زنجان - ایرنا - مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان زنجان گفت : از مجموع شرکت‌های رشد به تعداد ۸۷ مورد در این استان، ۴۴ شرکت در حوزه آی سی تی فعال بوده و این در حالی است که ۲۶ شرکت " آی سی تی" دانش‌بنیان نیز در سطح استان فعالیت می‌کنند.

حامد سرایی روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران افزود: در سطح استان زنجان ۲ پارک علم و فناوری وجود دارد که شرکت‌ و مراکز قوی در این مجموعه‌ها مستقر هستند و از مجموع پارک‌ها و مراکز رشد ۱۲ شرکت پیشرو بوده که سه مورد در حوزه ICT است.

وی اضافه کرد : ۶ مرکز رشد نیز در سطح استان در حوزه‌های مختلف از جمله فناوری اطلاعات و ارتباطات، صنایع فرهنگی و خلاق، حوزه‌های مرتبط با IT "آی تی"  و ICT  "آی سی تی" فعالیت‌هایی دارند.

این مسوول ادامه داد: سعی بر این بوده به واسطه تقویت و توسعه کسب‌وکارهای مبتنی بر ICT " آی سی تی"  از تشکل‌های صنفی این حوزه‌ حمایت داشته باشیم.

سرائی افزود: اقدامات ما در بخش خصوصی معطوف به ۲ تشکل نظام صنفی رایانه‌ای و انجمن دفاتر پیش‌خوان دولت و ICT  "آی سی تی" روستایی است که تلاش می‌شود از توان و ظرفیت آنها استفاده شود.

وی اظهار داشت: برای اینکه بتوانیم زمینه توسعه کسب‌وکارهای حوزه ICT "آی سی تی" را فراهم کنیم از توان پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت ارتباطات کمک گرفته‌ بطوریکه در اسفند ماه سال گذشته تفاهم‌نامه‌ای با پارک فاوا منعقد شد.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان زنجان با اشاره به اینکه در طی هفته‌های گذشته مصوبات و اولویت‌های حوزه کسب‌وکارهای IT مشخص شد، ادامه داد: یکی از اولویت‌ها در ارتباط با کشاورزی هوشمند و گلخانه‌های هوشمند بود، همچنین توسعه صادرات و خدمات محتوای مبتنی بر خدمات ابری نیز مورد توجه بود که امیدواریم که در این راستا  قدم‌هایی برداریم.

وی با اشاره به اینکه در راستای دغدغه‌هایی که فعالان بخش ICT  "آی سی تی" در ارتباط با مهارت آموزی دارند و قدم‌های اولیه برداشته شده است، گفت: در این مسیر تفاهم نامه چهار جانبه‌ای در حال کارشناسی است، که بین اداره کل آموزش و فنی و حرفه‌ای، پارک علم و فناوری استان، اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان زنجان و نظام صنفی رایانه‌ای استان زنجان منعقد خواهد شد.

سرائی خاطرنشان کرد: امیدواریم نیازهای تخصصی از طریق شرکت‌ها استخراج شود، آموزش‌ها توسط مرکز فنی‌وحرفه‌ای ارائه شود و از طرفی، حمایت استارتاپی توسط پارک علم و فناوری و مراکز رشد انجام گیرد.

به گفته این مسوول، جهت‌دهی در حوزه ICT  " آی سی تی" به واسطه توان پارک فاوای وزارت ارتباطات و اداره‌کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان زنجان در این زمینه  می تواند چشم انداز بهتری را مهیا کند.