تهران - ایرنا - عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: دولت سیزدهم با توسعه روابط با کشورهای همسایه بخصوص کشورهای حاشیه خلیج فارس و آسیای میانه به خوبی توانست دیپلماسی فعالی برای خنثی کردن تحریم‌ها داشته باشد و  قراردادهای خوبی را در این حوزه منعقد کند.

مسلم صالحی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی ایرنا در مورد دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم گفت: سیاست خارجی موفق نگاهی هوشمند به محیط پیرامونی خود دارد و هر کشوری در سیاست خارجی خود هم متناسب با وضعیت اقتصادی و بر اساس منافع ملی عمل می‌کند و  دولت سیزدهم در این راستا در تعامل با همسایگان و دیپلماسی اقتصادی به خوبی عمل کرده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های فرهنگی، تجاری و اقتصادی می‌تواند زیربنایی برای توسعه روابط سیاسی و امنیتی باشد، اظهار داشت: حرکت در مسیر تقویت روابط دو کشور تاثیرات مثبتی در روابط طرفین دارد و می‌تواند دستاوردهای خوبی در حوزه امنیت  برای کشور داشته باشد این موضوع در دولت سیزدهم به خوبی پیگیری شده است.

نماینده مردم اقلید خاطر نشان کرد: دولت سیزدهم به رغم همه تحریم‌های اعمالی علیه ایران، تقویت روابط سیاسی و اقتصادی کشور را منوط به رفع تحریم‌ها نکرد و با توسعه روابط با کشورهای همسایه بخصوص کشورهای حاشیه خلیج فارس و آسیای میانه به خوبی توانست دیپلماسی فعالی برای خنثی کردن تحریم‌ها داشته باشد و قراردادهای خوبی را در این حوزه منعقد کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس وصول مطالبات بلوکه شده ایران در سایر کشورها را نشانه موفقیت دولت در حوزه دیپلماسی اقتصادی دانست و بیان داشت: آزاد سازی مطالبات بلوکه شده ایران یکی از اقدامات مهم وزرات امور خارجه در راستای دیپلماسی فعال اقتصادی است.

نماینده مردم اقلید فارس با بیان اینکه دیپلماسی اقتصادی در مقابله با تحریم‌های اعمال شده آمریکا علیه ملت ایران تقویت شده و توانمندی خنثی کردن تحریم‌ها را دارد، بیان داشت: توسعه روابط اقتصادی و افزایش حجم مبادلات می‌تواند مشکلات سایر حوزه‌ها از جمله مشکلات ناشی از بحران خشکسالی را حل کند.  

صالحی تصریح کرد: هر چه روابط دیپلماسی در کشور تقویت شود به همان نسبت صادرات و واردات کالاهای اساسی رونق می یابد و با افزایش حجم مبادلات تجاری، رونق اقتصادی در کشور ایجاد می‌شود.