تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۶

تهران - ایرنا - نماینده چابهار، کنارک، قصرقندشهر از پاسخ وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره عملکرد دولت برای حل مشکلات بخش سلامت در مناطق محروم قانع شد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، در جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی سوال معین الدین سعیدی از بهرام عین الهی در دستور کار قرار گرفت و پس از طرح سوال و پاسخ وزیر، نماینده سوال کننده از پاسخ های وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قانع شد.

در متن سوال نماینده چابهار آمده است: علیرغم اصول مصرح قانون اساسی در خصوص توزیع عادلانه فرصت‌ها و منابع بالاخص اصل سوم و تاکیدات موکد مقام معظم رهبری در قالب سیاست‌های کلی نظام سلامت، شاهد تفاوت معنادار و حتی نجومی شاخص های حوزه سلامت بین مناطق محروم و برخوردار هستیم. اما کمبود تخت بیمارستانی، کمبود پزشک به بیمار مخصوصا پزشک متخصص، کمبود پرسنل حوزه سلامت، کمبود قابل ملاحظه تجهیزات پزشکی و  غیره در مناطق محروم تفاوت‌های معنادار با مناطق برخوردار دارد.

در ادامه این سوال آمده است: برنامه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در راستای کم کردن این فاصله‌ها چیست؟

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در بخشی از پاسخ های خود به نماینده سوال کننده گفت: برای اولین بار به دانشگاه‌ها اختیار داده شده که برای سهمیه جذب دستیاران رشته‌های تخصصی بومی از خود مناطق محروم دستیاران بومی را جذب کنند تا ماندگاری آنها در مناطق محروم بیشتر شود.

وی با اشاره به مشکل ماندگاری پزشکان متخصص در مناطق محروم اظهارداشت: در هفته پیش در شورای حقوق و دستمزد برای اولین بار سقف کارانه دریافتی نیروی انسانی متخصص در منطقه محروم برداشته شد و این باعث می‌شود نیروهای متخصص بهتر بتوانند در مناطق محروم جذب و ماندگار شوند.

عین الهی با اشاره به توزیع نیروی تخصصی برای سهمیه بندی در دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی اظهار کرد: این سهمیه بندی به صورت سالانه انجام می‌شود که در این موضوع هم اولویت به مناطق محروم اختصاصی داده شده و همچنین امسال مزایا و دستمزد رشته‌های تخصصی افزایش یافته است تا انگیزه بیشتری برای دستیاران وجود داشته باشد.

وی اضافه کرد: برای اینکه دسترسی بهتر برای آحاد جامعه در خدمات ضروری ایجاد شود، نظام سطح بندی خدمات و منابع درمانی کشور طراحی شده است و بر اساس مفاد قانون برنامه ششم تا سال ۱۴۰۴ تدوین شده است و منابع بیمارستانی به تفکیک دانشگاه و دانشگاه علوم پزشکی بر اساس این سند توزیع خواهند شد و استانداردها نیز به مناطق کم‌برخوردار و محروم در اولویت اصلی قرار گرفته است.