بندرعباس- ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان گفت: باتوجه به تداوم خشکسالی و سست بودن خاک، افزایش روز های گرد و غباری با منشا  محلی و فرامحلی در استان و جزیره قشم مورد انتظار است.

حبیب مسیحی تازیانی روز یکشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: در سال های گذشته غالب گردو غبار های جزیره قشم محلی و ناشی از خیزش گردو خاک در خود منطقه بوده است؛ به طوری که در سال ۱۴۰۰ در استان هرمزگان  ۵۰ روز گردو غبار ی شاخص با دید افقی زیر ۲کیلومتر داشته ایم.

وی بیان داشت: در ۳۰ سال گذشته نیز پر گرد و غبار ترین سال استان هرمزگان مربوط به سال  ۱۳۸۷ بوده است.
  رییس اداره پیش بینی اداره کل هواشناسی هرمزگان اظهارداشت: کمبود بارش، سست بودن خاک و وزش باهای شدید از دلایل اصلی ایجاد کانون های گردوغباری در استان می باشد که عوامل محیطی مختلف بر شدت و گسترش آن اضافه می کند.

مسیحی تازیانی اذعان داشت: التبه با توجه به متفاوت بودن بارش در سال های مختلف کانون های گردوغباری نیز متغییر و شدت آن نیز متفاوت خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه دامنه فعالیت سامانه های گردوغبار در فصل سرد و گرم متفاوت است، اظهارداشت: در فصل سرد دامنه کانون های گرد و غبار محدوده به نقاطی خاص درهرمزگان بیشتر مناطق شرقی و مرکزی استان خواهد بود اما در فصل گرم و بویژه گردوغبارهای ناشی از گرد و غبارهای رسیده از سمت عراق و عربستان غالب نقاط استان و جزیره قشم را در بر می گیرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان ابرازداشت:  به طور کلی گردو غبار های استان هرمزگان به دسته محلی و فرامحلی تقسیم می شود که گردو غبار محلی ناشی از تند بادهای شدید و خیزش گردو خاک در خود منطقه قشم وگردو غبار فرامحلی ناشی ازحرکت توده های گردوغباری از سایر مناطق فرامنطقه ای به جزیره قشم می باشد.

مسیحی تازیانی  ادامه داد: گردوغبار محلی جزیره قشم بیشتر از  خیزش تند بادهای شدید در خود منطقه ایجاد می شود که در فصل های سرد ناشی از بادهای شدید شمال شرقی (باد نعشی) و  در فصل های گرم ناشی از تندبادهای شدید جنوب غربی (باد شمال) بیشتر از مناطق غربی و جنوبی این جزیره آغاز می شوند.

وی گفت: گردوغبار های فرامحلی از سمت عراق و عربستان، با عبور از خلیج فارس وارد جزیره قشم می شود و بادهای۱۲۰ روزه سیستان با تاثیر در نقاطی از استان هرمزگان گاهی در این جزیره نیز سبب کاهش میدان دید افقی می گردد.