حسینعلی میرعبدی روز چهارشنبه در نشست شورای معاونان اداره کل با حضور باقرزاده معاون پرورشی وفرهنگی وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: عوامل متعددی در فرآیند بازمانده شدن از تحصیل در سیستان و بلوچستان موثر است که میتوان به فقر فرهنگی و اقتصادی، کودکان کار، پراکندگی و سخت گذر بودن مناطق و روستاها اشاره کرد.
وی گفت: یکی از چالشهای موجود در احصاء آمار واقعی بازماندگان از تحصیل عدم وجود سامانه کشوری و گزارش گیری از این موضوع است که کار را پیچیده و سخت کرده و مشکلات فراوانی را پیشرو قرار میدهد.
مدیر کل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان توسعه مدارس شبانه روزی و طرح روستا مرکزی را از مهمترین راهکارهای کاهش تعداد بازماندگان و تارکان از تحصیل در استان عنوان کرد و گفت: در این زمینه نیازمند حمایت ویژه مسوولان کشوری هستیم.
وی رشد فزاینده جمعیت دانش آموزی را یکی از مهمترین مسایل پیش روی آموزش و پرورش در استان عنوان و تصریح کرد: این رشد جمعیت موجب شده تا علی رغم همه خدمات انجام شده در این استان همواره با کمبود فضای آموزشی و نیروی انسانی مواجه باشیم.
میرعبدی سرانه فضای آموزشی استان را به ازای هر دانش آموز ۳.۲ متر مربع عنوان کرد و گفت: در سال تحصیلی گذشته ۸۵۰ هزار دانش آموز در استان مشغول به تحصل بودند و در سال تحصیلی جدید نیز با ثبت نام بیش از ۱۱۲ هزار نفر روبرو خواهیم بود که ۹۲ هزار نفر آنان موالید سال ۱۳۹۵ هستند.
وی ادامه داد: پراکندگی غیرمتعارف روستاها، قهر طبیعت، مشکلات اقتصادی و اجتماعی و حاشیه نشینی از جمله مشکلات موجود در این استان است.
مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان گفت: تراکم بالای جمعیت در کلاس های درس، بازماندگان از تحصیل و موضوع ترک تحصیل به دلایلی مانند اشتغال زودهنگام در پسران در مناطق مرزی و ازدواج زودهنگام برای دختران از مهمترین مشکلات احصا شده پیش روی آموزش و پرورش در سیستان و بلوچستان است.