ایلام - ایرنا - مشاور دانشگاه پیام نور ایلام و روانشناس گفت: سیاست هایی که برای ترغیب جوانان به فرزندآوری از سوی مسوولان مطرح و ارائه می شود، باید قابل لمس بوده و نمود واقعی آنرا در جامعه شاهد باشیم.

خدیجه نورمحمدی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: قشر جوان در جامعه ایران درگیر مسائل اقتصادی بوده و بنوعی ناامنی اقتصادی جوانان را دچار چالش کرده و همین امر سبب ایجاد پرخشگری در خانواده ها شده است.

وی با اشاره به کاهش جمعیت بخصوص در ایلام ادامه داد: مسئله فرزندآوری و افزایش جمعیت چندعاملی است و می توان گفت تحولات اجتماعی، تغییر دیدگاه ها، عدم بالانس اقتصادی، نداشتن شغل و بیکاری در مسئله جمعیت دخیل هستند.

این روانشناس یادآور شد: از آنجا که از نظر مسائل فرهنگی و تربیتی در مرحله گذار از مرحله سنتی به مدرنیته هستیم یک تضاد فکری بین نسل ها بوجود آمده و بدنبال آن یک چالش و شکاف فرهنگی نیز ایجاد شده است.

نورمحمدی اضافه کرد: اگر واقع گرایانه عمل کنیم و تنها به شعار دادن در این زمینه بسنده نکنیم در پشت سیاست تشویق باید یک برنامه ریزی هدفمند داشته و سیاست استراتژیک برای جوانی که قصد تاهل دارد و مسیر فرزند آوری را طی کند، وجود داشته باشد.

وی تاکید کرد: زمانیکه سیاست تشویق در جامعه ایجاد می شود تسهیلاتی که برای فرزندآوری در نظر گرفته می شود باید برای جوان ها قابل لمس باشد و همین واقع گرایی و عمل گرایی می تواند تاثیر داشته باشد.

نورمحمدی ادامه داد: با توجه به جمعیت ۸۵ میلیونی کشور و در کنار آن مشکلات اقتصادی بطور قطع با افزایش فرزندآوری و جمعیت به تبع آن مشکلات اقتصادی نیز بیشتر می شود، بنابراین یک تضاد فکری پیش می آید و چنانچه در حد شعار باشد بدنبال آن باورپذیری کاهش می یابد.

وی اضافه کرد: با توجه به مشکلات کنونی جامعه جوانان ما علاوه بر مسائل اقتصادی که مهم ترین مسئله است دیدگاهشان به ازدواج تغییر پیدا می کند اما زمانیکه جوان دید مثبتی داشته باشد با توجه به وجود عواطف و احساسات رغبت به ازدواج نیز وجود دارد.

مشاور دانشگاه پیام نور ایلام نشاط را عاملی اساسی برای ازدواج عنوان کرد و گفت: برای فرزندآوری نیازمند نشاط هستیم، چراکه شادی تضمینی برای ازدواج جوانان است و زمانیکه تضمینی برای شغل و امکانات وجود نداشته باشد، این میل و رغبت از بین می رود.

نورمحمدی اظهار داشت: حق مسکن و حق سلامت در تمام کشورها جزو حقوق اصلی هر شهروندی است، بنابراین وقتی کشور پرجمعیتی مانند چین این موضوع را کنترل می کند و اهمیت ویژه ای به قشر سالمند خود می دهد، بنابراین قابل حل است.

این روانشناس به دوران سالمندی افراد جامعه اشاره کرد و گفت: قشر سالمند در کشورمان شروع دوندگی و از نو شروع کردن و ظهور دغدغه های جدی است و زمانیکه جوان ما شاهد این مسئله است دچار ناامیدی شده و انگیزه ای برای تاهل و فرزندآوری نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه بازنشستگان و قشر سالمند در کشور دچار چالش هستند، گفت: چنانچه نیازهای اولیه برآورده نشوند نمی توان به مرحله بالاتر رفت و حس امنیت و شکوفایی ایجاد کرد، ابتدا باید نیازهای اولیه برآورده شود در غیر این صورت در هرم اول باقی می مانیم و به امنیت شغلی و روحی و روانی نخواهیم رسید.

نورمحمدی تایکد کرد: خانواده ها باید جوانانشان را حمایت و به آنها مهارت حل مسئله را آموزش دهند چرا که در جامعه ای هستیم که دچار بحران بوده و جهان نیز از این بحران در امان نیست.

وی تصریح کرد: داشتن مهارت حل مسئله سبب کنار آمدن با چالش ها و مسائلی همچون بیکاری و مشکلات اقتصادی می شود، کشوری می درخشد و پیشرفت می کند که دارای قشر جوان باشد.

مشاور دانشگاه پیام نور ایلام اظهار داشت: یکی از مهم ترین بحران هایی که یک کشور با آن مواجه است افزایش آمار سالمندان و کاهش جمعیت جوان و فرزندآوری است.