بجنورد- ایرنا- فرودگاه شهدای بجنورد با وجود اینکه از نظر زیر ساخت‌ها و امکانات به گفته مسوولان استانی هیچ‌گونه کمبودی ندارد اما تنها یک مسیر پروازی دارد که استمرار برقراری پروازها در این فرودگاه نیازمند حمایت دولت از ایرلاین‌ها و سرمایه‌گذاران است.

 فرودگاه بجنورد به جز تهران هیچ مسیر پروازی دیگری ندارد و مردم خواستار افزایش پرواز به مقاصد مختلف کشور از جمله کیش، عسلویه و حتی عتبات عالیات هستند.

استان خراسان شمالی در حال حاضر تنها یک فرودگاه فعال در شهر بجنورد دارد و این فرودگاه جزو یکی از فرودگاه‌های با امکانات مناسب در سطح کشور محسوب می‌شود که تعداد پرواز ها در هفته نیز طی سالیان گذشته بسیار متغیر بوده است و حتی به ۱۲ پرواز نیز رسیده بود اما متاسفانه در حال حاضر شرکت های هواپیمایی بیشتر پرواز های این مسیر را لغو می کنند که این امر موجب گلایه شهروندان شده است.

هم اکنون مسوولان و کارشناسان حوزه مرتبط تنها اجبار از سوی دولت را تنها راهکار برای حفظ پرواز های این فرودگاه می دانند تا در کنار خدمات به سایر فرودگاه ها به فرودگاه بجنورد نیز خدمت ارایه دهند.

راهکار رونق پروازها در فرودگاه بجنورد چیست؟

هم اینک استمرار پرواز های این فرودگاه به تدبیر جهادی دولت نیاز دارد که مردم آن را از دولت سیزدهم خواستار هستند.

 با اهتمامی که در دولت سیزدهم و مدیران استان وجود دارد، فرودگاه بجنورد ظرفیتی است که می‌توان از آن برای انتفاع و توسعه متوازن استان به بهترین نحو استفاده کرد.

فرودگاهی که با پدیده جوی پروازها کنسل می شود 

فرودگاه بجنورد دارای شرایط خاص است که به هواپیمای خاص نیز نیاز دارد که هم اکنون به این دو علت بیشتر پرواز ها لغو می شود.

 ناوگان مناسب برای فرودگاه بجنورد وجود ندارد و تنها هواپیمای بی ای ئی و فوکر می تواند در این فرودگاه پرواز داشته باشد که در سطح کشور محدود هستند و اگر حتی یک فروند از نظر فنی سرویس شود برنامه تمامی پرواز ها در فرودگاه های کشور تحت تاثیر قرار می گیرد. 

هر ایرلاینی در این فرودگاه توانایی پرواز و فرود را ندارد،  این فرودگاه خاص است و برای پرواز محدودیتی هایی دارد که باید بپذیریم.

 شرایط خاص این فرودگاه دید بالای پنج کیلومتر است که خلبان باید دید برای فرود داشته باشد.

 یکی دیگر از شرایط این فرودگاه پایه ابر است که تنها هواپیماهای خاص می توانند پرواز داشته باشند هر هواپیمایی قابلیت نشست و برخاست را در این شرایط جوی ندارد، تنها هواپیماهای در رده متوسط و پایین هستند که می توانند عملیات داشته باشند.

شرایط خاص و هواپیمای خاص باید همزمان وجود داشته باشد و حتی دستگاه آیلس نیز کمکی برای نشست و برخاست هواپیما نمی کند.

با تمام این مشکلات اما هر شرکت شاخص ها و محدودیت هایی برای خود در نظر گرفته است که بعضا این امر برای شرکت ها با توجه به هواپیماها متفاوت است، برخی از آنان عملیات را مجوز نمی دهند و یا برای آنان مقرون به صرفه نیست و یا بعضا خلبانان با موانع و مشکلات منطقه آشنا نیست.

 با وجود اینکه بیشتر پرواز های این فرودگاه لغو می شود اما در پرواز های انجام شده ظرفیت صندلی ها پر است که این نشان از استقبال مردم این خطه از ناوگان هوایی است.

به نقل از مسوولان این فرودگاه معمولا تا بیش از ۶۵ درصد ظرفیت پرواز در این فرودگاه تکمیل می شود که اگر پرواز ها هر روزه و مرتب باشد به ظرفیت بالای ۸۵ درصد می رسد.
 

حمایت همه جانبه دولت تنها راهکار رونق فرودگاه 

 مدیر فرودگاه شهدای بجنورد با بیان اینکه حمایت همه جانبه دولت تنها راهکار رونق این فرودگاه است گفت: فرودگاه بجنورد از نظر زیر ساختی کامل است و هیچ مشکلی در خصوص تجهیزات و امکانات و کمبود اعتباری ندارد و تنها نیاز این فرودگاه برقراری پرواز از سوی شرکت های هواپیمایی است.

محمدابراهیم قدمگاهی افزود: شرکت ها به دلایل مختلف از جمله بحث بازرگانی بیشتر پروازهای این فرودگاه را لغو می کنند که این امر موجب نارضایتی مشتریان و شهروندان این استان شده است.

وی افزود: به دلایل اینکه در این فرودگاه قابلیت پرواز برای هواپیماهای بزرگ وجود ندارد تعداد مسافران نیز کمتر است که به اجبار با هواپیماهای کوچک زیر ۳۵ نفر استفاده می شود که همین امر برای شرکت ها بی رغبتی ایجاد می کند.

قدمگاهی اظهار داشت: با توجه به وضعیت فرودگاه بجنورد و موانع آن باید شرکت ها هواپیمای کوچک و مناسب این فرودگاه در نظر بگیرند اما تعداد پرواز در روز را افزایش دهند.

وی با بیان اینکه ایر لاین‌ها باید به شکل دستوری از سوی دولت اجبار و مجاب به ارایه خدمت به این فرودگاه شوند افزود: همچنین دولت باید سرمایه گذاران را برای خرید هواپیما و اختصاص به شرکت ها را مورد حمایت قرار دهد که با ارایه تسهیلات می تواند این مهم را انجام دهد.

وی افزود: هم اینک تنها یک مسیر پروازی در این فرودگاه وجود دارد در حالی که شرایط برای پرواز های تفریحی، زیارتی و کاری فراهم است که از جمله پرواز به کیشٰ، عسلویه و عتبات عالیات مورد استقبال است، ساعت پروازی این مسیر ها کوتاه و هزینه نیز مناسب تر است و همچنین متقاضیان برای حمل و نقل هوایی نیز در این استان وجود دارد.

قدمگاهی اظهار داشت: این فرودگاه طبق برنامه پیش از شیوع ویروس کرونا در هفته ۹ پرواز و حتی تا ۱۲ پرواز را نیز داشت که بعضا نیز به علت های مختلف از جمله بدی آب و هوا، مشکلات فنی و بازرگانی ایرلاین ها و حتی کمبود مسافر کمتر از این تعداد انجام می شد که شیوع کرونا باعث لغو برخی از این پروازها هم شد.

وی با بیان اینکه به علت خاص بودن شرایط فرودگاهی این شهر حتی در گذشته نیز تعداد پرواز ها طبق برنامه پروازی پیش نمی رفت اظهار داشت: صرفه اقتصادی برای ایرلاین ها بسیار مهم است که باید به نوعی در برخی از مواقع مورد حمایت نیز قرار گیرند.

قدمگاهی گفت: در این استان تامین کننده مالی، حمایت گر و یا اسپانسر برای پروازها وجود ندارد به همین علت برخی مواقع برای نگه داشت وضعیت موجود  باید چارتر ها را مورد حمایت قرار دهیم تا ضرر و زیان مانع فعالیت آنان نشود.

وی با بیان اینکه اولویت اول تمام ایرلاین ها صرفه اقتصادی است گفت: حتی شرکت های دولتی نیز صرفه اقتصادی را در نظر می گیرند چرا که باید پاسخ هزینه ها و حقوق کارکنان نیز بدهند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه فرودگاه بجنورد امکانات و تجهیزات بسیار مناسبی دارد افزود: حتی امکانات این فرودگاه از برخی از فرودگاه های بزرگ قابلیت های بیشتری دارد که باید در صنعت هواپیمایی این استان اقدامات بزرگی در آینده انجام دهیم.

 مدیر فرودگاه شهدای بجنورد گفت: شرکت ایران ایر به علت کمبود ناوگان هوایی ۲ برنامه پروازی مسیر بجنورد - تهران را در هفته لغو کرد.

وی با بیان اینکه در مجموع در فرودگاه بجنورد اینک در طول یک هفته چهار پرواز رفت و برگشت انجام می شود اظهار داشت: این در حالی است که اخیرا در این فرودگاه ۶ برنامه پروازی وجود داشت و حتی در ماه های اخیر تا ۱۲ پرواز نیز در هفته می رسید.

وی گفت: شرکت های خصوصی برای برقراری پرواز در هر فرودگاهی بحث اقتصادی را در نظر می گیرد و اگر کمبود ناوگان هوایی داشته باشد فرودگاه های بزرگ تر را ترجیح می دهد.

به گزارش ایرنا شرکت های هواپیمایی ماهان، ایران ایر و آسمان در سال جاری تعداد زیادی از پروازهای فرودگاه بجنورد را به علت مشکلات فنی، بازرگانی، آب و هوایی و یا بدون اقامه دلیلی خاص لغو می کردند.

فرودگاه بجنورد به علت شرایط خاص اقلیمی و مکانی، نیاز به هواپیمای خاص دارد که هم اکنون عمدتا هواپیماهای فوکر در این فرودگاه برنامه پروازی دارند و در فصل زمستان شمار زیادی از پروازها به علت بدی آب و هوا لغو می شوند.

پارسال ۶۹۶ سورتی پرواز از این فرودگاه انجام شد که این تعداد پرواز در کارنامه این فرودگاه از بدو تاسیس تاکنون بی سابقه بوده است.

استان ۸۶۳ هزار نفری خراسان شمالی در شمال شرق کشور قرار دارد و فاصله بجنورد، مرکز این استان تا تهران افزون بر ۷۰۰ کیلومتر و تا مشهد ۲۵۰ کیلومتر است.

فرودگاه بجنورد به عنوان فرودگاه مرز هوایی فعال است که دارای یک باند به ابعاد ۴۲۰۰ در ۴۵ متر، اپرون به ابعاد ۲۴۵ در ۱۱۸ متر، تاکسی وی عمود به ابعاد ۲۳ در ۱۲۰ متر و ساختمان ترمینال مسافری به مساحت ۱۷۰۰ متر مربع و ترمینال جدید به مساحت ۴۶۰۰ مترمربع است.

این فرودگاه از حدود سال ۱۳۲۷ دارای تاسیسات مختصری بوده و برای اهداف سم پاشی مورد استفاده قرار می گرفت.

در سال ۱۳۶۷ این فرودگاه مجددا طراحی شد و در سال ۱۳۷۱ عملیات اجرایی آن آغاز شد و در سال ۱۳۷۵ به بهره برداری رسید.

فرودگاه بجنورد از زمان بهره برداری تا سال ۱۳۸۴ فرودگاه اقماری فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد مشهد محسوب می شد،اما در سال ۱۳۸۵ به عنوان یه فرودگاه مستقل معرفی شد.