قزوین- ایرنا- اجرای مصوبات سفر رییس جمهور به قزوین ضمن کمک به رفع نیازهای اولویت دار این استان در بخش های مختلف از جمله صنعت، کشاورزی، درمان، آبرسانی و انرژی و گردشگری، فرصت‌های جدیدی را برای توسعه این استان در بخش های مختلف با خود به همراه دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا،سفر رییس جمهور به قزوین که بیستمین سفر استانی آیت الله سید ابراهیم رئیسی و دولتمردان به شمار می رود، هفتم اردیبهشت ماه امسال انجام شد، مصوبات این سفر پس از بررسی های نهایی به تازگی به استانداری و دستگاه های اجرایی این استان ابلاغ شده است.

تزریق اعتبارات سفر رییس جمهور به طرح های نیمه کاره و  در دست اجرا در قزوین می تواند قفل رکود و توقف پروژه های نیمه تمام این استان را باز کرده و آنها را به سوی تکمیل و بهره برداری سوق دهد.

از سویی دیگر علاوه بر تزریق اعتبارات سفر به طرح های در دست اجرا، بخشی از اعتبارات نیز در قالب تسهیلات به فعالان بخش اقتصادی و تولید این استان اختصاص می یابد که می تواند ضرباهنگ رشد اقتصادی قزوین را تندتر کند.

سفر رییس جمهور به قزوین ۱۹۰ بند مصوبه به همراه داشت که هرکدام از آنها به تنهایی بخش قابل توجهی از نیازمندی های اولویت دار استان را مرتفع می کند.

در این گزارش به برخی از مصوبات مهم سفر رییس جمهور در بخش های مختلف و اولویت دار استان قزوین اشاره و پرداخته شده است.

اختصاص ۱۱۰ هزار میلیارد ریال به قزوین در قالب مصوبات سفر رییس جمهور

استاندار قزوین در خصوص مصوبات سفر رییس جمهور به قزوین و نقش آن در توسعه این استان گفت: در جریان سفر رییس جمهور به استان، ۱۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار به منظور تکمیل و راه اندازی طرح های اولویت دار استان اختصاص یافته است.

محمد مهدی اعلایی خاطرنشان کرد: نظارت لازم را بر هزینه کرد اعتبارات سفر رییس جمهور و پیگیری برای اجرا و بهره برداری هرچه زودتر طرح های در دست اجرا به عمل خواهیم آورد تا مردم استان هرچه زودتر از آنها بهره مند شوند.

استاندار قزوین با اشاره به نیاز فعالان اقتصادی و جامعه تولید به سرمایه در گردش و نقدینگی در شرایط فعلی،اظهار داشت: بیش از اعتبارات یاد شده نیز در راستای حمایت از بخش تولید و رونق سرمایه گذاری، اعتباراتی در قالب تسهیلات پیش بینی شده که در حال فراهم کردن مقدمات نحوه پرداخت آنها به فعالان اقتصادی استان هستیم.

اعلایی اظهار داشت: در مصوبات به بخش های مختلف استان و نیازمندی ها و اولویت های آن توجه شده است، از جمله اینکه این مصوبات در بخش کشاورزی احیای دشت قزوین و آبرسانی نوین را سرعت می بخشد، در حوزه صنعت شاهد ارایه تسهیلات به فعالان تولیدی و ایجاد ۲ شهرک صنعتی تخصصی جدید خواهیم بود و در بخش بهداشت و درمان با تزریق اعتبار سرعت خوبی به ساخت بیمارستان دولتی ۷۰۰ تختخوابی بخشیده می شود.

استاندار قزوین گفت: در حوزه آبرسانی نیز اعتبارات خوبی از محل سفر رییس جمهور برای تکمیل سد نهب و شبکه آبیاری آن و همچنین تکمیل سد بالاخانلو و بهره برداری از طرح های آبرسانی روستایی اختصاص یافته است.

احیا و تقویت دشت حاصلخیز قزوین با اجرای مصوبات سفر رییس جمهور

رییس جمهور در جریان سفر خود به قزوین تاکید زیادی به حفظ، احیا و تقویت دشت قزوین و استفاده از ظرفیت های آن در کشاورزی و امنیت غذایی داشت.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: تزریق اعتبارات سفر رییس جمهور نقش مهمی در تحقق برنامه ها و چشم اندازهای ترسیم شده برای حفاظت و احیا و تقویت دشت حاصلخیز قزوین دارد.

رضا افلاطونی با اشاره تخصیص هزار و ۵۳۸ میلیارد تومان اعتبار از محل مصوبات سفر رییس جمهور به حوزه آب و خاک،گفت: بخش کشاورزی در استان از مصوبه سفر رییس جمهور ۲ هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار به خود اختصاص داده که از این میزان هزار و ۵۳۸ میلیارد مربوط به حوزه آب و خاک از جمله تسریع در اجرای آبیاری نوین در اراضی کشاورزی بوده است.

این مسوول خاطرنشان کرد: تکمیل استخرهای ذخیره آب، احیا و ترمیم قنوات و انتقال آب برای توسعه باغات در اراضی شیب دار از محل تخصیص این اعتبارات عملیاتی می شود.

وی با بیان اینکه یکی از اولویت های دولت در حوزه کشاورزی توسعه گلخانه ها در قالب ایجاد شهرک های گلخانه ای است،افزود: در استان قزوین برای اجرای طرح توسعه و فاز دوم شهرک گلخانه ای نودهک نیازمند اعتبار و همچنین تخصیص آب بودیم که مصوبات سفر رییس جمهور در این رابطه دغدغه های ما را از میان برد و اعتبارات خوبی برای آماده سازی فاز دوم و تخصیص آب از محل سد نهب برای اجرای این طرح بزرگ کشاورزی اختصاص یافت.

افلاطونی خاطرنشان کرد: انتقال پنج میلیون متر مکعب آب از سد نهب برای تامین آب مورد نیاز جهت اجرای فاز دوم شهرک گلخانه ای نودهک تاکستان را باید از مصوبات بسیار مهم و ماندگار سفر رییس جمهور در جهت تقویت بخش کشاورزی استان قزوین بدانیم.

وی با بیان اینکه شهرک گلخانه ای نودهک تاکستان تا سطح ۱۵۰۰ هکتار امکان توسعه دارد و پس از آماده سازی جزو بزرگترین گلخانه های کشور و منطقه خواهد شد،افزود: این شهرک با برخورداری از آب و خاک بسیار حاصلخیز  قابلیت تولید ۱۲۵ هزار تن محصولات باغی را خواهد داشت.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین با بیان اینکه توسعه مجتمع های گلخانه ای و شهرک گلخانه ای نودهک به عنوان بخشی از طرح احیا و تقویت دشت حاصلخیز قزوین مطرح است که در سفر رییس جمهور به آن توجه خوبی شد،گفت: به منظور آماده سازی شهرک گلخانه ای نودهک نیز ۹۰۰ میلیارد ریال اعتبار از مصوبات سفر رییس جمهوری به قزوین اختصاص یافته است.

این مسوول یادآور شد: برای تقویت بخش آبخیزداری و صیانت از منابع طبیعی نیز ۱۷۵ میلیارد تومان از مصوبات سفر رییس جمهور به این حوزه اختصاص یافت که با آن طرح های مختلفی برای اجرای پروژه های آبخیزداری اجرا خواهد شد.

مصوبات سفر رییس جمهور، قزوین را به قطب سرمایه گذاری دانش بنیان و انرژی‌های نو تبدیل می‌کند

حوزه سرمایه گذاری و تقویت بخش صنعت در قزوین نیز در جریان سفر رییس جمهور مورد توجه قرار گرفت و مصوبات ارزشمندی را به همراه داشت.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان قزوین نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: تصویب شهرک فناوری و انرژی در استان قزوین از مصوبات راهگشا و کلیدی سفر رییس جمهور به استان بود که می تواند قزوین را به قطب سرمایه گذاری در حوزه انرژی های نو و تجدیدپذیر تبدیل کند.

رضا صفاری اظهار داشت: با توجه به صنعتی بودن استان قزوین، یکی از نیازهای مهم صنایع مستقر و طرح های صنعتی در این استان اعم از داخل و بیرون از شهرک ها انرژی است و ما در این حوزه به شدت نیازمند سرمایه گذاری هستیم که ایجاد و راه اندازی شهرک تخصصی انرژی که از مصوبات سفر است ما را در رفع این نیاز کمک خواهد کرد.

وی با بیان اینکه امروزه کشورهای توسعه یافته سهم زیادی از برق مصرفی خود را از محل انرژی های تجدیدپذیر و منابع خدادادی تامین می کنند،افزود: مصوبه سفر رییس جمهور برای ایجاد شهرک تخصصی انرژی در قزوین ما را نیز به این سمت سوق خواهد داد تا از تابش خوب آفتاب در دشت قزوین برای تولید برق با استفاده از سرمایه گذاری بخش خصوصی استفاده کنیم.

این مسوول همچنین با اشاره به تصویب شهرک فناوری در قزوین،گفت: این شهرک نیز بنیان خوبی برای جذب سرمایه گذاران صنایع پیشرفته و هایتک و دانش بنیان خواهد بود.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان قزوین با بیان اینکه مزیت کشورهای توسعه یافته در بخش تولید برخورداری از صنایع پیشرفته و هایتک و دانش بنیان است،افزود: ایجاد شهرک فناوری، برای استقرار صنایع هایتک و پیشرفته و حمایت از این دسته از صنایع است و قزوین در این خصوص از استعدادهای خوبی برخوردار است و مصوبه سفر رییس جمهور می تواند به روند رو به رشد توسعه این گونه صنایع سرعت ببخشد.

وی اظهار داشت: در کنار مصوبه ایجاد ۲ شهرک انرژی و فناوری، مصوبه ایجاد ۲ شهرک صنفی در استان قزوین نیز از دیگر مصوبات سفر رییس جمهور در حوزه صنعت بود.

صفاری با بیان اینکه برای تقویت تولید و رونق اقتصادی در جامعه نیازمند سرمایه گذاری هستیم که تحقق آن نیازمند یکسری زیرساخت ها از جمله تامین خدماتی همچون زمین آماده سازی شده، آب،برق و گاز است، اظهار داشت: در جریان سفر رییس جمهور به قزوین همچنین سه هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال نیز برای احداث پست های برق و ساخت تصفیه خانه به شرکت شهرک های صنعتی استان قزوین اعتبار اختصاص یافته که با تحقق آن سرمایه گذاران طرح های در دست اجرا دغدغه ای برای تامین برق مورد نیاز خود نخواهند داشت.

اختصاص ۱۰ هزار میلیارد ریال برای تکمیل بیمارستان ۷۰۰ تختخوابی قزوین

یکی از نیازمندی های مهم استان قزوین تکمیل طرح های در دست اجرا بخش سلامت یا بهداشت و درمان است.

در حال حاضر بیمارستان های دولتی قزوین از عمر و قدمت بالایی برخوردار هستند و نوسازی و جایگزینی آنها ضروری است، در همین راستا طی سال های گذشته احداث بیمارستان ۷۰۰ تختخوابی قزوین کلید خورد اما کمبود اعتبارات موجب شد تا از پیشرفت مناسبی برخوردار نباشد اما با تخصیص اعتبارات سفر رییس جمهور، اجرای این طرح بزرگ درمانی سرعت خواهد گرفت.

رییس جمهور در سفر استانی خود به قزوین با بیان اینکه معمولا در سفرهای استانی برای طرح های با پیشرفت فیزیکی بالا اعتبار معین می کنیم،گفت: اما از آنجا که تقویت بخش درمان از اولویت ها و رفع نیازهای اساسی مردم قزوین به شمار می رود، برای تکمیل بیمارستان ۷۰۰ تختخوابی این شهر از اعتبارات سفر بودجه کنار گذاشته می شود.

بخش بهداشت و درمان قزوین نیز در جریان سفر رییس جمهور به قزوین اعتبارات خوبی را دریافت کرد تا شاهد تسریع در اجرای طرح های نیمه کاره این بخش باشیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی قزوین در این خصوص گفت: در جریان سفر رییس جمهور اتفاقات خوب و امیدوارکننده در بخش بهداشت و درمان رقم خورد که از مهم ترین آنها باید به اختصاص اعتبار برای تسریع در تکمیل بیمارستان ۷۰۰ تختخوابی دولتی قزوین نام برد.

دکتر عبدالله دیدبان افزود: حدود هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل در ساخت این طرح بزرگ درمانی در قالب مصوبات سفر اختصاص یافته است که موجب تسریع در احداث و بهره برداری از بیمارستان ۷۰۰ تختخوابی قزوین که از نیازهای مهم درمانی مردم استان به شمار می رود، می شود.

وی یادآور شد: در مجموع ۱۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار از مصوبات سفر رییس جمهور به قزوین مربوط به بخش بهداشت و درمان است که با تزریق این منابع شاهد تکمیل طرح های در دست اجرا و رشد سرانه تخت های بیمارستانی در استان خواهیم بود.

این مسوول همچنین گفت: توسعه بیمارستان های تاکستان و آبیک، تجهیز مرکز ناباروری بیمارستان ولایت و تکمیل طرح توسعه بیمارستان شهید رجایی از دیگر مصوبات سفر رییس جمهور در بخش بهداشت و درمان به شمار می رود.

وی اظهار داشت: تسریع در صدور مجوز ساخت بیمارستان هزار تختخوابی از سوی بخش خصوصی و صدور مجوز دانشکده داروسازی نیز از دیگر مصوبات راهگشا در بخش بهداشت و درمان بود که می تواند موجب تحول در بخش بهداشت و درمان استان قزوین شود.

قزوین از جمله استان های پرظرفیت در حوزه صنعت و کشاورزی است اما گردشگری و حوزه میراث فرهنگی را نیز باید ضلع سوم استعدادهای این استان دانست.

البته جاذبه های گردشگری این استان کمتر معرفی شده و کمبود سرمایه گذاری در زیرساخت های این بخش موجب شده این بخش کمتر مورد توجه قرار بگیرد، اما در جریان سفر رییس جمهور وی با اشاره به موقعیت این استان خواستار توجه به حوزه گردشگری در این استان شد.

اختصاص بیش از هزار میلیارد تومان در حوزه آبرسانی از مصوبات سفر رییس جمهور به قزوین

آبرسانی از نیازهای مهم استان قزوین به شمار می رود، این بخش بیش از هزار میلیارد تومان از اعتبارات سفر رییس جمهور به این استان را به خود اختصاص داده است.

بدون شک اجرای طرح های حوزه آب زیربنای توسعه در هر منطقه به شمار می رود و در همین راستا بخش مهمی از مصوبات سفر رییس جمهور به قزوین به این حوزه اختصاص یافته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین نیز گفت: هزار و ۴۲ میلیارد تومان از مصوبات سفر رییس جمهور به قزوین به آبرسانی اختصاص یافته که بخشی از آن مربوط به آب منطقه ای و بخش دیگری مربوط به آبفاست.

یدالله ملکی با بیان اینکه ۶۶۲ میلیارد تومان از اعتبارات یاد شده مربوط به شرکت آب منطقه ای استان قزوین،افزود: براساس مصوبات سفر رییس جمهور ۲۰۰ میلیارد تومان از این اعتبارات باید سفر تکمیل سد مخزنی و همچنین ۲۵۰ میلیارد تومان نیز صرف تکمیل شبکه آبیاری این سد بشود.

وی در پایان اظهار داشت: در قالب مصوبات سفر رییس جمهور همچنین ۲۰۰ میلیارد تومان برای آبگیری سد بالاخانلو در شهرستان بویین زهرا و ۱۲ میلیارد تومان نیز به منظور تکمیل کانال تغذیه مصنوعی در تاکستان اختصاص می یابد.

علاوه بر این اعتبارات، ۳۸۰ میلیارد تومان از اعتبارات سفر رییس جمهور به قزوین نیز به حوزه آبرسانی به روستاها و اجرای تصفیه خانه ها اختصاص یافته که این اعتبارات در اختیار شرکت آب و فاضلاب استان قزوین قرار می گیرد.

ناگفته نماند که آبرسانی از سد طالقان به ابیک به عنوان یکی از بزرگترین طرح های آبرسانی کشور از پروژه های مهم در دست اجراست که اعتبارات مربوط به تکمیل و بهره برداری از فاز نخست آن پیش از سفر رییس جمهور اختصاص یافته بود.

از نکات جالب توجه سفر رییس جمهور این بود که وی یکی از بازدیدهای خود را به دیدن دولتخانه صفوی اختصاص داد.

احیای دولتخانه صفوی قزوین از مصوبات ماندگار دولت سیزدهم

در کنار مصوبات راهگشا برای پیشبرد طرح های در دست اجرا در حوزه های آب و انرژی، بهداشت و درمان، کشاورزی و صنعت، سفر رییس جمهور مصوبات خوبی نیز در دیگر بخش ها به ارمغان داشت که از جمله آنها باید تکمیل ساماندهی دولتخانه صفوی اشاره کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان قزوین گفت: در جریان سفر رییس جمهور به قزوین ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار به حوزه میراث فرهنگی تخصیص یافت که همراه با جذب سرمایه گذاری های جدید می توانیم آنها را در جهت صیانت از بناها و آثار تاریخی و تقویت زیرساخت های گردشگری به کار بگیریم.

علیرضا خزائلی در ادامه با اشاره به بازدید آیت الله رییسی از دولتخانه صفوی در جریان سفر استانی به قزوین و تاکید وی بر احیای این مجموعه تاریخی باشکوه و تکمیل طرح ساماندهی آن،اظهار داشت: یکی از مصوبات کارگشا و کلیدی سفر رییس جمهور به استان را باید احیای دولتخانه صفوی و تامین اراضی و اعتبارات لازم به منظور آزادسازی اراضی باقی مانده از این مجموعه دانست.

وی اظهار داشت: ساماندهی دولتخانه صفوی از مهم ترین طرح های میراث فرهنگی و گردشگری قزوین است و اجرای آن موقعیت قزوین در این دو حوزه را بیش از پیش ممتاز می کند و بدون شک آثار و برکات زیادی را با خود به همراه خواهد داشت.