تهران - ایرنا - رئیس سازمان آثار باستانی و میراث فرهنگی عراق با اشاره به گوشه دیگری از پیامدهای اشغالگری آمریکا در کشورش گفت که ارتش آمریکا باعث تخریب و ویران شدن بسیاری از محوطه های باستانی در عراق شده است.

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه خبری المعلومه، «لیث مجید» رئیس سازمان آثار باستانی و میراث فرهنگی عراق در سخنانی تلویزیونی "ارتش آمریکا را به تخریب بسیاری از اماکن باستانی مهم عراق به ویژه در استان بابل" متهم کرد و گفت: عراق در بازیابی و بازگرداندن آثار باستانی خود که از استان نینوا در شمال این کشور به تاراج رفته و به خارج از کشور قاچاق شده است، با مشکل مواجه است.

وی افزود: تشکیلات تروریستی داعش هم برای دستبرد و خارج کردن و فروش آثار باستانی از محوطه های باستانی عراق، تونل‌هایی را  در داخل محوطه‌های باستانی حفر کرده است.

این مقام عراقی با اشاره به وجود بیش از ۱۵۰۰۰ محوطه باستانی ثبت شده در سراسر عراق گفت: بسیاری از مکان‌های باستان‌شناسی در بابل زیر زنجیر تانک‌های آمریکایی ویران شدند و ما در حال حاضر در حال مرمت آن‌ها هستیم.

مجید درباره سرقت آثار باستانی عراق تصریح کرد: یک تبعه انگلیسی که قصد داشت تعدادی از آثار باستانی عراق را به خارج قاچاق کند، اخیرا در عراق محاکمه شد، نیروهای امنیتی همچنین  یک تبعه استرالیایی را در فرودگاه بغداد دستگیر کردند که اقدام به قاچاق اشیای تاریخی و باستانی کرده بود.

نیروهای امنیتی عراقی فروردین ماه امسال موفق شدند یک باند اروپایی سرقت آثار تاریخی عراق با هدایت یک شرکت انگلیسی را در فرودگاه بین المللی بغداد کشف کنند؛ حادثه ای که گفته می شود سفیر انگلیس در بغداد را نیز برای آزادی باند سرقت آثار به سرعت وارد عمل کرد.

سه ماه بعد از دستگیری این باند قاچاق اروپایی آثار تاریخی عراق، دادگاهی در بغداد شانزدهم خردادماه جاری، سرکرده انگلیسی تبار این باند را به ۱۵ سال زندان محکوم کرد.

براساس گزارش ها، در جریان اشغال عراق توسط آمریکا (۲۰۰۳ تا ۲۰۱۱) تنها از موزه عراق ۱۵ هزار قطعه تاریخی و از ۱۲ هزار منطقه باستانی در این کشور، بالغ بر ۳۲ هزار قطعه تاریخی به سرقت رفت که بعدها یا در برخی کشورهای همجوار عراق یا در مزایده های واشنگتن یا لندن مشاهده شد.

پیش از این نیز برخی گزارشها حکایت از آن داشت که خود نیروهای آمریکایی در طول اشغالگری خود در عراق شمار زیادی از اشیاء باستانی عراق را به طور قاچاق از این کشور خارج کردند.

بخش قابل توجه دیگری از آثار تاریخی عراق نیز در جریان تهاجم گروه تروریستی داعش (۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷) تخریب شد.

«هیلاری کلینتون» وزیر وقت امور خارجه و «دونالد ترامپ» رییس جمهوری سابق آمریکا دو مقام ارشد آمریکایی هستند که اعتراف کردند که آمریکا این گروه تروریستی را در منطقه ایجاد کرد.

گروه تروریستی داعش در مدت تسخیر بخشی از اراضی عراق تنها به تخریب آثار و مناطق تاریخی محدود نشد، بلکه بخشی از آثار تاریخی این کشور را به خارج عراق قاچاق کرد.

وزیر فرهنگ عراق ابراز امیدواری کرده است که کشورش بتواند بخش بیشتری از آثار و اسناد تاریخی به سرقت رفته از کشورش را بازگرداند.

برخی صاحب نظران عراقی خواهان پیگرد قضایی سارقان اصلی آثار تاریخی این کشور شده اند.

«عباس جابر الموسوی» یکی از تحلیلگران سیاسی این کشور در توئیتی گفت که بازگرداندن بیش از ۱۷ هزار اثر تاریخی متعلق به عراق از آمریکا ارزشمند است اما سوال مهم این که چه کسی با عاملان سرقت و قاچاق این آثار به آمریکا برخورد می کند.

 با وجود اینکه طبق اظهارات مقامات عراقی تاکنون بیش از ۱۷ هزار قطعه تاریخی به سرقت رفته عراق از آمریکا عودت داده شده اما هیچ طرفی به خاطر این حجم از سرقت های آثار تاریخی و فرهنگی عراق، در آمریکا مورد بازخواست نگرفته یا دستگیر نشده است.

جالب اینکه برخی از دانشگاه های آمریکایی به صورت غیرقانونی بر روی این آثار به سرقت رفته عراق مطالعات تاریخی انجام داده اند که یکی از مهمترین این دانشگاه ها «کورنیل» است.