غلامرضا شریعتی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی ایرنا با تاکید بر لزوم جایگزینی سیاست همسایگی با برجام در دولت سیزدهم، اظهار داشت: اگرچه مهمترین بعد و جدیترین دغدغه در موضوع برجام «امر سیاست» میباشد اما به تاکید اکثریت تحلیلگران، «امر اقتصادی» پیشران و جدیدترین بعد نظریه و راهبرد مهم «سیاست همسایگی» است و از این رو، مبتنی بر چند فرض، میتوان سیاست همسایگی را جایگزین راهبردی و کاربردی برجام برای جمهوری اسلامی ایران دانست.
دبیر فراکسیون دیپلماسی مجلس یازدهم ادامه داد: تحرکات اخیر ایران در سطح مناسبات خارجی بویژه دیدار اخیر میان روسای جمهور ترکمنستان و ایران نشان از جایگزین شدن الگوی جدیدی از روابط در منطقه است که اولین متغیر متاثر از «خروج آمریکا از منطقه» به نظر میرسد.
نماینده مردم بهشهر در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: از طرفی، مهمترین مفروضات مرتبط با موضوع «جایگزین شدن سیاست همسایگی»، حداکثری شدن رویه مذاکرات و معاهدات بجای مقطعی بودن آن و نیز فعالیت بیشتر وزارت امور خارجه و صد البته ایجاد «پیمانهای پولی» دوجانبه یا چندجانبه است.
وی افزود: بدون تردید مهمترین خصوصیات سیاست همسایگی ابعاد «اقتصادسیاسی» و «دیپلماسی اقتصادی» این راهبرد بوده که موضوعاتی نظیر کشت فراسرزمینی، حوزههای انرژی و ترانزیتی و کشاورزی و بسیاری موضوعات دیگر را میتواند پوشش دهد و اساسا میتوان بعنوان متغیر موثر بر توسعه از آن نام برد.
شریعتی گفت: اگرچه پیوندهای فرهنگی و تمدنی و هویت مشترک اسلامی ایرانی، مهمترین «وجه چیستی» سیاست همسایگی است اما «وجه چگونگی» این راهبرد در سطح کارکرد، پیشران دیگر ابعاد آن است و البته «اشتراکات هویتی»، مقوم «پیوندهای استراتژیک» میتواند باشد.
دبیر فراکسیون دیپلماسی مجلس یازدهم تصریح کرد: نکته مهم دراین راهبرد ، فهم فرایند و الگویی «توزیع قدرت و نفوذ» در جهان است که شاهد شکلگیری مناسبات جدیدی در روابط بین الملل است و اساسا «سیاست همسایگی» روی دیگر مسئله عبور از «نظم پیشین بین الملل» میباشد.