لندن – ایرنا – کمیته ویژه پارلمان انگلیس برای تحقیق درباره تخلفات نخست وزیر این کشور در ماجرای رسوایی پارتی‌گیت به احتمال زیادی بوریس جانسون را برای شهادت احضار خواهد کرد تا وی در تنگنای بیشتری برای کناره‌گیری از قدرت قرار گیرد.

به گزارش ایرنا، کمیته تحقیقات پارلمان انگلیس کار خود را از ماه آینده میلادی آغاز می کند و انتظار می‌رود که یافته‌های خود را چند ماه بعد در پائیز منتشر کند. جلسات استماع به احتمال زیاد علنی برگزار می شود تا انتقادها در مورد نحوه کار کمیته محدود و از هرگونه اتهام "لاپوشانی" جلوگیری شود.

همچنین ممکن است قبل از تعطیلات تابستانی یک فراخوان برای دریافت شواهد ارائه شود تا افراد - از جمله افشاگران احتمالی که در دفتر نخست وزیری کار می کنند - هر گونه اعتراف یا مدرکی را ارائه کنند.

بوریس جانسون متهم است که با برگزاری گردهمایی‌های غیرقانونی در ساختمان دفتر نخست وزیری پروتکل‌های بهداشتی را در اوج محدودیت‌های کرونایی زیر پا گذاشته است. ماجرایی که از آن به عنوان پارتی‌گیت یاد می‌شود.

اوایل خردادماه «سو گری» مامور تحقیق در زمینه مهمانی های خلاف مقررات دفتر جانسون، گزارش کامل تحقیقات خود را در این زمینه منتشر کرد. گری، نخست وزیر انگلیس را مسئول تمام تخلفات صورت گرفته معرفی کرد و گفت که این مهمانی‌ها زیر چتر او برگزار شده است و باید مسئولیت آن را بپذیرد.

جانسون با ایراد سخنانی در پارلمان باردیگر عذرخواهی کرد و گفت که از این رویداد درس گرفته اما حاضر به استعفا نیست. اما انتشار گزارش سو گری منجر به برگزاری جلسه رای اعتماد به وی در داخل حزب محافظه‌کار شد. جانسون از این جلسه جان سالم به در برد، اما وی با بیش از ۴۰ درصد آرای مخالف در گروه خود، نتیجه بدتری حتی نسبت به ترزا می سلف خود گرفت، که در سال ۲۰۱۸ در اوج مناقشه های برگزیت مجبور شد با رای عدم اعتماد روبرو شود.

کابوس پارتی گیت برای جانسون به پایان نرسیده است. نمایندگان مجلس انگلیس اردیبهشت گذشته به لایحه بحث‌برانگیز ارجاع پرونده تخلفات نخست وزیر به کمیته تحقیقات مجلس، رای موافق دادند. آن‌ها به لایحه پیشنهادی حزب اصلی مخالف دولت (کارگر) رای دادند که در آن ادعا شده نخست وزیر انگلیس با زیر پا گذاشتن پروتکل‌های بهداشتی در ماجرای پارتی‌گیت پارلمان را فریب داده است.

بر اساس این گزارش، کمیته تحقیقات پارلمان هم به دنبال بررسی میزان قانون شکنی در دفتر نخست وزیری نخواهد بود، بلکه در عوض روی گمراه کردن نمایندگان مجلس توسط جانسون تمرکز خواهد کرد. به عنوان بخشی از روند تحقیقات، جانسون احتمالاً با توجه به جدی بودن اتهام ها علیه او برای ارائه شهادت فراخوانده خواهد شد. طبق قانون «از کسانی که آگاهانه پارلمان را گمراه می کنند، انتظار می رود که استعفای خود را ارائه کنند».

مرحله ارائه شهادت در کمیته تحقیقات پارلمان بی سابقه نیست اما به ندرت در تاریخ انگلیس برگزار شده است. منابع دولتی معتقدند که برخی از شواهدی که سو گری تصمیم به عدم انتشار آن گرفت، ممکن است در کمیته تحقیقات منتشر شود.

نشریه گاردین امروز در سرمقاله خود نوشت: دروغگویی بوریس جانسون در دولت از چشم رأی دهندگان دور نمانده است. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که محبوبیت او کمرنگ شده است. این یادداشت با اشاره به احتمال بالای شکست حزب محافظه‌کار در انتخابات میان‌دوره‌ای پیش‌رو افزوده است که این تحول پیام روشنی را به حزب حاکم ارسال می‌کند که کرسی‌های آن‌ها در پارلمان تضمین شده نیست، مگر اینکه تغییری در رهبری حزب ایجاد شود.

جانسون این روزها تحت فشار است تا برای جلوگیری از سقوط اعتبار حزب محافظه‌کار از قدرت کناره‌گیری کند؛ اما او که بشدت شیفته قدرت است، تلاش می‌کند تا به بهانه شرایط اقتصادی ناشی از جنگ اوکراین و مشغله‌های دولت ادامه حضور خود را توجیه کند.

تازه‌ترین نتایج نظرسنجی‌ صورت گرفته در انگلیس نشان می‌دهد که بیشتر مردم این کشور خواهان برکناری بوریس جانسون از قدرت هستند. طبق این نظرسنجی‌ حزب اصلی مخالف دولت (کارگر)، از محبوبیت بیشتری نسبت به حزب جانسون برخوردار است. تحلیل بیشتر رسانه‌های انگلیس هم این است که رفتن جانسون یک موضوع قطعی است و از مرحله شاید و اگر به «چه زمانی» رسیده است.