شهرکرد- ایرنا- رییس سازمان بسیج جامعه عشایری با اشاره به ظرفیت‌های فرهنگی و هنری عشایر کشور، گفت: احیا و تقویت استعداد شعرسرایی عشایر از برنامه‌های محوری این سازمان است.

به گزارش ایرنا، سرهنگ پاسدار احمد سعیدی روز یکشنبه در آیین برگزاری شب شعر نخستین کنگره ۱۱ هزار شهید جامعه عشایری کشور که به میزبانی استان چهارمحال و بختیاری برگزار شد، افزود: عشایر از آنجاکه در دل طبیعت و رها از قید و بند زندگی شهرنشینی زندگی می کنند و روحیه آزادگی در سرشت خود دارند شاعران حماسی بسیاری را در بین خود پرورش داده اند که باید به این ظرفیت بیش از پیش توجه کرد.
وی ادامه داد: در بین عشایر افرادی حضور دارند که در صورتی که سواد خواندن و نوشتن ندارند اما شاهنامه را حفظ هستند و به شعر و ادبیات علاقه ویژه ای دارند.
رییس سازمان بسیج جامعه عشایری ایران تصریح کرد: از همین رو یکی از مهمترین دلایل انتخاب شب شعر در برنامه های کنگره شهدای جامعه عشایری، جایگاه شعر و ادبیات در بین عشایر است.
سعیدی با اشاره به جایگاه شعر و ادبیات در دین اسلام و آموزه های رهبر معظم انقلاب، اظهار داشت: شعر هم می تواند منجر به لغزش و هم باعث هدایت انسان ها شود از همین رو هر چه بتوان این استعداد را در جهت صحیح هدایت کرد می توان از آثار مثبت آن بهره مند شد.
فرمانده سپاه چهارمحال و بختیاری نیز در این آیین با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس اظهار داشت: برای برگزاری این کنگره ۲ سال کار و تلاش شده و امید می رود بتوان برنامه ای در شأن و شایسته جامعه عشایری کشور برگزار کنیم.
سردار پاسدار علی محمد اکبری با اشاره به نقش عشایر در سال های دفاع مقدس و پس از آن، تصریح کرد: وقتی عشایر متوجه حمله رژیم بعث به کشور شدند با آمادگی کامل در جبهه های حق علیه باطل حضور پیدا کردند و در سال های قبل و پس از آن نیز در بحث امنیت پایدار مرزهای کشور نقش بی بدیلی ایفا می کنند.
وی تصریح کرد: امروز نیز هم همانند سال های گذشته به وحدت و همدلی نیاز داریم و باید در تقویت این همدلی بیش از پیش تلاش شود.
به گزارش ایرنا، برگزاری شب شعر" شعرای ایل" در نخستین روز از کنگره در فرهنگسرای بزرگ شهرکرد با حضور شاعران سراسر کشور از جمله برنامه‌های این کنگره به شمار می‌رود که ۳۰۰ اثر از شاعران سراسر کشور به دبیرخانه کنگره ارسال شده که شاعران ۱۲ شعر برگزیده در این شب شعر به قرائت اشعار خود می پردازند و شاعران برتر تجلیل می‌شوند.
تجلیل از ۷۵ شهید مدافع حرم جامعه عشایری کشور و استان چهارمحال و بختیاری با حضور خانواده معظم شهدای مدافع حرم و مسوولان استانی و کشوری در فرهنگسرای بزرگ شهرکرد در دومین روز کنگره انجام خواهد شد.
مهمترین برنامه کنگره ۱۱هزار شهید جامعه عشایری هم اجلاسیه این رویداد بزرگ فرهنگی است که ۳۱ خرداد در مصلی امام خمینی(ره) شهرکرد با حضور هزاران نفر از آحاد مردم، خانواده معظم شهدای عشایری کشور و مسوولان همراه برنامه‌های متنوع فرهنگی، نمایش، سرود، مداحی برگزار می‌شود.
برپایی نمایشگاه توانمندی‌های جامعه عشایری کشور در حاشیه این کنگره ملی در محل مصلی از برنامه‌های جنبی این کنگره ملی است.