بجنورد- ایرنا- معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: ۲۰ پایه تشویقی به هیات های علمی که وارد حوزه پژوهش و فناوری شوند داده می شود و این وضعیت موجب تحول شگرف در بخش نوآوری های علمی خواهد شد.

 علی خیرالدین روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا در بجنورد اظهار داشت: برای ایجاد اشتغال و رفع مشکل بیکاری دانش آموختگان دانشگاهی، علاوه بر پایه تشویقی طرح دستیار فناوری نیز در کشور اجرا می شود.

وی با بیان این که  حدود سه میلیون و ۱۳۰ هزار بیکار باسواد در کشور وجود دارد افزود: از این تعداد حدود یک میلیون و ۳۹۰ هزار نفر دانش آموخته دانشگاهی هستند که نتوانسته اند وارد بازار کار شوند.

وی به اجرای طرح دستیار فناوری  اشاره و تصریح کرد:  در اجرای این طرح دانشجو همزمان با تحصیل می تواند وارد شرکت‌های دانش بنیان و فناور شود و بر این اساس دانشجو کارشناسی، ارشد و دکترا به ترتیب از یک تا  سه میلیون تومان حقوق دریافت می‌کنند.

وی افزود: برای اجرای طرح دستیار فناوری حدود ۱۳ میلیارد تومان  اعتبار تامین و به پارک‌های علم و فناوری پرداخت شده است.

خیرالدین با اشاره به استقبال طرح دستیار فناوری گفت: حدود ۲۰ هزار دانشجو و ۲ هزار شرکت دانش‌بنیان و فناور برای اجرای  این طرح اعلام آمادگی کردند؛ این طرح با مشارکت معاونت علم فناوری رئیس جمهور اجرا و پیگیری می‌شود.

طرح دستیار فناوری با هدف حضور فعال دانشجویان در زیست بوم فناوری و نوآوری کشور با راهبری و هدایت نهاد دانشگاه، پارک فناوری پردیس و سایر پارک‌های فناوری کشور و با حمایت معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم انجام می شود.

وی با اشاره به  راه اندازی سامانه نظام ایده‌ها و نیازها (نان) افزود: این سامانه زمینه‌ای برای ارتباط نیازهای مختلف با تحقیقات و مراکز تحقیقاتی کشوراست و متخصصان می‌توانند نیازهای خود را در حوزه‌ها و سطوح مختلف اجتماعی و صنعتی در این سامانه ثبت کنند و تاکنون قریب به ۴ هزار و ۸۰۰ نیاز و ۱ میلیون و ۷۵۰ هزار طرح و ایده در این سامانه وارد شده است.