به گزارش ایرنا، حجت الاسلام علیرضا سلیمی روز پنجشنبه در نشست با روسای دانشگاهها و مراکز آموزشی، پژوهشی و فناوری کردستان با اشاره به اینکه این استان در حوزه علم و دانش پیشرفتهای خوبی داشته و تعداد مراکز دانشگاهی در آن در سطح بالایی است، اظهار داشت: علیرغم پیشرفتهای موجود با توجه به ظرفیتی که در استان وجود دارد، دانشگاههای استان میتوانند گامهای بلندتری را در حوزه علم برداشته و موفقیتهای بیشتری کسب کنند.
وی ضمن اشاره به نسبت جمعیت دانشجویان و میزان بودجه دانشگاه کردستان، اضافه کرد: این موضوع را در مجلس پیگیری خواهیم کرد چراکه نوعی بی عدالتی است و باید جبران شود.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی یادآور شد: دانشگاهها در تولید علم موفق بودهاند اما این گام اول است و علم تولیدشده باید تبدیل به فناوری و تجاری سازی شود که اگر این اتفاق بیفتد، بسیاری از مسائل دانشگاهها حل خواهد شد.
حجت الاسلام سلیمی ادامه داد: جمعیت استان و شرایط جغرافیایی و آب و هوایی میتواند موجب ایجاد یک پایگاه علمی مطرح نه تنها در سطح کشور بلکه در سطح منطقه باشد و همچنین همجواری با کشورهای عراق و ترکیه می تواند در این راستا کمککننده باشد.
وی دانشگاه را منشا ایجاد تحول دانست و گفت: تعداد بالای دانشجویان خارجی در استان و توریسم پزشکی ظرفیتهای ویژهای هستند که در همه استانها وجود ندارد و باید از آنها به عنوان فرصت بهره گرفت.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ضمن پاسخگویی به موارد مطرح شده از سوی روسای دانشگاههای استان، از همکاری مجلس برای جبران عقبماندگیها در دانشگاهها و مراکز آموزشی عالی استان خبر داد و تاکید کرد: امیدواریم بتوانیم با اقدامات انجام شده توسعه نامتوازن دانشگاهها را برطرف و فاصلهها را کاهش دهیم.
حجت الاسلام سلیمی اظهار داشت: طبق قانون برنامه باید بیش از ۵۰ درصد از دانشگاههای کشور به سمت آموزشهای فنی و حرفهای حرکت کنند اما هنوز فاصله معناداری با هدف تعیینشده داریم.
مهمترین مسئله دانشگاههای کردستان کمبود بودجه است
نماینده سنندج، کامیاران و دیواندره در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست اظهار داشت: مهمترین مسئله دانشگاههای استان، کمبود بودجه است و بدون شک با افزایش بودجه، بسیاری از مسائل توسعهای و رفاهی مراکز آموزشی استان حل خواهد شد.
محسن فتحی اضافه کرد: عدم ابلاغ بودجه سال جدید از سوی دولت موجب شده حجم مطالبات افزایش یابد و مشکلاتی را ایجاد کرده است.
نماینده سنندج، کامیاران و دیواندره در مجلس شورای اسلامی بومیگزینی را از دیگر مشکلات آموزش عالی دانست و گفت: دانش آموزان کردستان در بین استانهای کشور رتبه هشتم از نظر رتبههای کنکوری را دارند اما در قبولی استان پانزدهم کشور هستند و این اجحاف در حق دانش آموزان استان است.
فتحی بر ضرورت توجه به امور رفاهی دانشجویان تاکید کرد و یادآور شد: باید برای دانشجویان امکانات کافی فراهم شود و دانشجویان متاهل و بین الملل باید به طور ویژهتر مورد توجه قرار بگیرند و زیرساختهای لازم برای جذب بیشتر این افراد فراهم شود.
نماینده شهرستانهای سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی هم ضمن تاکید بر ضرورت رسیدگی به خواستههای جامعه دانشگاهی استان، اظهار داشت: خوشبختانه روند بودجه نویسی از روال تکراری خود به سوی عملکردی سوق پیدا کرده است و میطلبد نمایندگان استان در تخصیص بودجه به بخش آموزش عالی به عنوان زیربنای توسعه استان توجه ویژه داشته باشند.
بهزاد رحیمی ادامه داد: امیدواریم بتوانیم یک ردیف بودجهای دیگر به ردیفهای بودجه دانشگاهها و مراکز آموزش عالی استان اضافه کنیم و این موضوع را با وزیر علوم پیگیری خواهیم کرد.
وی همچنین تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی را از طرحهای مهم و در دست اقدام مجلس دانست و تاکید کرد: این مسئله در همه دستگاههای دولتی به دغدغهای تبدیل شده و امیدواریم بتوانیم این نگرانی را رفع کنیم.
دانشگاه کردستان در سال ۱۳۵۳ کار خود را با عنوان دانشسرای عالی سنندج وابسته به دانشگاه تربیت معلم تهران آغاز کرد و در ادامه به عنوان یکی از پردیسهای دانشگاه رازی کرمانشاه درآمد و در سال ۱۳۷۰ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران، این مرکز آموزش عالی را با عنوان «دانشگاه کردستان» به رسمیت شناخت.
این دانشگاه هم اکنون هشت دانشکده شامل زبان و ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی، علوم پایه، کشاورزی، منابع طبیعی، مهندسی، هنر و معماری، علوم پایه و فنی - مهندسی بیجار دارد و در حال حاضر ۱۱ هزار و ۲۰۰ دانشجو در ۵۶ رشته کارشناسی، ۱۱۴ رشته کارشناسی ارشد و ۳۰ رشته دکترا در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند.