بجنورد-ایرنا- معاون توسعه و پیش بینی هواشناسی خراسان شمالی گفت: سامانه جدید استان را تحت تاثیر قرار می دهد که سبب بارش باران و وزش باد شدید در مناطق مختلف می شود.

مهدی کمالی روز شنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سامانه جدید از صبح روز دوشنبه در استان فعال می شود که سبب وزش باد لحظه ای بسیار شدید با گرد و خاک محلی، رگبار باران با رعد و برق و احتمال تگرگ خواهد شد.

وی افزود: وزش باد لحظه ای بسیار شدید بویژه در جنوب استان پیش بینی شده است که سبب خیزش گرد و خاک محلی می شود همچنین در شرق و شمال استان یعنی در شهرستان های فاروج، شیروان، بجنورد و رازوجرگلان و شرق اسفراین رگبار باران و رعد و برق پراکنده با احتمال تگرگ پیش بینی شده است.

کمالی با بیان اینکه ناپایداری هوا تا دوشنبه شب ادامه دارد گفت: با توجه به شدت وزش باد، کاهش کیفیت هوا محتمل است همچنین آسیب به سازه های موقت، شکستن درختان فرسوده، پیش بینی شده است.

وی گفت: با توجه به رگباری بودن بارندگی، احتمال وقوع رواناب و احتمال بالا آمدن آب روخانه ها وجود دارد از این رو مردم از تردد و حضور در نقاط مرتفع و مسیل ها در شرایط نامساعد جوی خودداری کردند.

معاون توسعه و پیش بینی هواشناسی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: مردم استان در مناطق مختلف کاهش دمای هوا به میزان  چهار تا ۶ درجه سانتیگراد از روز یکشنبه تا صبح سه شنبه را تجربه می کنند.

خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از جمعیت این استان در روستاها سکونت دارند.