به گزارش خبرنگار ایرنا، سرپرست مرکز اندازه شناسی، اوزان و مقیاسهای سازمان ملی استاندارد در این آیین افزود: این تفاهمنامه در راستای ایجاد مشارکت و بهرهگیری از تواناییهای علمی ، فرهنگی، آموزشی و تحقیقاتی و توسعه همکاری آزمایشگاههای دانشگاه در حوزه اندازه شناسی قانونی و حوزه اندازه شناسی علمی در بخش کالیبراسیون منعقد شد.
حسن خانهزر افزود : مقرر شد دانشگاه اراک در حوزه اندازه شناسی قانونی و آزمایشگاههایی در خصوص کنترل دیسپنسرها و نازلهای سوخت کمکهای لازم را انجام دهد.
وی ادامه داد: هر چند ادارات اوزان استانها و به خصوص استان مرکزی در این راستا فعالیتهایی دارند و کنترلهای مربوطه در خصوص نازلهای سوخت به صورت دوره ای با همکاری پالایش و پخش انجام میشود اما مشارکت دانشگاه اراک میتوان شتاب بیشتری به این امور ببخشد.
خانهزر اظهار داشت: چنانچه این اقلام و دیسپنسرها کالیبره نباشد نیاز است آزمایشگاهها تا محدوده قابل قبول، کالیبره را انجام دهند.
وی تصریح کرد: دانشگاه اراک به عنوان یک بخش دولتی و مردمی با اداره کل استاندارد استان مرکزی با تعامل و هم افزایی خود را تقویت کنند تا جایگاهها و نازلهای سوخت، عملکرد بهتری داشته باشند و این مهم میتواند به صورت پایلوت انجام و به عنوان الگو در استانهای دیگر مطرح باشد.
سرپرست مرکز اندازه شناسی، اوزان و مقیاس ها سازمان ملی استاندارد اظهار داشت: وسایل آزمایشگاههای این سازمان کالیبره هستند و بر اساس پیمانههای موجود، آزمایشگاهها رصد و پایش جایگاههای سوخت را انجام می دهند.
سرپرست اداره کل استاندارد استان مرکزی نیز در این نشست بیان داشت: بر اساس سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی، مسئولیت توسعه استانداردها، سازمان ملی استاندارد است که در این راستا قانون تقویت و توسعه استاندارد از سال ۹۶ تصویب و وظایف و ماموریتهای گستردهای برای سازمان ملی استاندارد تهیه و تنظیم شده است.
سید سعید میرنظامی افزود: سازمان ملی استاندارد به عنوان یک سازمان فرابخشی و بین بخشی مسئولیتهای زیادی بر عهده دارد که انجام این فعالیتها و وظایف تنها از سوی سازمان استاندارد امکان پذیر نیست و میطلبد از تمام ظرفیتها و بخشها از جمله دانشگاهها و مراکز علمی بهره گیری کرد.
وی بیان داشت: بر اساس انعقاد این تفاهم نامه مقرر شد از ظرفیت دانشگاه اراک در حوزه های تایید صلاحیت و اوزان شناسی بهره گیری شود و با توجه به تجهیزات مناسب این دانشگاه، می توان در راستای ارائه خدمات و همچنین اطمینان خاطر مردم از مصرف کالاهای داخلی گام های موثری برداشت.
سرپرست اداره کل استاندارد استان مرکزی بیان داشت: ایجاد ارتباط موثر میان صنعت و دانشگاه از دغدغه های رهبرمعظم انقلاب است که نیاز است با توسعه و تقویت کارآفرینی و نوآوری در دانشگاهها، اقدامات مناسبی در راستای ارتقای کیفیت خدمات و کالاها انجام داد.
رییس دانشگاه اراک نیز در ادامه این نشست بیان گفت: اکنون بحث دانشگاه آینده مطرح است و دوران رشتههای عمومی و جنرال به اتمام رسیده و باید رشتههای جدید دانشگاه، حول شرکتهای دانش بنیان و فناورانه شکل گیرد.
مجتبی ذوالفقاری تاکید کرد: پیشنهاد میشود سازمان استاندارد در راستای بهرهگیری از ساختارهای موجود ، پیشنهاد رشتههای جدید نوآوری را ارائه دهد و دانشگاه اراک نیز زیرساختهای لازم را فراهم میکند هرچند که مقدمات فراهم شده و مورد استقبال نیز واقع شده است.
وی بیان داشت: رشتههای دانشگاهی باید ارزش تجاری
سازی داشته باشند و زمانی این مهم حاصل می شود که علم در قالب استاندارد باشد.
رئیس دانشگاه اراک یادآور شد: انعقاد تقاهمنامه سه جانبه بین دانشگاه اراک، سازمان ملی استاندارد و اداره استاندارد استان مرکزی گام موثری در راستای تحقق شعار سال خواهد بود.
ذوالفقاری ادامه داد: زمانی که قرار است کالای دانش بنیان و تولید و اشتغالزایی داشته باشیم باید بتوانیم اقتصاد دانش بنیان را در رتبه جهانی ارائه و سهم خود را در بازار جهانی تعیین کنیم که در این خصوص میتوان گفت استاندارد نقش مهم و برجستهای دارد.
معاون پژوهشی دانشگاه اراک نیز در این نشست بیان داشت: این دانشگاه به عنوان دانشگاه مادر، ظرفیت های فراوانی دارد که میطلبد بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
حامد صفیخانی افزود: طرحهای پژوهشی از سوی اعضای هیات علمی دانشگاه عملیاتی میشود که در این راستا می توان ساز و کارهای متعددی برای دستگاههای اجرایی استان تعریف کرد چرا که دانشگاه اراک بستر اجرایی کردن ایده های پژوهشی و فناورانه دستگاههای اجرایی است.
وی تاکید کرد: ایجاد آزمایشگاههای متعدد عایقهای رطوبتی و کالیبراسیون و آزمایشگاه محیط زیست در این دانشگاه هدفگذاری شده که امید است با تعامل و هم افزایی با اداره کل استاندارد این مهم در اسرع وقت عملیاتی شود.
دانشگاه اراک دارای هفت دانشکده، ۳۰۰ عضو هیات علمی، ۱۰ پژوهشکده و هفت هزار دانشجو است که از این تعداد دانشجو پنج هزار نفر در مقطع کارشناسی، یک هزار و ۶۰۰ نفر در مقطع کارشناسی ارشد، ۴۰۰ دانشجو در مقطع دکترا و ۴۰ دانشجو نیز در مقطع فوق دکترا تحصیل می کنند.