به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «میثم لطیفی» روز سهشنبه در همایش ملی فساد اقتصادی و اداری، با بیان اینکه آمار دقیقی در حوزه فساد در کشور وجود ندارد، اظهار داشت: در ماههای اخیر تلاش فراوانی برای دستیابی به آمار و و ارقام دقیق در حوزه فساد و مبارزه با فساد کردهایم، ولی این کار آسانی نیست، البته بدون داشتن آمار دقیق نمیتوان جمع بندی مناسبی در اولویت بندی برای مبارزه با فساد داشت.
وی با بیان اینکه دو فساد راهبردی و تاکتیکی در کشور وجود دارد، افزود: در سالهای گذشته با مفسدان و فسادهای خرد برخورد شده که در جای خود لازم است، اما این امر نباید ما را در مقابله با فسادهای تاریخی و راهبردی که ناشی از تصمیمات غلط و بی توجهی به اصول انقلاب اسلامی بود، غافل کند.
رییس سازمان اداری و استخدامی کشور با انتقاد از غفلت از فسادهای راهبردی که در کشورمان رخ داده است، تصریح کرد: بخشی از بیعدالتیها، عدم بهرهوری و نارضایتیهای امروز ناشی از تصمیمات غلط و فساد برانگیز در سالهای دور گذشته است. امروز اگر با مشکل کم آبی در استانهایی مثل اصفهان و یا آلودگی هوا در اراک هستیم، ناشی از همین فسادهای راهبردی است.
وی گفت: عدم همه جانبه نگری و دقت در تصمیم گیری از یک طرف، بی توجهی به نظرات کارشناسی و تعجیلهای بیمورد، بدهبستانها و گروکشیهای سیاسی و نفوذ در نظام برنامهریزی کشور از مصادیق فسادهای راهبردی در نظام اداره کشور بوده که امروز نتایج آن را میبینیم.
لطیفی با بیان اینکه نظام بانکی ناکارآمد امروز باعث خلق پول، ایجاد تورم و فسادزا است، خاطرنشان کرد: فسادی که امروز در کشور از آن صحبت میکنیم از نوع فساد راهبردی است و ما بر این باوریم که جز با همت مسئولان دلسوز، دانشگاهیان و حوزویان نخبه و روحیه جهادی، نمیتوان این مشکلات را حل کرد.
معاون رئیسجمهور در خصوص مبارزه با مفسدان و فسادهای خرد در دستگاههای اجرایی با بیان اینکه فرآیند ثبت تخلف برای مردم پیچیده و دور از دسترس است، افزود: ما باید در این راستا از الگوهای جدید استفاده کنیم تا بتوانیم فساد را شناسایی و کنترل کنیم به نحوی که مردم با اطمینان خاطر و بهراحتی بتوانند هرجا که فساد یا تخلفی را دیدند آن را گزارش کنند و نگران تسویهحسابهای شخصی نباشند.
وی با تاکید بر لزوم تقویت حوزه حکمرانی الکترونیکی اظهار کرد: تا زمانی که مسیر ارزیابی از دولت را به سمت مردم را برنگردانیم و نتیجه خدمت دولت به مردم را از خود مردم دریافت نکنیم، در ارزیابیهای خود کژتابی خواهیم داشت؛ چرا که سامانههای ما هنوز یکپارچه نیستند.
لطیفی در پایان تاکید کرد: باید در طراحی سامانه رسیدگی به شکایتهای مردم کاری کنیم که مردم هرجا شکایتی دارند بتوانند آن را عرضه کنند، البته در پس پرده هر موضوع به نهاد مربوطه ارجاع شده و از نهاد مذکور پیگیری و مواخذه شود تا فرایندها اصلاح شود