زاهدن- ایرنا- مدیر کل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان با برشمردن برخی از چالش های حوزه آموزش گفت: ۴۲ هزار بازمانده از تحصیل یکی از چالش های اساسی آموزش و پرورش استان است که ضروریست مسوولان کشوری به این بخش توجه ویژه داشته باشند.

حسینعلی میرعبدی روز چهارشنبه در نشست شورای معاونان اداره کل با حضور باقرزاده معاون پرورشی وفرهنگی وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: عوامل متعددی در فرآیند بازمانده شدن از تحصیل در سیستان و بلوچستان موثر است که می‌توان به فقر فرهنگی و اقتصادی، کودکان کار، پراکندگی و سخت گذر بودن مناطق و روستاها اشاره کرد.

وی گفت: یکی از چالش‌های موجود در احصاء آمار واقعی بازماندگان از تحصیل عدم وجود سامانه کشوری و گزارش گیری از این موضوع است که کار را پیچیده و سخت کرده و مشکلات فراوانی را پیش‌رو قرار می‌دهد.

مدیر کل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان توسعه مدارس شبانه روزی و طرح روستا مرکزی را از مهمترین راهکارهای کاهش تعداد بازماندگان و تارکان از تحصیل در استان عنوان کرد و گفت: در این زمینه نیازمند حمایت ویژه مسوولان کشوری هستیم.

وی رشد فزاینده جمعیت دانش آموزی را یکی از مهمترین مسایل پیش روی آموزش و پرورش در استان عنوان و تصریح کرد: این رشد جمعیت موجب شده تا علی رغم همه خدمات انجام شده در این استان همواره با کمبود فضای آموزشی و نیروی انسانی مواجه باشیم.
میرعبدی سرانه فضای آموزشی استان را به ازای هر دانش آموز ۳.۲ متر مربع عنوان کرد و گفت: در سال تحصیلی گذشته ۸۵۰ هزار دانش آموز در استان مشغول به تحصل بودند و در سال تحصیلی جدید نیز با ثبت نام بیش از ۱۱۲ هزار نفر روبرو خواهیم بود که ۹۲ هزار نفر آنان موالید سال ۱۳۹۵ هستند.
وی ادامه داد: پراکندگی غیرمتعارف روستاها، قهر طبیعت، مشکلات اقتصادی و اجتماعی و حاشیه نشینی از جمله مشکلات موجود در این استان است. 
مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان  گفت: تراکم بالای جمعیت در کلاس های درس، بازماندگان از تحصیل و موضوع ترک تحصیل به دلایلی مانند اشتغال زودهنگام در پسران در مناطق مرزی و ازدواج زودهنگام برای دختران از مهمترین مشکلات احصا شده پیش روی آموزش و پرورش در سیستان و بلوچستان است.