بایدن درحالی که در فیلادلفیا حضور دارد روز سه شنبه به وقت محلی گفت: ما قصد داریم سیلوهای موقت در مرزهای اوکراین، از جمله در لهستان بسازیم. بنابراین ما خواهیم توانست این غلات را از کامیون ها به آن سیلوها و سپس با کامیون های دیگر به اروپا منتقل کنیم و آن را به اقیانوس برسانیم و به سراسر جهان منتقل کنیم. اما این کار زمان می برد.
به گزارش روز سه شنبه ایرنا، «میکولا سولسکیا» وزیر کشاورزی اوکراین با پیش بینی اینکه اوکراین برای مدتی طولانی از بازار به دور می ماند، به خبرگزاری رویترز گفت: اکنون ما در مورد سه برداشت گندم در آن واحد صحبت می کنیم: نمی توانیم محصول سال گذشته را برداشت کنیم، نمی توانیم محصول فعلی را برداشت کنیم و علی الخصوص نمی خواهیم محصول سال بعد را بکاریم.
وی تاکید کرد که کشاورزان در بهار امسال از کاشت ذرت به آفتابگردان تغییر رویه داده اند، زیرا دانه های روغنی در هر هکتار وزن کمتر اما فروش بیشتری دارند و همین تغییر ممکن است در مورد گندم اتفاق افتد.
اوکراین در زمان صلح تا ۶ میلیون تن غلات در ماه صادر می کرد، اما مسدود شدن بنادر دریایی این حجم را به ۳۰۰ هزار تن در ماه مارس (اسفند ۱۴۰۰) و حدود یک میلیون تن در ماه آوریل (فروردین) رساند.
صادرات اوکراین در ۱۰ روز نخست ماه جاری تقریبا نصف میزان گزارش شده در سال گذشته بود.
دولت کی یف گفته است که تلاش می کند صادرات را از بندر غربی این کشور و از طریق بنادر دریای دانوب تقویت کند و وزیر کشاورزی اوکراین نیز تاکید داشت که حجم کلی صادرات در ماه جاری میلادی می تواند از ۲ میلیون تن فراتر رود و از رقم ۱.۷ میلیون تنی ماه گذشته میلادی بیشتر باشد.
براساس این گزارش، تلاش های دیپلماتیک به رهبری ترکیه برای مذاکره به منظور گشودن مسیری امن برای غلات در بنادر دریای سیاه اوکراین تاکنون موفقیتی درپی نداشته است.
رسانههای ترکیه هفته گذشته گزارش دادند که ایجاد یک مرکز در استانبول با حضور نمایندگانی از روسیه، اوکراین و سازمان ملل در حال بررسی است تا بتواند راهحلی برای برونرفت از بحران مواد غذایی باشد.
به گفته مقامات ترکیه، قرار است با اجرای این طرح امکان صادرات حدود ۲۰ میلیون تن غلات به بازارهای جهانی فراهم شود.
مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه نیز پیشتر گفته بود: آنکارا آماده همکاری با همه کشورها در زمینه ایجاد یک کریدور امنیتی برای صادرات غلات اوکراین به بازارهای جهانی از طریق دریاست.
کی یف می گوید مسکو شرایط غیرمنطقی گذاشته و کرملین نیز تاکید دارد که کشتیرانی آزاد به پایان تحریم های بین المللی علیه روسیه بستگی دارد.