دریافت کند.

منابع دیپلماتیک در پاکستان به روزنامه «نیوز» در اسلام‌آباد گفتند که وزارت امور خارجه به «عارف علوی» رئیس‌جمهوری آمریکا درباره ورود سفیر جدید آمریکا اطلاع داده و از او خواسته تا برنامه زمان‌بندی جهت دریافت استوارنامه‌اش را ارائه کند، اما ریاست جمهوری تاکنون هیچ جوابی به این درخواست نداده است.

شایان ذکر است که عارف علوی عضو برجسته حزب تحریک انصاف پاکستان به ریاست عمران‌خان نخست وزیر برکنار شده این کشور است. نخست وزیر سابق پاکستان توطئه خارجی با مدیریت آمریکا و همچنین تبانی جناح مخالف در داخل را علل سرنگونی دولت خود می‌داند.

عارف علوی که اواسط شهریورماه ۱۳۹۷ به عنوان سیزدهمین رئیس جمهوری پاکستان فعالیت رسمی خود را آغاز کرد نیز در حمایت در اظهارات عمران‌خان، خواستار بررسی‌های بلندپایه با تشکیل یک کمیسیون قضایی از سوی دیوان عالی برای بررسی مداخله خارجی و توطئه علیه نخست وزیر منتخب در پاکستان شده بود.

حال در چنین وضعیت و همزمان با تشدید احساسات ضدآمریکایی در پاکستان پس از اعتراضات گسترده عمران‌خان و حامیان آن علیه آنچه آنان توطئه خارجی و مداخله واشنگتن در امور داخلی پاکستان عنوان کردند، کاخ سفید سفیر جدید خود را به اسلام‌آباد اعزام کرد.

 دونالد بلوم که گفته می‌شود یک سفیر حرفه‌ای و دیپلمات کارکشته در آمریکا شناخته می‌شود، همچنان در انتظار برای تقدیم استوارنامه خود به ریاست جمهوری پاکستان است، با این حال وی مدعی است که واشنگتن خواهان عبور از جنجال در روابط ۲ کشور و بازسازی آن است.

گفتنی است، پررنگ شدن احساسات ضدآمریکایی درمیان مردم پاکستان مهم‌ترین چالش واشنگتن در اجرای اهداف سیاست خارجی خود در این کشور است، چالشی که دونالد بلوم مدیریت آن را به گردن گرفته است. حضور سفیر جدید آمریکا در پاکستان پس از وقفه چهارساله صورت می‌گیرد و طی این ۴ سال آمریکا در سطح کاردار به روابط خود با پاکستان ادامه داد.

سفیر جدید آمریکا طی مصاحبه با روزنامه انگلیسی زبان «داون» پاکستان، همکاری ضدتروریسم را ویژگی تعیین کننده در روابط دو کشور دانست و اظهار داشت: تعامل آمریکا با پاکستان تنها محدود به دولت نیست و ما با رهبران سیاسی، جامعه تجاری مدنی و قشر جوانان این کشور نیز همکاری می‌کنیم.

وی با رد آنچه که ادعای عمران‌خان نخست وزیر سابق پاکستان درباره توطئه تغییر رژیم در این کشور و مداخله واشنگتن دانست، گفت: ایالات متحده به دنبال "مشارکت قوی با پاکستان در زمینه مبارزه با تروریسم" است و از اسلام‌آباد انتظار دارد اقدام "پایدار" و بی‌رویه علیه همه گروه‌های شبه نظامی و تروریستی انجام دهد.

سفیرجدید آمریکا از پاسخ به این پرسش روزنامه پاکستانی مبنی بر اینکه آیا پیگیری واشنگتن برای تقویت همکاری ضد تروریسم با اسلام‌آباد شامل مذاکرات بر سر دسترسی به پایگاه هواپیماهای بدون سرنشین در قلمروی پاکستان نزدیک به افغانستان می‌شود یا خیر، طفره رفت.

وی مدعی شد: ایالات متحده با پاکستان همکاری خواهد کرد تا در افغانستان طالبان را تحت فشار قرار دهد تا ضمن تشکیل دولت فراگیر، دفاع از حقوق زنان و حفظ حقوق بشر از استفاده گروه‌های تروریستی از قلمروی این کشور به عنوان پایگاهی برای عملیات‌های خارجی جلوگیری کند و انتظارات جامعه بین المللی را برآورده کند.