بجنورد-ایرنا- مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: پیش بینی می‌شود امسال ۸۵ هزار تن جو از سطح حدود ۵۰ هزار هکتار از کشتزارهای این استان برداشت شود.

مهندس وحید صباغ روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در سال جاری ۲۲ هزار هکتار اراضی آبی و ۲۷ هزار هکتار اراضی دیم گندم کشت شده است که پیش بینی می شود امسال از این سطح ۸۵ هزار تن گندم برداشت شود. 

وی افزود: میانگین تولید جو در اراضی دیم استان سه تن و ۴۰۰ کیلوگرم است اما کشاورزان خبره هفت تن و ۴۰۰ کیلوگرم از این اراضی محصول برداشت می کنند.

صباغ گفت: همچنین پیش بینی می شود از سطح جوزار های این استان ۲۴۳ هزار تن کاه نیز تولید شود.

 مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی اظهار داشت: در سال زراعی گذشته به همین میزان جو از سطح کشتزار های این استان برداشت شده بود.

هم اینک قیمت جو در سطح استان بیش از ۱۰ هزار تومان است.

۴۲ هزار و ۳۸۱ بهره بردار استان در بخش دام فعالیت که بیشتر دامداران استان سنتی هستند و همراه نگهداری دام، کشاورزی خرده مالکی نیز دارند.

در استان یک میلیون و ۹۷۰ هزار راس دام سبک وجود دارد که شامل یک میلیون و ۶۶۶ هزار و ۵۳۰ راس گوسفند و بره و مابقی بز و بزغاله است.

همچنین در خراسان شمالی ۸۲ هزار راس دام سنگین وجود دارد که ۷۹ هزار و ۷۵۸ راس گاو و گوساله و ۲ هزار و ۴۹۱ نفر شتر است.

براساس آخرین سرشماری نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، ۴۴ درصد جمعیت ۸۶۳ هزار نفری این استان در نواحی روستایی سکونت دارند.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح ۳۰۰ هزار هکتار را اراضی زراعی  و مابقی را باغ تشکیل می دهد که حدود ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی  محسوب می شود